Skærmopløsning i Ubuntu?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-03-06 03:16

Som gammel Windowsmand sidder jeg og leger med en nyinstalleret Ubuntu på en
6-7 år gammel maskine - men skærmopløsningen er på 640x480 ifølge System =>
Indstillinger => Skærmopløsning - og der er ikke andre valgmuligheder - kan
det være rigtigt? (not )
Hans

Fra : Max Andersen

Dato : 07-03-06 09:12

Hans Paulin (6310) wrote:
> [...]
> Indstillinger => Skærmopløsning - og der er ikke andre valgmuligheder - kan

Nogle gange vil man opleve det i windows, hvis skærm og skærmkort ikke
har den rigtige opsætning.

Har du kigget i /etc/X11/xorg.conf, for at se hvordan det ser ud? (jeg
går ud fra du bruger Xorg...)

Max

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-03-06 09:18

Max Andersen skrev:

> Nogle gange vil man opleve det i windows, hvis skærm og skærmkort ikke
> har den rigtige opsætning.

Hu ha - dét lyder da ikke godt.

Havde ingen problemer under XP.

> Har du kigget i /etc/X11/xorg.conf, for at se hvordan det ser ud? (jeg
> går ud fra du bruger Xorg...)

Ingen af begreberne siger mig desværre noget :-/
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 09:45

Hans Paulin (6310) wrote:

> Hu ha - dét lyder da ikke godt.
>
> Havde ingen problemer under XP.

du kan åbne en consol og så skrive su, hvortil du skriver den
adgangskode du har valgt.
Så skriver du nano /etc/X11/xorg.conf (nu har du en tekst editor åben)

Der skulle gerne stå en masse tekst, det er i denne fil, der skal stå
alt om din opsætning ag Xorg.

Under Section "Device", skal der gerne stå navnet på dit grafikkort,
hvis der ikke gør det, er den gal her.

Under Section "Monitor", skal der gerne stå navnet på din skærm, hvis
der ikke gør det er den muligvis også gal her.

Du kan evt. poste det der står i din xorg.conf fil, så kan vi se, hvad
der er galt sammenholdt med dit grafikkort og skærm model.

René Madsen --- Webhotel, PHP/MySQL, 500Mb, 5xPOP3 for kun 9,-/md.
Schultz Consult --- www.schultzconsult.dk
Din IT Leverandør --- tlf. 46 95 08 81 / 28 34 36 85

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 07-03-06 16:23
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-03-06 11:39

Tom Jakobsen skrev:

> værsågod
>
> http://mepis.linuxkiosken.dk/temp/debian/

Jeg er ikke viderekommen nok til at bruge teknikken hér - er som skrevet
andetsteds ved at lægge Knoppix ind igen - dér var skærmopløsningen bare i
orden (foruden at jeg bedre ku lide Knoppix som sådan )

Tak for hjælp!
Hans

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 07-03-06 17:58

Hans Paulin (6310) wrote:

> Jeg er ikke viderekommen nok til at bruge teknikken hér

.... Det må jeg sige... End ikke hvis du kigger videoen som der linkes
til nederst på siden? Har du overhovedet kigget på siden jeg linkede til?
Jeg mener virkelig ikke at jeg kan gøre det nemmere men vil da gerne
forsøge hvis det er muligt...

Du åbner en terminal således
http://mepis.linuxkiosken.dk/cmdwhy/cmd_001.png

Desuden har jeg på den side jeg linkede til også skrevet hvordan det kan
gøres med grafisk værktøjer og helt uden brug af kommandolinie.

knoppix kører jo sandsynligvis heller ikke med optimal skærmopløsning
når det kommer til opdateringsfrekvens (Hertz) på din skærm.

Sørgeligt at du sidder med en knoppix/ubuntu som lige for enden af dine
fingerspidser har det mest geniale pakkesystem til at
opdatere/installere med og du ikke engang har sat dig ind i hvordan man
åbner en konsol/terminal.

