Hente nyeste filer
Fra : finn elmgaard

Dato : 07-03-06 16:55

Hej NG

I en folder har jeg et ukendt antal filer, der hele tiden ændres.
Jeg skal kunne hente de 10 nyeste og lægge dem i et array, sorteret efter
datotid.

Kan godt hente 10 og lægge dem i et array, men hvordan sikre, at det er de
10 nyeste og hvordan sortere?

mvh
Finn

Fra : terje

Dato : 07-03-06 17:22

finn elmgaard wrote:

> Kan godt hente 10 og lægge dem i et array, men hvordan sikre, at det er de
> 10 nyeste og hvordan sortere?

Du skal se på File System Object og DateLastModified. Dokumentasjonen er
her:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/88dcdb0a-db3f-4cbc-9185-ada33004b1fa.asp

Har du noe kode å vise oss?

terje

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-03-06 17:54

finn elmgaard skrev:

> I en folder har jeg et ukendt antal filer, der hele tiden
> ændres. Jeg skal kunne hente de 10 nyeste og lægge dem i et
> array, sorteret efter datotid.

Det kan laves med et Scripting.Dictionary-objekt og en
sorteringsfunktion til arrays. Man kan godt klare sig uden
Dictionary-objektet, men så skal man redimme-arrayet, eller sætte
det til at være stort nok fra starten.

Her kan du se hvordan jeg har lavet det:

I funktion: <http://gyros.dk/usenet/asp/nyeste.asp>

Kildefiler:
<http://gyros.dk/usenet/asp/nyeste.asp.txt>
<http://gyros.dk/usenet/asp/quicksort.inc.asp.txt>

Sorteringsfunktionen er hentet herfra:
<http://www.4guysfromrolla.com/webtech/012799-2.shtml>

Datokonverteringsfunktionen er sakset herfra:
<http://tumanov.com/projects/scriptlets/iso8601dates.asp>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : finn elmgaard

Dato : 07-03-06 23:39

"Jens Gyldenkærne Clausen" wrote

> [...]
> Dictionary-objektet, men så skal man redimme-arrayet, eller sætte
> det til at være stort nok fra starten.
>
> Her kan du se hvordan jeg har lavet det:

Tak for det. Jeg kendte ikke Dictionary-objektet.
Det kører nu med denne løsning, men jeg har undladt at konvertere til UTC
tid, bl.a fordi jeg gerne vil anvende tidsstemplingen til udskrift på siden
i "dansk format". Det går tilsyneladende godt. Har jeg overset noget?

Finn

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-03-06 10:50

finn elmgaard skrev:

> [...]
> tidsstemplingen til udskrift på siden i "dansk format". Det
> går tilsyneladende godt. Har jeg overset noget?

Ja, det tror jeg. Meningen med at konvertere tiden er at gøre det
muligt at sortere efter den som en normal streng. Det er muligt
hvis den står med de største dele først - altså årstal, måned, dag,
timer, minutter, sekunder (og evt. tusindedele sekunder).

Det er vigtigt at der anvendes foranstillet nul ved tal mindre end
10.

Om man vælger ISO 8601 som format eller laver sit eget sorterbare
datoformat er sådan set ligegyldigt - jeg brugte bare en
eksisterende funktion og et eksisterende format.

Det er muligt at lave en sortering der arbejder med datoværdier i
stedet for tekststrenge, men jeg har ikke lige en ide til hvordan
det gøres i praksis. Men hvis du gerne vil have nogle flere
oplysninger med om filen (fx en "pæn" dato), kan du lave et
todimensionelt array - der findes en udgave af array-
sorteringsfunktionen der arbejder med denne type arrays, så det kan
forholdsvis let ændres.

I øvrigt vil jeg lige kommentere hvorfor jeg har valgt at bruge
isodatoen + filnavnet som nøgle i Dictionary-objektet. Det skyldes
at nøglen skal være unik, og man kan godt risikere at have filer
med samme oprettelsestidspunkt. Hvis filerne oprettes enkeltvis, er
det ikke nødvendigt med den kombinerede nøgle.
--
Jens Gyldenkærne Clausen