Install af ubuntu debian pakke
Fra : lejf jessen(6330)

Dato : 06-03-06 17:46

Hej!
Er der nogen derude, der ved,
hvordan jeg får install min nys hentede amsn_0.95-2.ubuntu.deb pakke?

Den gamle "amsn" virker godt nok, men hver gang jeg starter
programmet, ja - så trænger den her update sig på

Hvordan er det lige..., gammel windoze mand, med tryk på gammel
--
Mvh lejf jessen
ps. fjern "GRØN" fra min email adresse.

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-06 18:21

lejf jessen(6330) wrote:
> [...]
> programmet, ja - så trænger den her update sig på
>
> Hvordan er det lige..., gammel windoze mand, med tryk på gammel

Du kan gøre det at du i en root consol skriver "dpkg install
amsn_0.95-2.ubuntu.deb" så burde den installere din pakke.

Skriv igen, hvis den melder fejl eller noget andet.

René Madsen --- Webhotel, PHP/MySQL, 500Mb, 5xPOP3 for kun 9,-/md.
Schultz Consult --- www.schultzconsult.dk
Din IT Leverandør --- tlf. 46 95 08 81 / 28 34 36 85

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-03-06 18:39

On Mon, 06 Mar 2006 18:20:49 +0100, Schultz Consult - [René Madsen]
wrote:

> Du kan gøre det at du i en root consol skriver "dpkg install
> amsn_0.95-2.ubuntu.deb" så burde den installere din pakke.

Nu opererer Ubuntu som udgangspunkt ikke med en aktiv root-konto, så
derfor bør man give følgende råd: sudo dpkg -i amsn_0.95-2.ubuntu.deb

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-06 18:59

Michael Rasmussen wrote:
> Nu opererer Ubuntu som udgangspunkt ikke med en aktiv root-konto, så
> derfor bør man give følgende råd: sudo dpkg -i amsn_0.95-2.ubuntu.deb

Også derfor jeg skrev en root consol, det kan man jo sagtens få. Det er
jo bare en alm konsol der er su'ed.

Man bør i det hele taget ikke køre med en aktiv root konto.

Fra : lejf jessen(6330)

Dato : 06-03-06 19:05

Schultz Consult - [René Madsen] wrote:

> Du kan gøre det at du i en root consol skriver "dpkg install
> amsn_0.95-2.ubuntu.deb" så burde den installere din pakke.
>
> Skriv igen, hvis den melder fejl eller noget andet.
Hej igen! Den skriver nedenstående melding:

dpkg: kræver et handlings-tilvalg. (ligegyldig om det er Madsen eller
Rasmussen's metode)

Det skal siges, at jeg pakken liggende i /hjem/downloads.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-03-06 19:38

On Mon, 06 Mar 2006 19:05:10 +0100, lejf jessen(6330) wrote:

> Det skal siges, at jeg pakken liggende i /hjem/downloads.
så prøv: dpkg -i /hjem/downloads/amsn_0.95-2.ubuntu.deb
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : lejf jessen(6330)

Dato : 07-03-06 10:22

Michael Rasmussen wrote:

> så prøv: dpkg -i /hjem/downloads/amsn_0.95-2.ubuntu.deb

Hej Micchael !

Der skete ikke noget, men fik følgende besked:

lejf@home$ su root
Password:
root@home:/home/lejf# dpkg -i /Hjem/Mine downloads/amsn_0.95-2.ubuntu.deb
dpkg: fejl under behandling af /Hjem/Mine (--install):
kan ikke tilgå arkivet: Ingen sådan fil eller filkatalog
dpkg: fejl under behandling af downloads/amsn_0.95-2.ubuntu.deb (--install):
kan ikke tilgå arkivet: Ingen sådan fil eller filkatalog
Der opstod fejl under behandlingen:
/Hjem/Mine
downloads/amsn_0.95-2.ubuntu.deb
root@home:/home/lejf#

---
har også prøvet med /home/My Downloads, men - samme resultat

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-03-06 11:10

On Tue, 07 Mar 2006 10:21:43 +0100, lejf jessen(6330) wrote:

> lejf@home$ su root
> Password:
> root@home:/home/lejf# dpkg -i /Hjem/Mine downloads/amsn_0.95-2.ubuntu.deb
I tidligere indlæg skrev du, at det var gemt i /Hjem/downloads, så
hvorfor forsøger du så med /Hjem/Mine downloads ?

Endvidere bør du forstå, at til forskel fra windows, er der i Linux
forskel på hjem og Hjem; det er ikke ligegyldigt om du skriver lille h
eller stort H.

Hvis din amsn-pakke ligger i folderen Mine downloads, skal du installere
det på følgende måde: dpkg -i "Mine downloads"/amsn_0.95-2.ubuntu.deb

Må jeg give dig to gåde råd?
1) Anvend kun små bogstaver i mappe- og filnavne
2) Anvend aldrig blaktegn/mellemrum i mappe- og filnavne.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-06 11:40

"lejf jessen(6330)" <eljessenGRØN@lite.dk> writes:

> root@home:/home/lejf# dpkg -i /Hjem/Mine downloads/amsn_0.95-2.ubuntu.deb

når du er ved at indtaste /Hjem/Min så tryk tab, så ekspanderes det
med korrekt behandling af specialtegn.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : lejf Jessen

Dato : 07-03-06 17:29

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> når du er ved at indtaste /Hjem/Min så tryk tab, så ekspanderes det
> med korrekt behandling af specialtegn.

Hej Michael og Thorbjørn !

Tak for de gode råd, som jeg prøver senere. Jeg har i øjeblikket ingen
opdatering Jeg har lige "ændret" min skærmopløsning Det
skulle jeg aldrig have gjort Nu har jeg måttet geninstallere Ubuntu
- men jeg kommer vel frem til det andet problem igen

Tak!

Mvh

Lejf