/me er i chok.. har virkelig forsøgt at gøre det nemt

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-03-06 12:29

Tom Jakobsen skrev:

> ... Det må jeg sige... End ikke hvis du kigger videoen som der linkes
> til nederst på siden? Har du overhovedet kigget på siden jeg linkede
> til?

Ja, dét har jeg

Jeg læste ned til "Med grafiske værktøjer", men stod af undervejs.

> Jeg mener virkelig ikke at jeg kan gøre det nemmere men vil da
> gerne forsøge hvis det er muligt...
>
> Du åbner en terminal således
> http://mepis.linuxkiosken.dk/cmdwhy/cmd_001.png

Ja, dét er jo nemt nok - nu har jeg så bare Knoppix på skærmen igen

> Desuden har jeg på den side jeg linkede til også skrevet hvordan det
> kan gøres med grafisk værktøjer og helt uden brug af kommandolinie.

Okay

> knoppix kører jo sandsynligvis heller ikke med optimal skærmopløsning
> når det kommer til opdateringsfrekvens (Hertz) på din skærm.

Dét skal jeg så ikke ku sige - jeg har 2 skærme ved siden af hinanden med XP
på den ene og Knoppix på den anden og de er lige flotte hver især.

> Sørgeligt at du sidder med en knoppix/ubuntu som lige for enden af
> dine fingerspidser har det mest geniale pakkesystem til at
> opdatere/installere med

Jamen - det er da også fint at den har dét.

> og du ikke engang har sat dig ind i hvordan
> man åbner en konsol/terminal.

Har desværre en hel del andre ting som også interesserer mig

Leder bare efter en erstatning for XP til når den en gang bliver udfaset -
vi har 4 computere nu som jeg ikke vil ofre Longhorn på, og mine eneste krav
til os er bare at det kan håndtere et skriveprogram, mit netværk samt Usenet

> /me er i chok..

Er ked af at det forholder sig sådan!

> har virkelig forsøgt at gøre det nemt

Jeg beklager virkelig at du ikke fik det rart!

Jeg kender det fra når jeg opfordrer folk til at reparere deres biler selv
(som jeg gør) hvorefter de opgiver - jeg ved ikke om du kan se analogien

Thanks anyway - jeg har for længe siden gemt dit løsningsforslag i min
"Ubuntu"-mappe!

Med ønske om en fortsat god dag!
Hans

Fra : Max Andersen

Dato : 07-03-06 17:31

Hans Paulin (6310) wrote:

> Jeg kender det fra når jeg opfordrer folk til at reparere deres biler selv
> (som jeg gør) hvorefter de opgiver - jeg ved ikke om du kan se analogien

Det kan jeg godt, men der er vi ude i et defekt citroen hydrauliksystem
og/eller kompilere nye moduler til en dev-kerne, med 2 maskiner hvor den
ene kun har source og intet netkort og/eller flytbare medier .

For det link der er godt nok nemt :). Det svarer nok til at fylde
sprinklervæske på min vectra.

> Med ønske om en fortsat god dag!

Jeg synes faktisk det er flot at du er gået igang med unix, med en viden
om operativsystemer der er en anelse begrænset(XP). Jeg holder mig
stadig fra hydrauliksystemer på citroen-biler.

Max
Knoppix er et godt valg, og ubuntu lige en tak bedre, når man lærer det
at kende.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-03-06 17:43

Max Andersen skrev:

> [...]
> flytbare medier .

> For det link der er godt nok nemt :). Det svarer nok til at fylde

Nå, okay - dét ville jeg nok kunne finde ud af

> Jeg synes faktisk det er flot at du er gået igang med unix, med en
> viden om operativsystemer der er en anelse begrænset(XP).

Jeg har været skabs-linuxmand i mange år grundet Microsofts politik, men
opgav i sin tid Mandrake da jeg ikke havde adsl - det var svært nok med
Windows og 56K i forvejen for mig.

> Jeg holder
> mig stadig fra hydrauliksystemer på citroen-biler.

Du spørger bare "Møller" i news:dk.fritid.bil - han vil ku gelejde dig
igennem hele processen - jeg har haft det inde på livet

> Knoppix er et godt valg,

Min begejstring vil heller ingen ende tage

> og ubuntu lige en tak bedre, når man lærer
> det at kende.

Okay - jeg må kravle før jeg kan gå

Tak for dit hyggelige indlæg!
Hans

Fra : Max Andersen

Dato : 07-03-06 19:29

Hans Paulin (6310) wrote:

> Okay - jeg må kravle før jeg kan gå

Vi er alle startet totalt scratch. Men faktisk vil jeg foreslå Irc
kanalerne som en slags online hjælp. De kan give hurtige svar med det
samme, og ubuntu's mailinglist er også ret god, og den har høj trafik
(+50 pr dag).

Men ellers kan folk herinde også løse de fleste problemer man støder ind
i, hvis folk altså har tid til at sætte sig ind i dem.

Max
og god fornøjelse. masser af udfordringer og ingen problemer

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-03-06 19:51

Max Andersen skrev:

> Vi er alle startet totalt scratch. Men faktisk vil jeg foreslå Irc
> kanalerne

Der lærte jeg så noget nyt igen!

> [...]
>
> Men ellers kan folk herinde også løse de fleste problemer man støder
> ind i, hvis folk altså har tid til at sætte sig ind i dem.

Jeg begyndte vist på usenettet for en 6 års tid siden og har fået stor hjælp
til alt i grupperne.

> Max
> og god fornøjelse. masser af udfordringer og ingen problemer

Hæ hæ ja
Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-03-06 11:37

"Schultz Consult - [René Madsen]" skrev:

> du kan åbne en consol og så skrive su, hvortil du skriver den
> adgangskode du har valgt.

Har prøvet at åbne en consol - men ved ikke hvordan.

Er nu ved at lægge Knoppix ind igen - det kørte bare med dén

snip en brugsanvisning

Tak for dit forsøg på at hjælpe!
Hans

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 07-03-06 13:40

Den Tue, 07 Mar 2006 09:45:01 +0100. skrev Schultz Consult - [René
Madsen]:

> du kan åbne en consol og så skrive su, hvortil du skriver den
> adgangskode du har valgt.

Lige for en ordensskyld. su fungere ikke i Ubuntu, hvor man skal
bruge sudo i stedet for.

> Så skriver du nano /etc/X11/xorg.conf (nu har du en tekst editor åben)

Altså for sådanne som mig også kan forstå det.
sudo nano /etc/X11/xorg.conf
Her bliver der spurgt efter kodeord og teksteditoren starter.

mvh
Henning

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 07-03-06 14:35

Henning Præstegaard wrote:
> Lige for en ordensskyld. su fungere ikke i Ubuntu, hvor man skal
> bruge sudo i stedet for.

su og sudo gør nu ikke helt det samme. su skifter bruger. sudo kører et
program som root. Man kan dog køre su med sudo hvis man vil have en
root-terminal:

sudo su -

(stregen gør at bash glemmer brugerens path og andre variable og bruger
roots)

/Andreas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-06 14:47

Andreas Kleist Svendsen <andreaskleist@gmail.com> writes:

> su og sudo gør nu ikke helt det samme. su skifter bruger. sudo kører
> et program som root. Man kan dog køre su med sudo hvis man vil have en
> root-terminal:
>
> sudo su -

Plejer at bruge "sudo -s" - det sparer to tegn.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 07-03-06 15:03

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Plejer at bruge "sudo -s" - det sparer to tegn.

Den kendte jeg ikke.
"sudo su -" sparer mig dog for at huske endnu en kommandolinieoption.

/Andreas

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 07-03-06 23:37

sudo -s

Den vil jeg da tilføje engang i fremtiden og tråden her har da også
giver mig et par andre indput til at gøre det nemmere.. ved dog ikke
helt om jeg synes GUI metoden skal stå øverst men den bør jo nok
gennemgå alle trin i samme stil som der gøres med nano...

you can't win 'em all...

skønt linuxbrugere er pc verdenens svar på jehovas vidner