Reservebesteforældre
Fra : Mus

Dato : 08-03-06 08:50

Hej

Vi overvejer at søge nogle reservebesteforældre her i vores by da alle
Anna's besteforældre bor langt væk og for øvrigt også arbejder.

Er der nogen der har gode dårlige erfarringer med dette, der kan gives
videre?

LN

Fra : Holst

Dato : 08-03-06 10:49

Mus wrote:

> [...]
> Anna's besteforældre bor langt væk og for øvrigt også arbejder.
>
> Er der nogen der har gode dårlige erfarringer med dette, der kan gives

Hvad vil du opnå med det?

Fra : Mus

Dato : 08-03-06 12:48

> Hvad vil du opnå med det?

Var det dine erfarringer

Jeg vil opnå flere ting.

Bla samværet mellem barn og den lidt ældre generation.
Hvilket jeg mener vil komme begge til gavn.

For Anna's skyld ville jeg gerne at hun bare engang i mellem kunne hentes
tidligere fra fra dagpleje, så hun ikke skal være der så mange timer. Eller
hvis hun er syg og jeg og manden har svært ved at tage fri- hvilket vi
sikkert ikke ofte vil have - men det kan ske.

Og ja så bare det med at have nogen på vores forældres alder tæt på der kan
komme og være sammen med hende og os ind i mellem - sådan som bedsteforældre
ofte er.

Både på den/de ældres præmisser og Anna's.

Forhåbentlig er det ikke kun til glæde for Anna og os men også for reserve
bedsterne.

Var det svar nok

LN

Fra : Lars Raaby

Dato : 08-03-06 21:51

Mus skrev:

> [...]
> hvis hun er syg og jeg og manden har svært ved at tage fri- hvilket vi
> sikkert ikke ofte vil have - men det kan ske.

Hvorfor ikke lade hende være sammen med hendes venner i dagplejen frem
for at være sammen med nogle "gamle" mennesker. Det er da mere synd for
hende at tage hende ud. Dig og din Mand burde tage fri sådan at i kan
være sammen med hende noge mere nu da du ikke syntes hun skal være i
dagpleje.
Hvis jeres barn er syg så bliv dog hjemme.
I går åbenbart mere op i jeres arbejde end i jeres barn.

> Både på den/de ældres præmisser og Anna's.

Har Anna behov for at være sammen med nogle gamle mennesker..... tror
det ikke....

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Mus

Dato : 08-03-06 21:22

> Hvorfor ikke lade hende være sammen med hendes venner i dagplejen frem
> for at være sammen med nogle "gamle" mennesker. Det er da mere synd for
> hende at tage hende ud.

Nej det er da ikke synd. Vi har åbenbart ikke samme syn på det. Kan ikke se,
hvori det synde består.
Det er jo kun få timer det drejer sig om. Jeg kan da se hvor glad Anna er
for hendes rigtige bedsteforældre selv om hun ikke ser dem tit. Jeg mener de
kan give hianden meget.

>Dig og din Mand burde tage fri sådan at i kan
> være sammen med hende noge mere nu da du ikke syntes hun skal være i
> dagpleje.

Jeg synes da bestemt hun skal være i dagpleje. Jeg starter nyt arbejde så
har lidt svært ved at starte med at have fri. Har været arbejdsløs i 3½ år
og har endelig fået fast job. Jeg får hjemmearbejdsplads, så med tiden når
jeg bliver mere selvstændig i arbejdsopgaverne vil der være muligt for mig
at arbejde nogle timer hjemme.

> Hvis jeres barn er syg så bliv dog hjemme.
> I går åbenbart mere op i jeres arbejde end i jeres barn.

Prøv da lige at dømme folk du ikke kender. Det er jo nødsituationer vi taler
om. Sig mig er det så usædvanligt at børn bliver passet hos deres
bedsteforældre i nødsituationer.
Der er intet her på jorden vi går mere op i og elsker mere end vores lille
datter.

> Har Anna behov for at være sammen med nogle gamle mennesker..... tror
> det ikke....

Hvad er der galt med ældre menensker. Elskede at være sammen med min mormor
da jeg var lille. Hun var super til at læse historier - aldrig stresset og
dejlig at putte sig ind til.

LN

Fra : Per Vadmand

Dato : 08-03-06 23:30

Mus wrote:

> Hvad er der galt med ældre menensker. Elskede at være sammen med min
> mormor da jeg var lille. Hun var super til at læse historier - aldrig
> stresset og dejlig at putte sig ind til.
>
> LN

Helt enig - et menneske, der aldrig har haft mindst én vidunderlig
besteforælder, er virkelig gået glip af noget.

For mig er sommerferierne hos min dejlige farmor i Jylland noget, der kan
give mig varme selv nu 45 år efter, at hun er død.

