Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket digitalkamera til min lillesøster?
Fra : Henrik.S-Petersen

Dato : 08-03-06 09:11

Hej!
Så er lillesøsters fødselsdag lige på trapperne (hun blir 18) og
denne gang ønsker hun sig et digitalkamera. Det skal bruges til
ferie-billeder, men hun vil også gerne kunne bruge det til at optage
video til heste-stævner o.lign, så det skal derfor gerne kunne optage
med 30 fps. Prisniveauet kan vel gå så højt som 2500 sådan cirkus.
(Det er vores forældre der gir'). Og da hun gerne skal have det med
på studietur må batterilevetiden gerne have en vis størrelse, så
hun ikke behøver at pakke tasken fuld af batterier.

Håber ikke vores krav er for høje til prisen Ellers kan der vel
godt lægges nogle hundrede kroner oveni hvis der gøres en god
investering.

Med venlig hilsen (og håb om mange brugbare svar)
(storebror) Henrik

Fra : K.G.

Dato : 08-03-06 09:53

Hej Henrik ....

Jeg vil anbefale et Canon PowerShot A620 -
med den erfaring jeg har med Canon PowerShot

Evt. Canon PowerShot A95 eller et G6 på tilbud ...

Prisbillige - batterisparende - og gode brugs
kameraer - jeg har en gl. model ... A70 på mig
som jeg bære min Mobiltelefon

Tillykke med søsteren .... )

Med venlig hilsen
Keld
--
Keld Gydum
Stenbakkevej 37 II Th.

Fra : jorgen k

Dato : 08-03-06 10:29

K.G. wrote:

> [...]
>
> Evt. Canon PowerShot A95 eller et G6 på tilbud ...
>
> Prisbillige - batterisparende - og gode brugs
> kameraer - jeg har en gl. model ... A70 på mig

[klip]

Her vil jeg så anbefale A620 eller A700.
Men ellers kan de samlignes på www.canon.dk

Har selv en A95 som i nød kan bruges til videoklip, men
opløsning/fps er ikke for god til dette. Det er meget bedre
på A6210 som mine forældre har.

mvh Jørgen K.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-03-06 09:35

Henrik.S-Petersen wrote:

> Med venlig hilsen (og håb om mange brugbare svar)

Prøv at spørge i news:dk.fritid.foto.indkoeb

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 08-03-06 10:15

In article <1141805488.004773.321890@e56g2000cwe.googlegroups.com>,
henrik.steglich@gmail.com says...

Prøv at kigge på sony p200 det får virkelig meget ros. En anmeldelse kan
ses her

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscp200/

Ellers er ixus modellerne også gode til film og meget kompakte, blot
skal du være opmærksom på at film fylder MEGET, jeg kan skyde 2 minutter
i bedste kvallitet på et 512 mb kort så du skal påregne så stort et
memory kort som muligt.

Et kamera der kan lave mpeg4 komprimering kunne være en mulighed mener
casio 750 kan så check den men er ikke helt sikker.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per O.

Dato : 08-03-06 17:13

Kig evt på www.akamera.dk

Fra : Pdr\(2770\)

Dato : 08-03-06 20:09

Har selv et Canon A95 - perfekt camera med lang batteri levetid - tog her
forleden 120 billeder indendørs med flash før batterierne skulle skiftes!
Kan også bruges til video , men ellers skal hun jo have et digi videocam
også!
A95érn klarer begge dele med video i forbløffende god kvalitet!
kan varmt anbefales - tillykke med søster!

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-03-06 06:18

Pdr(2770) wrote:

> [...]
> have et digi videocam også!
> A95érn klarer begge dele med video i forbløffende god kvalitet!

Sammenlignet med nyere kameraer har A95 elendige filmklip.
Specifikationerne siger 640x480 i 30 sekunder á 10 FPS. Det er så
hakkende at jeg tøver med at kalde det film.

