Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70 og SB600 problem opstået.
Fra : KHS

Dato : 09-03-06 10:46

Hej Gruppe.

Jeg har fået et problem med mit D70 og min SB600.
Problemmet er at når flashen er monteret på kameraet bliver omtrent
halvdelen af billederne kraftigt overbelyste. Tager jeg en række billeder af
samme motiv er der problem med halvdelen af billederne hvad enten jeg køre
på P, S, A eller M. Der er ikke korrigeret lys hverken på flash eller hus.
Tager jeg den samme serie med flashen på trådløs er der ikke de samme
problemmer. Jeg har renset kontakterne på flashen og skoen på huset. Jeg har
skiftet flashen mellem TTL og TTL-BL. Lige meget hjælper det. Huset skiftes
selvfølgelig mellem TTL og Commander mode.
Jeg har kørt en reset på både flashen og husets menuer.
Jeg benytter firmware 2.0 og 2.0 i huset. Jeg mener ikke problemmet var der
da jeg fik flashen og kørte den galme firmware, men jeg er ikke helt sikker
da jeg har været MEGET glad for den trådløse funktion.

Jeg er rigtig træt af problemmet da det altså er nemmere at betjene kameraet
med to hænder frem for at skulle afsætte den ene til at holde flashen. Jeg
kunne selvfølgelig montere flashen på en pandelygte, men......

Jeg håber meget der er nogen af jer der har en løsning på dette problem.

--
Med venlig hilsen,
Karsten Hartmann Sørensen

Fra : ms

Dato : 09-03-06 12:44

> [...]
> men......
>
> Jeg håber meget der er nogen af jer der har en løsning på dette problem.

Har du prøvet at resette flashen?

/Max

Fra : KHS

Dato : 09-03-06 13:17

"ms" <maxses_Snot_@hotmail.com> wrote in message
> Har du prøvet at resette flashen?
> /Max

Ja, det har jeg.
Det er noget skidt
Den brænder billederne fuldstændig ud.

Karsten

Fra : ms

Dato : 09-03-06 13:58

> Ja, det har jeg.
> Det er noget skidt
> Den brænder billederne fuldstændig ud.

Det var da mærkeligt... hvad med kameraet?

/Max

Fra : KHS

Dato : 09-03-06 14:20

"ms" <maxses_Snot_@hotmail.com> wrote in message

> Det var da mærkeligt... hvad med kameraet?

Kameraet også nulstillet. Ole Larsen er inde på at det kan være en defekt.
Det er absolut en mulighed og jeg må prøve med en anden SB600 og med min
SB600 på en anden D70.

Karsten

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-03-06 13:11

KHS skrev:
> [...]
> kunne selvfølgelig montere flashen på en pandelygte, men......
>
> Jeg håber meget der er nogen af jer der har en løsning på dette problem.

Siger du at samme optagesituation (motiv mm. og indstillinger) giver
forskelligt belyste billeder.
Eks. 10 ens optagelser (motiv og indstilling hvor blitsen får tid til at
lade op imellem hver optagelse) hvoraf ca. 1/2 bliver overbelyste. I så
fald er der en defekt

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : KHS

Dato : 09-03-06 13:42

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> Eks. 10 ens optagelser (motiv og indstilling hvor blitsen får tid til at
> lade op imellem hver optagelse) hvoraf ca. 1/2 bliver overbelyste. I så

Det er lige det jeg siger

Skyder jeg manuelt med trådløs får jeg billeder der er helt ens. Sætter jer
flashen på huset bliver nogle få ok og resten variere mellem 1 og 2 blænder
overbelyst. Enkelte brænder helt ud.
Jeg tror du har ret med hensyn til en defekt. Jeg må lige låne en anden D70
og en SB600 og prøve med den for at se om det er flashen eller huset. Jeg
har heldigvis mulighed for at låne begge dele.