Per V.
--
Forslag til ny "Goodwin"-regel: Den, der bruger "Kejserens nye
klæder"-argumentet, har tabt.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 08-03-06 22:38

Lars Raaby (Lars.Raaby@kabelmail.dk) skrev :

> Hvis jeres barn er syg så bliv dog hjemme.
> I går åbenbart mere op i jeres arbejde end i jeres barn.

Jeg synes du strammer den lidt her.

Det kan jo være, at "Mus" og hendes mand ikke har mulighed for at tage
mere end barns 1. sygedag, da det ikke er alle arbejdspladser, der er
lige fleksible på det område.
Hvis Anna er syg mere end to dage i træk (først tager mor barns 1.
sygedag og dagen efter tager far barns 1. sygedag) - som børn jo ind i
mellem er - kan det da være fornuftigt nok at alliere sig med et par
reserve-bedsteforældre.

Henriette Døssing

Fra : Lars Raaby

Dato : 08-03-06 22:55

Fischer & Døssing skrev:

> [...]
> sygedag og dagen efter tager far barns 1. sygedag) - som børn jo ind i
> mellem er - kan det da være fornuftigt nok at alliere sig med et par

Det kan der selfølgelig være noget om.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Mus

Dato : 08-03-06 22:04

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse

> [...]
> sygedag og dagen efter tager far barns 1. sygedag) - som børn jo ind i
> mellem er - kan det da være fornuftigt nok at alliere sig med et par

Min arbejdsplads virker fleksibel nok. Men mandens er bestemt ikke
fleksibel. Men det er jo en ny arbejdsplads så kender den jo ikke helt
endnu.
Her er ellers ene og alene tale om nødsituationer. Man feks sidder hos
tandlægen og reservebedste er tættere på feks. Eller jeg er på kursus og
manden i udlandet. Det er jo ikke altid man kan være der i løbet af kort tid
hvis dagplejen ringer.

Er lidt forundret over den reaktion jeg har fået. Som ny mor må jeg jo
spørge om forældre generelt er så hårde ved hinanden. Er bedsteforældre i
dag bare er helt yt. Ja jeg var selv glad for at have en ældre generatione i
mit liv da jeg var barn. Kører man bare sit eget løb alle steder i dag?

LN

Fra : Heidi

Dato : 09-03-06 19:41

Mus wrote:
> [...]
> bedsteforældre i dag bare er helt yt. Ja jeg var selv glad for at
> have en ældre generatione i mit liv da jeg var barn. Kører man bare

Jeg synes du skal springe op og falde ned på Lars' holdning - han er
vist den eneste der har tilkendegivet den, og har åbenbart også skiftet
mening nu (?).
Jeg har ingen erfaring med reservebedsteforældre, men synes det er
alletiders idé hvis man kan få det til at fungere - men man skal nok
være indstillet på at det ikke bare skal være som babysitterfunktion,
men at de voksne også kan være sammen med "reserven" - og det lyder jo
også til at det er tanker i har gjort jer.
Så jeg synes da helt klart i skal springe ud i det - om det er nemt at
finde nogen ved jeg ikke, men det finder i jo kun ud af ved at forsøge.
Held og lykke med det!

--
Heidi

Fra : Lars Raaby

Dato : 09-03-06 21:29

Heidi skrev:

> Jeg synes du skal springe op og falde ned på Lars' holdning - han er
> vist den eneste der har tilkendegivet den, og har åbenbart også skiftet
> mening nu (?).
Du har din holdning. Jeg har min.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Mus

Dato : 09-03-06 20:39

> [...]
> men at de voksne også kan være sammen med "reserven" - og det lyder jo
> også til at det er tanker i har gjort jer.

Ja netop ellers havde vores ønske jo været en større skolepige. Vi har en
pige på vejen der har vist stor interesse(datter af en tidligere
dagplejemor) for at passe Anna. Vi synes dog hun er lidt ung endnu - men om
nogle år kunne det være aktuelt. Mht pasning i aftentimer indtil videre, ja
så har vi mange venner der nærmest står i kø for at passe lille pigen. Men
det har ikke rigtig været aktuelt endnu.

Tak skal du have.

LN

Fra : Holst

Dato : 13-03-06 13:13

Mus wrote:

> Ja netop ellers havde vores ønske jo været en større skolepige.

Tror du da, at en større skolepige bare kan holde fri fra skole, når
jeres datter er syg?

Det lyder lidt til, at du søger nogle "gratis" babysittere, der kan
arbejde i dagtimerne på hverdage. Det er såmænd også fint nok. Alle
parter kan meget vel have stor glæde af det.

Fra : Mus

Dato : 13-03-06 19:13

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Tror du da, at en større skolepige bare kan holde fri fra skole, når
> jeres datter er syg?

Nej selvfølgelig uden for skoletiden.

> Det lyder lidt til, at du søger nogle "gratis" babysittere, der kan
> arbejde i dagtimerne på hverdage. Det er såmænd også fint nok. Alle
> parter kan meget vel have stor glæde af det.

Ved simpelthen ikke, hvoraf du udleder dette?