Når Henrik eksplicit angiver filmklip som krav og oven i købet nævner
heste-stævner, hvor jeg formoder at der er dyr, der bevæger sig med
rimelig høj hastighed, er A95 et meget dårligt valg.

Både Sony CyberShot, som Jakob anbefaler, og Canons nyere Ixus-
kameraer, samt deres A620, har gode muligheder for film. Alle klarer
640x480, 30FPS og jeg ved pr. erfaring at CyberShots og Ixus'
filmkvalitet er i den gode ende for digitalkameraer. Ixus har ydermere
mulighed for at optage filmklip med mindre opløsning, med i 60FPS,
hvilket kan være interessant når nogen heste dundrer forbi med stor
fart.

Svagheden ved dem alle er ar de optager i MPEG1, så klippene fylder
temmelig meget. Så vidt jeg erindrer, kunne der være 6 minutter på mit
512MB kort til mit CyberShot og noget lignende til det Ixus 40 jeg en
overgang brugte.

I forbindelse med filmklip vil jeg meget advare mod at vælge efter
specifikationer. Det afhænger lige så meget af udførelsen som alle
mulige andre ting. Mit nuværende kamera - FujiFilm FinePix F10 - kan
også klare 640x480, 30FPS, men kvaliteten er meget ringere end for Sony
eller Canon. Det samme gælder for et Kyocera SL400R, jeg havde engang.

Et Ixus 40 plus 1GB+ hukommelseskort (husk at købe et hurtigt, når der
skal tages filmklip) ville være mit bud her. Det er nemt at bruge,
ligger indenfor budgettet og fint at putte i lommen.
--
JPEGCrops 0.6.22 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 11-03-06 08:36

[...]

Canon PowerShot S2 IS
Den koster desvære en tusse mere end det du nævner, men jeg tror ikke hun
vil fortryde det. Den skulle være bedre end nogel videokameraer i samme
prisleje. til video altså, og den er klart bedre til still, og den har IS.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-06 00:34

Hej Jan

Jan Damkjær Dahl wrote:
> [...]
> på studietur må batterilevetiden gerne have en vis størrelse, så
> hun ikke behøver at pakke tasken fuld af batterier.

Så vil et kamera med NiMH genopladelige batterier være det bedste. Evt.
+ et ekstra batteri

> [...]
> prisleje. til video altså, og den er klart bedre til still, og den har IS.

Jeg købte sidste år et Olympus C760 m. 10x optisk zoom og et ekstra
batteri. Det kan også tage video, men jeg bruger det ikke, så jeg er end
ikke klar over, om det er med/uden lyd. Men det tager faktisk
virkelig gode billeder. std. opl. er 2048x1600. Med det ekstra batteri
og et 256mb kort, har jeg endnu aldrig måttet skifte batteri, før kortet
var fyldt op. Det har _én_ virkelig god finesse, - blitzen popper ikke
bare automatisk op, og når man endelig bruger blitzen, så tænder man
selv for den. Den kan sagtens oplyse et billede taget med max
vidvinkelindst. i en stue på godt 35 kvm. uden mørke hjørner. Kan tage
op til 1gb XD kort

Med ekstra batteri, 256mb kort, taske og en ekstern kortlæser, gav jeg
lige omkring 2800kr. hos Merlin. Ikke det store tilbud, men jeg ville
have den type kamera, da selve søgeren er en LCD søger - en form for SLR
søger med lys, så den er meget let at bruge selv i buldrende mørke. Det
er et 4,13mpxl. kamera. Opladeren er ekstern med 'euro-stik', så kablet
blot kan skiftes ud til alm. runde stikben eller til de flade US ben,
hvis det er nødvendigt.

Det medfølgende CamediaMaster 4.2 software er kompatibel med både Mac Os
8.6-9.2.2 og OS X, samt til Windows 98SE-XP.

Det kunne være et godt alternativ...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>