Karsten

Fra : KsK

Dato : 09-03-06 14:54

"KHS" <KHS@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> D70 og en SB600 og prøve med den for at se om det er flashen eller huset.
> Jeg har heldigvis mulighed for at låne begge dele.

det er ikke noget med iso eller EV step ???
KsK

Fra : KHS

Dato : 09-03-06 15:05

"KsK" <ksk@allg.dk> wrote in message news:LrWPf.65$da7.49@news.get2net.dk...

> det er ikke noget med iso eller EV step ???
> KsK

Nej. Iso står fast (ingen auto-iso) , EV er nulstillet på flash og kamera og
der benyttes ikke bracketing. Det virker jo som det skal med trådløs, så det
må være noget elektrisk i skoen på flashen eller huset

Karsten

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-03-06 15:39

KHS skrev:
> [...]
> en SB600 og prøve med den for at se om det er flashen eller huset.
> Jeg har heldigvis mulighed for at låne begge dele.

Prøv at rense kontaktpunkterne, dels i skoen
dels på blitzen.

Peter Schrøder

Fra : KHS

Dato : 09-03-06 21:35

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> Prøv at rense kontaktpunkterne, dels i skoen
> dels på blitzen.

Begge dele er gjort. Der er renset både med vådt og tørt
Jeg kan se i post nedenfor at det kan være forstadige til BGLOD. Det er jo
skidt, men også godt at få en diagnose

Karsten

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 09-03-06 20:52

On Thu, 9 Mar 2006 10:45:43 +0100, "KHS" <KHS@virkerikke.dk>
wrote:

>Problemmet er at når flashen er monteret på kameraet bliver omtrent
>halvdelen af billederne kraftigt overbelyste.

Jeg mener at have læst at problemer med lysmåleren er de første
symptomer på at kameraet er på vej til at dø med BGLOD (blinking green
light of death). Jeg mindes dog ikke at det skulle ske specielt ved
flash-optagelser, men hvis du har et ældre D70, så kunne det måske
godt være det.
Den gode nyhed (hvis dette er tilfældet) er, at Nikon reparerer
kameraet uden beregning, også hvis det er uden for garanti. Den
dårlige nyhed er så, at de mildest talt ikke er specielt hurtige til
at gøre det.

M.v.h. Mikael (der selv har et tidligt eksemplar af D70).
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Fra : KHS

Dato : 09-03-06 21:42

"Mikael Ejberg Pedersen" <mikael@ejberg.NO_SPAM_HERE.dk> wrote in message

> [...]
> at gøre det.
>
> M.v.h. Mikael (der selv har et tidligt eksemplar af D70).

Det lyder jo rigtig godt. Et ekstra symptom jeg ikke har beskrevet er at
flashkortet ofte skal ud og ind igen efter af kameraet har været slukket.
Der står CHR i displayet, men en tur ud og ind med strøm på ordner det. Det
kan være jeg skal læse lidt om BGLOD og kontakte DFA.

Kameraet er absolut en tidlig leverance. Jeg har haft det i to år nu. Det er
en af de tidlige modeler fra marts 2004 med masser af backfocus, der dog
forsvandt efter en uges pleje hos DFA

Karsten

Fra : KsK

Dato : 09-03-06 22:27

> [...]
> er en af de tidlige modeler fra marts 2004 med masser af backfocus, der
> dog forsvandt efter en uges pleje hos DFA

http://www.nikonians.org/

kig i forum flashe

KsK

Fra : KHS

Dato : 09-03-06 23:13

> http://www.nikonians.org/
>
> kig i forum flashe

Jeg har været forbi og er overbevist om at jeg skal ringe til DFA i morgen
tidlig og tale med dem om det. Der er masser af beretninger om mit problem
som forløber for dødt kamera, når man googler lidt rundt.

Karsten

Fra : KHS

Dato : 11-03-06 14:15

Sidste ny i sagen:

Jeg talte med DFA der nu har fået kameraet tilsendt via min fotohandler. Så
må vi jo se hvad de kommer frem til.
Jeg skød, her til morgen, en stribe billeder på manuel, af fuldstændig samme
motiv, med den indbyggede flash og en del af billederne udbrændte
fuldstændig. Resten var fine.

Jeg skal nok lade jeg vide hvad der sker i sagen.

Karsten