Er det noget a la "tyv tror hver mand stjæler"
Vi ville heller aldrig udnytte Anna's ægte bedsteforældre. Det ved jeg godt
der er nogen der gør. Men det er ikke den kategori vi tilhører.

Tanken har end ikke strejfet mig, før det blev nævnt her. Det eneste vi har
haft i tankerne er hvad vi mener er bedst for Anna, når nu jeg starter på
arbejde igen.

Havde egentlig som sådan ikke tænkt det skulle være gratis. Vi ville jo nok
betale dem på en eller anden måde, feks samme måde som med egne
besteforældre. En buket blomster. Små - store tjenester.

Synes faktisk netop det med batalingen er svært. Vi vil jo gerne have noget
der hviler op af noget "ægte". Altså de er her for os og Anna og vi er der
for dem. Dvs vi hjælper hinanden gensidigt. Fejrer hinadens fødselsdage
sammen. Ca som med rigtige besteforælde. Passer gensidigt haver når vi er på
ferier etc.

Skal de fejre noget kan vi servere for dem og hjælpe med madlavning osv osv

Og ja har de et år været der specielt meget for os kan vi feks overraske dem
med et kroophold. Komme med blomster. Ja hvad vi nu finder på.

Men ja er det sådan at finde?

Vi har faktisk nogle venner der snart skal pensioneres, der i dag fungerer
som bonus bedsteforældre. Men når de går på pension om nogle år flytter de
tættere på egne børnebørn og det er desværre langt fra os.

LN

Fra : Mus

Dato : 13-03-06 19:34

> [...]
> arbejde i dagtimerne på hverdage. Det er såmænd også fint nok. Alle
> parter kan meget vel have stor glæde af det.

Ja og kan vi ikke finde nogen der kan aggere som bedsteforældre - ja så
søger vi da en voksen pensioneret dame der vil passe Anna i nødstilfælde mod
betaling. Men tror næppe det så bliver helt samme forhold man så får. Det
kan også være man starter således og så udvikler det sig til venskab og
bedteforældre rolle ?????

LN

Fra : Lars Raaby

Dato : 09-03-06 21:28

Mus skrev:

> [...]
> manden i udlandet. Det er jo ikke altid man kan være der i løbet af kort tid

Nu kan jeg bedre forstå det du skriver.

> Er lidt forundret over den reaktion jeg har fået.
Det er jeg også. Min første svar var ud fra det som du skrev.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Anders Majland

Dato : 13-03-06 13:08

> [...]
> Hvis Anna er syg mere end to dage i træk (først tager mor barns 1. sygedag
> og dagen efter tager far barns 1. sygedag)

Husk lige at barns sygedag ikke er en lovfæstet ret men "bare" noget mange
har i deres overenskomster. Dertil kommer at de færreste har lov til hver at
holde barns 1. sygedag -... Mange steder vil det være ulovligt fravær at
blive hjemme bare fordi et barn er sygt. Ideen med at give fri til barns
første sygedag er at barnets forældre så har tid til at få organiseret noget
pasning til følgende sygedage ....

Så Lars - for de fleste her i landet der er afhængige af deres lønindtægt
finder jeg det særdeles iretfærdigt at påstå at det er at gå mere op i
arbejdet end barnet...

Fra : Lars Raaby

Dato : 13-03-06 22:03

Anders Majland skrev:

> Så Lars - for de fleste her i landet der er afhængige af deres lønindtægt
> finder jeg det særdeles iretfærdigt at påstå at det er at gå mere op i
> arbejdet end barnet...

På den måde Mus skrev i sit 1. indlæg så læste jeg det sådan at hun gik
mere op i arbejde end at blive hjemme for at passe et sygt barn.
Siden hen har hun udybet det lidt hvad det er hun søger.

Mit råd til hende er at prøve at sætte en seddel op hos den lokale
købmand eller en anonnce i avisen hvor hun søger en reserve Bedste. Det
har jeg set andre gøre.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Mette

Dato : 10-03-06 18:27

Fra : Holst

Dato : 13-03-06 13:15

Mette wrote:

> [...]
> gratis, de efterfølgende betaler man selv. En uges sygdom koster dermed 25%
> af ens månedsløn. Penge som man ellers skulle have brugt på at betale

Kan folk ansat i det offentlige da bare holde fri efter
forgodtbefindende og stadig få løn?

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 08-03-06 17:40

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Anna's besteforældre bor langt væk og for øvrigt også arbejder.
>
> Er der nogen der har gode dårlige erfarringer med dette, der kan gives

Jeg har ikke brugt det selv, men en af mine veninder var alenemor med en
lille pige. De fandt alle tiders reservebedste - hun kom og passede barn ved
sygdom, men kom også forbi og hyggede engang imellem. Stor glæde hos både
barn, mor og reservebedste.
Og hun 'snagede' jo ikke i samme grad som hvis det havde været den rigtige
bedstemor. Hov, det lyder helt forkert... men forstår I ikke godt hvad jeg
mener

Venlig hilsen Dikte