Hvordan sikre I?
Fra : Melanie

Dato : 07-03-06 12:19

Hej Ng

Vi kom til at snakke om børns fysiske udvikling i dag er anderledes end for
bare 20 år siden.
På hvilken måde påvirker trafik, transport og tv/pc dit barns fysiske
udvikling? Hvor meget tænker du over at dit barns fysik skal stimuleres og
hvordan det skal ske?

Glæder mig til at høre jeres input herom.
Mvh Melanie

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-03-06 12:52

Melanie wrote:
> [...]
> På hvilken måde påvirker trafik, transport og tv/pc dit barns fysiske
> udvikling? Hvor meget tænker du over at dit barns fysik skal stimuleres og

Jeg tager min datter til rytmik en gang om ugen og vi svømmer en gang
hver 14. dag.

Derudover får hun jo rigeligt med motion i børnehaven.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Melanie

Dato : 07-03-06 12:55

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tager min datter til rytmik en gang om ugen og vi svømmer en gang
> hver 14. dag.
>
> Derudover får hun jo rigeligt med motion i børnehaven.
>
> Mvh. Michael.

Hvordan transportere du hende til de aktiviteter? hvordan for hun motion i
børnehaven? Styrkes hendes motorik dagligt? Hvordan?

Mvh Melanie

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-03-06 13:37

Melanie wrote:
> "Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan transportere du hende til de aktiviteter?

Bagpå mors cykel, i klapvogn eller på mine skuldre.

> hvordan for hun motion i
> børnehaven?

Der er en slags indendørs klatrestativ, som hun bruger det meste af
tiden på at klatre rundt i. Derudover kommer børnene jo ud på
legepladsen dagligt i en time eller to, hvor der er en masse aktiviteter.

Hver tirsdag har de iøvrigt rytmik og sanglege.

> Styrkes hendes motorik dagligt? Hvordan?

Jeg gør ikke så meget bevidst for at styrke hendes motorik andet end
det, jeg allerede har nævnt, men det er nok også fordi at hun altid har
været meget god til at dyrke den slags på egen hånd.

En gang imellem viser jeg hende nogle ting, hun kan gøre, som hun så
selv leger videre med. F. eks. hvordan man hinker, slår kolbøtter,
snurrer rundt på et ben, danser russerdans eller hopper på en af af de
store hoppebolde med luft i (der gik noget tid før hun selv fandt ud af
at komme op på den).

Ellers tror jeg iøvrigt at børnene kan lære meget motorik af dagligdags
gøremål, som f. eks. at tage tøj på og af.

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-03-06 16:18

Michael Zedeler wrote:

> Derudover får hun jo rigeligt med motion i børnehaven.

Det kommer vel - apropos tidligere tråd - an på, om børnehaven bruger sin
sparsomme materialekonto til computere eller klatrestativer.

Per V.
--
Forslag til ny "Goodwin"-regel: Den, der bruger "Kejserens nye
klæder"-argumentet, har tabt.

Fra : Melanie

Dato : 07-03-06 16:48

> Det kommer vel - apropos tidligere tråd - an på, om børnehaven bruger sin
> sparsomme materialekonto til computere eller klatrestativer.
>
> Per V.

Ja så absolut, men er det institutionernes ansvar at børnenes fysiske
udvikling er i orden, eller er det forældrenes ansvar?

Mvh Melanie

Fra : Holst

Dato : 07-03-06 16:54

Melanie wrote:

> Ja så absolut, men er det institutionernes ansvar at børnenes fysiske
> udvikling er i orden, eller er det forældrenes ansvar?

Man må da håbe, det er forældrenes ansvar.

Fra : Melanie

Dato : 07-03-06 16:59

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Man må da håbe, det er forældrenes ansvar.

Det er ikke ment som kritik af Michael i denne tråd, men på mig lyder det
som om at han meget giver børnehaven ansvaret for den motoriske/fysiske
udvikling, og at han selv "kun" giver sit barn lidt ekstra ved siden af. På
mig ser det ud som om det er blevet en samfundsholdning at det er
institutionernes ansvar nu. Er jeg forkert på den?

Mvh Melanie

Fra : Marianne

Dato : 07-03-06 17:24

> [...]
> mig ser det ud som om det er blevet en samfundsholdning at det er
> institutionernes ansvar nu. Er jeg forkert på den?

Jeg synes ikke, man kan stille det sådan op.

Det er forældrenes ansvar - via politiske valg, skattebetaling og engagement
i daginstitutionens aktiviteter - at sørge for, at institutionerne har
dygtigt personale og gode rammer for at være det sted, børnene tilbringer en
væsentlig del af deres vågne tid i.

Men herfra mener jeg, at det er institutionens ansvar at lave noget
fornuftigt med børnene - herunder at give dem mulighed for at røre sig.

Det ville imo være absurd, hvis jeg alene så institutionen som passiv
pasning/opbevaring i dagtimerne, hvorefter jeg - og børnenes far - skulle
mase rundt fra kl 17 og frem og fremefter for at 'stimulere' børnene.

Det er da oplagt at bruge institutionen til det. Vi gør, hvad vi kan i
weekender og ferie. men vi stimluerer dem ikke. Der er vi bare sammen og
slapper af - hvilket sagtens kan inkludere fysisk aktivitet. Blot er det
ikke et mål i sig selv.

mvhmarianne

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 08-03-06 06:48

Marianne wrote:

<snip>

> Vi gør, hvad vi kan i
> weekender og ferie. men vi stimluerer dem ikke. Der er vi bare sammen
> og slapper af - hvilket sagtens kan inkludere fysisk aktivitet. Blot
> er det ikke et mål i sig selv.

Her knækker filmen for mig. I den tid jeg er sammen med min søn (dvs. 17-20
på hverdage samt weekender og ferier) har jeg lige så stort et ansvar for at
stimulere ham, som børnehaven har når de har ansvaret for ham. Det opfatter
jeg i øvrigt ikke som en sr pligt, tværtimod. Det kræver blot lidt omtanke
en gang imellem.

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Marianne

Dato : 08-03-06 22:52

> [...]
> ham. Det opfatter jeg i øvrigt ikke som en sr pligt, tværtimod. Det kræver

Åhja - jeg sigter specielt til det, at stimulere fysisk. Fx kan vi finde på
at købe ind og lave mad. Og slappe af med det.

mvh
marianne

Fra : Bettina Hansen

Dato : 07-03-06 17:51

Melanie wrote:
> [...]
> mig ser det ud som om det er blevet en samfundsholdning at det er
> institutionernes ansvar nu. Er jeg forkert på den?

På mig lyder det som om at han har den helt rigtige indstilling. Hvorfor
gøre et problem ud af noget som ikke er et problem? Hans indstilling
ville nok være anderledes hvis hans datter havde motoriske problemer,
men det har hun ikke - så selvfølgelig skal han da tage det afslappet og
gøre de ting som han/datteren har lyst til.
Der er da problemer nok at tage fat på som forældre - motorisk udvikling
er kun et enkelt af dem og hvis det ikke er et problem for ens barn skal
man da selvfølgelig fokusere på nogle andre ting.

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Anita

Dato : 07-03-06 18:23

"Melanie" skrev

> Det er ikke ment som kritik af Michael i denne tråd, men på mig lyder det
> som om at han meget giver børnehaven ansvaret for den motoriske/fysiske
> udvikling, og at han selv "kun" giver sit barn lidt ekstra ved siden af.

Jeg synes at 2 aktiviteter samt alm. leg og dagligdags gøremål (foruden leg
i børnehaven) lyder som en passende mængde stimulans. Mere end det er da at
stresse/presse barnet unødigt. Især hvis der ikke observeres nogen
problemer.

> På
> mig ser det ud som om det er blevet en samfundsholdning at det er
> institutionernes ansvar nu. Er jeg forkert på den?

Det tror (håber) jeg du er. Trods alt.

Venligst Anita

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 08-03-06 06:56

Anita wrote:
> "Melanie" skrev

> Jeg synes at 2 aktiviteter samt alm. leg og dagligdags gøremål
> (foruden leg i børnehaven) lyder som en passende mængde stimulans.
> Mere end det er da at stresse/presse barnet unødigt.

Pointen er, at stimulationen *skal* være leg. Hvad man kan gøre som forælder
er at introducere nye elementer i legen, der udfordrer barnet finmotorisk,
grovmotorisk, koordinationsmæssigt etc. De fleste børn tager gerne
udfordrdingen op, hvis det er sjovt, men de skal have lidt hjælp i starten.

<snip>

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-03-06 20:12

Melanie wrote:
> [...]
> som om at han meget giver børnehaven ansvaret for den motoriske/fysiske
> udvikling, og at han selv "kun" giver sit barn lidt ekstra ved siden af.

