S939 med onboard ATI grafik og SATA II, fi~
Fra : J. Jensen

Dato : 08-03-06 07:17

Hej

Jeg overvejer at bygge mig en kraftigere htcp baseret på en AMD S939 cpu,
men synes ikke jeg kan finde det helt rigtige bundkort.

Findes det et som har flg features?:

Onboard ATI Radeon grafikkort
Gbit LAN
SATA II (300)

Det er vigtigt at det er et ATI grafikkort, da det skal bruges sammen med et
CRT tv.

De to eneste jeg kan finde, er disse som kun har SATA I (150)
DFI RS482 INFINITY
MSI RS482M4-ILD

Findes der andre/bedre bundkort?

Jesper

Fra : Thomas Thomsen

Dato : 08-03-06 10:23

> [...]
> SATA II (300)
>
> Det er vigtigt at det er et ATI grafikkort, da det skal bruges sammen med

Hvis du vil gå med Intel istedet for AMD har du flere muligheder.
Personligt har jeg kig på Aopens i915GMm-HFS (ok ok det er lidt dyrt ,
men...)

> De to eneste jeg kan finde, er disse som kun har SATA I (150)
> DFI RS482 INFINITY
> MSI RS482M4-ILD

Begge bundkort bruger ATIs egen southbridge som ikke understøtter SATA II.

/Thomas

Fra : Flemming Joensson (8~

Dato : 08-03-06 20:37

"Thomas Thomsen" <*nospam*chip@fsclnospam.dk> wrote in

> [...]
>
> Hvis du vil gå med Intel istedet for AMD har du flere muligheder.
> Personligt har jeg kig på Aopens i915GMm-HFS (ok ok det er lidt dyrt ,

Me too :) En skam at det er så dyrt - men så vidt jeg ved det eneste med de
specs.

/flemming

--
Skift .invalid ud med .org i min mailadresse for at sende mig en mail.

Fra : J. Jensen

Dato : 08-03-06 22:29

"Thomas Thomsen" <*nospam*chip@fsclnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du vil gå med Intel istedet for AMD har du flere muligheder.
> Personligt har jeg kig på Aopens i915GMm-HFS (ok ok det er lidt dyrt ,
> men...)

Det ser jo unægteligt ret lækkert ud, men prisen er også derefter!
Sammen med en Pentium M løber det op over 3.000,- så vidt jeg lige kan se.

Grafikken er vist baseret på GMA900 hvilket jeg ikke kan bruge, da jeg ikke
har lcd/plasma tv.

Grunden til at jeg søger et bundkort med Radeon grafik, er at det skal
tilsluttes et CRT tv med VGA -> SCART RGB kabel, og såvidt jeg har forstået
virker det kun med Radeon.

Vh Jesper

Fra : Thomas Thomsen

Dato : 09-03-06 09:33

> Grunden til at jeg søger et bundkort med Radeon grafik, er at det skal
> tilsluttes et CRT tv med VGA -> SCART RGB kabel, og såvidt jeg har
> forstået virker det kun med Radeon.

Der findes mange normale og billige grafikkort der har fin TV-out, med noget
der normalt ligner Super VHS stik <- tror jeg nok det hedder.
De kan fint bruges, og laves til Scart eller hvad du nu vil bruge.
Det behæver ikke være ATI.
Men som sagt er det så ikke onboard mere.

/Thomas

Fra : Hans

Dato : 09-03-06 12:08

Thomas Thomsen wrote:

> [...]
> Det behæver ikke være ATI.
> