Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Totalgaranti og støv på CCD
Fra : Martin Larsen

Dato : 06-03-06 19:14

Hej gruppe

Jeg er ved at købe noget Canon-grej hos kamerashop.dk og skal så tage
stilling til om jeg vil tilkøbe deres Solid Tryghedsgaranti.

Egentligt er jeg skeptisk over for den slags, men så kom jeg lige i
tanke om at jeg for nogle år siden vadede over en flod med mit film SLR
om halsen. Vandet gik til hoften, så alt var vel - indtil jeg trådte ned
i et hul så vandet gik til brystet. Og død var kameraet!

Her *havde* jeg faktisk en totalgaranti, og den dækkede uden problemer.
Det var rart at jeg ikke skulle finde på en eller anden løgnehistorie.

Men årsagen til dette indlæg er at jeg kan se at Solid også dækker
reparation som følge af støv. Dette tolker jeg som om de dækker
omkostningen hvis der kommer støv på CCD'en.

Er der nogen som faktisk har gjort brug af deres forsikring til netop
dette - og var der nogen problemer?

Hilsen
Martin

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-03-06 19:18

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> omkostningen hvis der kommer støv på CCD'en.
>
> Er der nogen som faktisk har gjort brug af deres forsikring til netop

Støv på CCD'en er ikke en fejl, det er bare noget man fjerner selv.
Man køber det rigtige værktøj, så er det ikke noget problem at all.
du blir træt i benene, hvis du skal rende til forhandleren for at få fjernet
støv, hver gang CCD'en er blevet lidt støvet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : HKJ

Dato : 06-03-06 19:21

Martin Larsen wrote:
> Men årsagen til dette indlæg er at jeg kan se at Solid også dækker
> reparation som følge af støv. Dette tolker jeg som om de dækker
> omkostningen hvis der kommer støv på CCD'en.

Jeg syntes at det ville være ret fjollet at sende kameraet til
reperation i flere uger, for noget som kan fixes på 5 minutter med en
"blæsebold".
Det har jeg ihverfald kunne klare mig med gennem to år og masser af
objektivskift.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-03-06 19:31

Martin Larsen wrote:

> Men årsagen til dette indlæg er at jeg kan se at Solid også dækker
> reparation som følge af støv. Dette tolker jeg som om de dækker
> omkostningen hvis der kommer støv på CCD'en.

Støv er naturligt forekommende, og det er en del af almindelig
vedligeholdelse at fjerne det. Jeg ville heller aldrig sende min bil til
garantireparation, fordi askebægeret er fyldt

Når de skriver reparationer som følge af støv, tror jeg de tænker på at
man har haft den liggende fremme under en sandstorm i Sahara.

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-03-06 19:34

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote in message
> Hej gruppe
>
> Jeg er ved at købe noget Canon-grej hos kamerashop.dk og skal så tage
> stilling til om jeg vil tilkøbe deres Solid Tryghedsgaranti.

Hvad skal du betale for det ?
Max Levig afdelingen hos Tryg forsikring kan tilbyde den slags forsikring
Europæiske Rejseforsikring har også sådan et produkt.

> [...]
> halsen. Vandet gik til hoften, så alt var vel - indtil jeg trådte ned i et
> hul så vandet gik til brystet. Og død var kameraet!

En Lowepro Dryzone rygsæk er en god løsning i den situation
http://www.lowepro.com/Products/Backpacks/waterproof/

> [...]
> reparation som følge af støv. Dette tolker jeg som om de dækker
> omkostningen hvis der kommer støv på CCD'en.

Som andre har nævnt: støv på sensoren klarer man selv - det er ikke så
svært, og så er man klar igen med det samme.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-03-06 20:04

Mogens Hansen wrote:

> Hvad skal du betale for det ?

995 kr for 3 år

> Max Levig afdelingen hos Tryg forsikring kan tilbyde den slags forsikring
> Europæiske Rejseforsikring har også sådan et produkt.

Jeg har læst lidt om den, men man skal vist være forsikret i Tryg i
forvejen?

> Som andre har nævnt: støv på sensoren klarer man selv - det er ikke så
> svært, og så er man klar igen med det samme.

Årsagen til mit indlæg er at der i brugsanvisningen står at man bør lade
et autoriseret værksted foretage rensningen i tilfælde af støv på
chippen. Men det skal man åbenbart ikke tage sig af, kan jeg se af dit
og andres indlæg

Hilsen
Martin

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-03-06 20:24

> 995 kr for 3 år

Så vidt jeg husker koster det omkring 5% om året for dækning i Europa hos
Max Levig

> Jeg har læst lidt om den, men man skal vist være forsikret i Tryg i
> forvejen?

Det har jeg også hørt, men ved ikke om det er rigtigt. Man kan prøve at
kontakte dem.
Jeg har i forvejen en del forsikringer hos Tryg - så det var ikke et
spørgsmål.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Kjær

Dato : 06-03-06 21:00

On 2006-03-06, Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> Så vidt jeg husker koster det omkring 5% om året for dækning i Europa hos
> Max Levig

Så vidt jeg kan se betaler jeg ihvertfald 4,5% hos Max Levig for
dækning i Europa. Jeg ved dog ikke om det varierer alt efter
forsikringssummen.

> Det har jeg også hørt, men ved ikke om det er rigtigt. Man kan prøve at
> kontakte dem.
> Jeg har i forvejen en del forsikringer hos Tryg - så det var ikke et
> spørgsmål.

Det mener jeg også, men jeg kan ikke umiddelbart se det omtalt i de
papirer jeg har derfra. Jeg har dog også alle mine andre forsikringer
hos Tryg, så det er heller ikke noget jeg har undersøgt nøje.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>