Hvis det ikke var fordi at Amilia er særdeles godt kørende rent
motorisk, ville jeg skam også gøre noget mere.

> På
> mig ser det ud som om det er blevet en samfundsholdning at det er
> institutionernes ansvar nu. Er jeg forkert på den?

Jeg mener ikke at det er insitutionernes ansvar. Hverken når det gælder
motorisk udvikling eller - for så vidt - nogen som helst anden form for
udvikling. Det jeg kan konstatere er, at min datter er endt i en
børnehave hvor hun får den motorisk stimulering, hun har brug for. Hvis
det af en eller anden grund skulle holde op, ville jeg undersøge hvad
der så skulle ske i stedet. Det behøver ikke at være at jeg finder en ny
børnehave til hende - det kunne også blot være nogle aktiviteter i
fritiden, som i højere grad udfordrede hende på de nødvendige områder.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 08-03-06 06:43

Melanie wrote:
> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja så absolut, men er det institutionernes ansvar at børnenes fysiske
> udvikling er i orden, eller er det forældrenes ansvar?

Givet, at børnene opholder sig ca halvdelen af derers vågne tid i børnehaven
og væsentlig mere end 50% af den tid, hvor det er naturligt at være fysisk
aktiv (formiddag og eftermiddag), så mener jeg at børnehaven har et stort
ansvar for at sørge for at der er faciliteter til stede, der tilskynder til
fysisk aktivitet.

Det fritager ikke forældrene for ansvar, men man kan altså ikke passe i et
barn i så stor en del af dets vågne tid, uden også at overtage en del af
ansvaret for dets udvikling.

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-03-06 20:06

Per Vadmand wrote:

> Det kommer vel - apropos tidligere tråd - an på, om børnehaven bruger sin
> sparsomme materialekonto til computere eller klatrestativer.

Ja. Suk. Heldigvis har de ikke fundet på den idé med computere i vores
børnehave endnu.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 07-03-06 15:27

Melanie wrote:
> [...]
> På hvilken måde påvirker trafik, transport og tv/pc dit barns fysiske
> udvikling? Hvor meget tænker du over at dit barns fysik skal

Det tænker jeg faktisk ikke så meget over. Jeg har en meget aktiv dreng på
fem år, der får rigeligt motion i børnehaven når det ikke er for vådt
udenfor).

Han cykler selv til og fra børnehaven (ca 500 m) og er mere sikker på en
cykel end mange voksne (ikke trafiksikker, det er noget ganske andet).
Desuden går han til gymnastik en gang om ugen - og der lyder er et
ramaskrig, hvis han ikke kan komme af sted, som fx i sidste uge, hvorhan var
for syg.

Finmotorikken styrer han også helt fint selv, fx med legoklodser og andre
byggelege, eller ved at tegne og male.

Som alle andre børn kan han finde på at sidde i timevis foran fjernsynet og
se video. Det får han så nogle gange lov til, bl.a. fordi han som sagt
sædvanligvis får masser af afløb for sin energi - og fordi han ganske enkelt
er for træt. Vi andre kan jo også finde på at hænge foran fjernsynet et par
timer om aftenen.

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-03-06 14:54

Melanie wrote:
> Hej Ng
>
> Vi kom til at snakke om børns fysiske udvikling i dag er anderledes end for
> bare 20 år siden.
> På hvilken måde påvirker trafik, transport

Vi bor på landet, så transport foregår i bil nogle år endnu.

> og tv/pc dit barns fysiske udvikling?

Mht. tv, så er det først inden for det seneste ½ år at hun har
fået lyst til at se tegnefilm eller dyreudsendelser, så hun får lov
i et mindre omfang.

> Hvor meget tænker du over at dit barns fysik skal stimuleres og
> hvordan det skal ske?

Da vi som skrevet bor på landet, og har masser af jord og plads og dyr
får hun masser af motion og frisk luft så sådanne bekymringer har vi
ikke
Desuden er hun meget aktiv i børnehaven.

--

Christian
www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-03-06 14:57

Melanie wrote:
> [...]
> mig ser det ud som om det er blevet en samfundsholdning at det er
> institutionernes ansvar nu. Er jeg forkert på den?

Det er helt klart instituitionens ansvar den tid barnet er der.
Vi har så (som ultra fåtallet af forældre) valgt at involverer os
(min kone) i forældrebestyrelsen.
Når barnet er hjemme er det selvfølgelig forældrene ansvar.

--

Christian
www.yee-haw.dk