Router mere
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-03-06 15:29

Jeg har 4 computere sluttet til min router - men en 5. ville være helt fint.

Kan det lade sig gøre vha en ekstra router?

På forhånd tak.

--
Per, Esbjerg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-06 17:07

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Jeg har 4 computere sluttet til min router - men en 5. ville være helt fint.
> Kan det lade sig gøre vha en ekstra router?

Ja, men du kan også nøjes med en switch. En router er kun
nødvendig hvis man skal forbinde to forskellige net med hinanden.

--
Bertel

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-03-06 08:56

> Ja, men du kan også nøjes med en switch. En router er kun
> nødvendig hvis man skal forbinde to forskellige net med hinanden.

Jeg har tilfældigvis en switch med 8 udgange - men jeg fik af Dansk Kabel
TV´s support at vide at med en switch er der kun een computer der kan gå på
nettet af gangen - og den går ikke her i huset :)

Er det korrekt?

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-03-06 09:02

> [...]
> TV´s support at vide at med en switch er der kun een computer der kan gå
> på nettet af gangen - og den går ikke her i huset :)

Jeg mener at jeg har en switch liggende som overskud - jeg bruger den ikke.
Jeg bruger en router.

Vil også lige tilføje at computerne, som er tilsluttet routeren, ikke er i
netværk - de snakker ikke med hinanden. De snakker kun alle sammen med
nettet :)

Men jeg troede ikke det gjorde nogen forskel kabelmæssigt?

--
Per, Esbjerg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-03-06 09:50

> [...]

> snakker kun alle sammen med nettet :)

> Men jeg troede ikke det gjorde nogen forskel kabelmæssigt?

Det gør det heller ikke.

Når du bruger router, er det den der logger sig på hos din
udbyder. Han ser kun ét apparat.

Hvis du kun bruger switch, vil hver maskine prøve at logge sig på
hos din udbyder. Kun én af dem får lov (ad gangen) medmindre du
har adgang til flere IP-numre.

Routeren kan i princippet styre en million pc'er. Udbyderen ser
stadig kun ét apparat. Derfor kan du bare sætte din switch efter
din router og så forbinde pc'er til den.

Om du vil have et LAN eller ej, er helt ligegyldigt for
ovenstående.

--
Bertel

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-03-06 09:19

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> TV´s support at vide at med en switch er der kun een computer der kan gå på
> nettet af gangen - og den går ikke her i huset :)

Ja og nej.

Hvis du _kun_ bruger switchen kan det være rigtigt.

Det, du skal gøre, er at sætte switchen efter routeren,
og så sætte pc'erne til switchen.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-06 17:35

> [...]
> TV´s support at vide at med en switch er der kun een computer der kan gå på
> nettet af gangen - og den går ikke her i huset :)

Det udbyderen mener er, at hvis du kun har en switch og ikke
selv har nogen router, kan du kun sætte en computer til.

Det er overvejende sandsynligt, at routeren har indbygget en
fem ports switch, hvor de fire porte er ført ud til din computer,
og den sidste er forbundet internt med selve routeren.

Det vil ikke virke at sætte din ekstra switch til på ydersiden
af routeren. Men den kan sættes til på indersiden af routeren.

Du forbinder en af de fire indgange, du lige nu bruger til
computere med en af indgangene på switchen. Så vil du have 3+7
indgange at gøre brug af.

Hvis computerne ikke blot skal have adgang til Internettet, men
også skal kommunikere med hinanden over lokalnettet, er det ikke
helt ligegyldigt, hvordan de fordeles på de ti ledige stik.

Er din otte ports switch hurtig nok vil du få den bedste
performance ved at kun bruge de syv porte på den og lade de tre
porte på routeren være tomme.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */