Problembørn i skolen
Fra : jba020@politi.dk

Dato : 08-03-06 10:08

Med baggrund i dagens avisskriverier om skolebørn der truer og råber
"fuck dig luder" etc ville jeg gerne vide hvordan reglerne for skolers
bortvisning af elever egentlig er.

Og er de ens over hele landet ?

For min første tanke var "Hvorfor ringer de ikke til forældrene og
siger at nu kan de godt komme og hente eleven, og at eleven først er
velkommen tilbage når han/hun kan opføre sig ordentligt?"

Jeg mener, det kan vel sammenlignes med at barnet bliver sygt, eller
har lus, og derfor ikke kan være i skole/børnehave ?

I samme forbindelse, er der nogen grænser for hvor meget uro de andre
elever må tolerere ? Jeg tænker her på den episode med den tidligere
håndboldspiller der "bar" en elev ud fordi han råbte og skreg i
klassen. Hvilke "magtmidler" han skolen egentlig ? Læreren må
åbenbart ikke bære eleven ud, men hvem må så ? Skal de virkelig
have fat i politiet, eller må deres vagt/ikke-læreransat/pedel/rektor
gøre det ?

mvh
Jim
P.S
Jeg vil foretrække at eventuelle indlæg om dialog og alternative
behandlinger og forebyggelse og forældreopdragelse føres i en anden
tråd. Jeg er kun interesseret i de mere "juridiske" aspekter af sagen,
når tingene er kørt op i en spids.

Fra : Holst

Dato : 08-03-06 10:16

jba020@politi.dk wrote:

> [...]
> behandlinger og forebyggelse og forældreopdragelse føres i en anden
> tråd. Jeg er kun interesseret i de mere "juridiske" aspekter af sagen,

Så burde du nok have postet dit indlæg i news:dk.videnskab.jura, hvor du
kan forvente at få et juridisk svar. I denne gruppe må du nok forvente,
at diskussionen meget hurtigt ændrer sig i de retninger, du ikke ønsker.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 08-03-06 10:56

jba020@politi.dk wrote:
> [...]
> siger at nu kan de godt komme og hente eleven, og at eleven først er
> velkommen tilbage når han/hun kan opføre sig ordentligt?"

Det må folkeskolerne ikke. Så vidt jeg ved, *skal* de undervise
eleverne, uanset hvor umulige, de er.

> Jeg mener, det kan vel sammenlignes med at barnet bliver sygt, eller
> har lus, og derfor ikke kan være i skole/børnehave ?

Men i modsætning til sygdom, er det (indtil videre) ikke noget man kan
diagnosticere eller behandle som en sygdom.

> [...]
> åbenbart ikke bære eleven ud, men hvem må så ? Skal de virkelig
> have fat i politiet, eller må deres vagt/ikke-læreransat/pedel/rektor

Jeg har også spekuleret på det samme - hvad for sanktioner har vi
egentlig udstyret lærerne med? Hvis de ikke har nogen mulighed for at
sanktionere, er de magtesløse og kan ikke få kontrol med de værste
ballademagere. I min gamle skole fik jeg en enkelt eftersidning eller
to. Jeg ved ikke om det stadigvæk er tilladt.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Holst

Dato : 08-03-06 11:17

Michael Zedeler wrote:

> [...]
> ballademagere. I min gamle skole fik jeg en enkelt eftersidning eller
> to. Jeg ved ikke om det stadigvæk er tilladt.

Det er nok netop det, der er skolens problem i dag. Lærerne får mindre
og mindre mulighed for at gøre noget ved de børn, som skaber problemer i
undervisningen, samtidig med at forældrene frasiger sig mere og mere af
deres ansvar for selv at opdrage deres møgunger og skubber dette ansvar
over på børnehaver, skoler, SFO'er og lignende, der på ingen måde er
gearet til at påtage sig den opdragerrolle, som forældrene ikke selv
påtager sig.

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 08-03-06 14:35

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse
> jba020@politi.dk wrote:
I min gamle skole fik jeg en enkelt eftersidning eller
> to. Jeg ved ikke om det stadigvæk er tilladt.

Jo - det er stadig tilladt - brugen af det har dog varieret på de skoler jeg
har været i forbindelse med. Nogle ville ikke bruge, enkelte brugte det som
hurtig konsekvens og flere brugte en eftersidning ude i fremtiden, ex.
torsdag, så der kunne gives besked til forældrene først. Fælles for de
steder jeg har været kontakt med, er dog at det er læreren der bruger sin
fritid på det. Der er ikke afsat timer eller løn til eftersidninger - og det
i sig selv kan vel afholde enkelte lærere fra at bruge en eftersidning.

Fra : Søren Mors

Dato : 08-03-06 19:51

Michael Zedeler wrote:

> Det må folkeskolerne ikke. Så vidt jeg ved, *skal* de undervise
> eleverne, uanset hvor umulige, de er.

Kommunen skal sørge for at eleven undervises, det behøver ikke være på
den folkeskole som forældrene har valgt. Der findes skam specialskoler
for særligt umulige børn, men jeg tror altså at man skal være temmeligt
umulig for at kvalificere sig.

Søren Mors

Fra : jba020@politi.dk

Dato : 09-03-06 13:47

Det må folkeskolerne ikke. Så vidt jeg ved, *skal* de undervise
eleverne, uanset hvor umulige, de er.

Men det gør de jo ikke ? Jeg mener, hvis én elev forstyrrer så meget
at de andre elever ikke bliver undervist, så lever de jo ikke op til
deres forpligtelse overfor de andre. Og hvis de dermed vælger ikke at
overholde én forpligtelse, så er det vel hip som hap hvilken
forpligtelse de vælger at undlade at overholde. Forpligtelsen overfor
den umulige, eller forpligtelsen overfor de andre.

> Men i modsætning til sygdom, er det (indtil videre) ikke noget man kan
> diagnosticere eller behandle som en sygdom

Nu er lus jo ikke en sygdom.... og det kræver ikke en læge at
diagnosticere lus, ej heller at diagnosticere "umulighed".
Og man "behandler" jo heller ikke en snotnæset unge. Man holder ham
blot hjemme så han ikke smitter de andre børn.

Så jeg kan nu ikke se den store forskel på lus/sygdom/umulighed. Det
er alle 3 (fra en skoles synspunkt) udelukkende nogle årsager til at
barnet ikke kan være sammen med de andre børn.

Jim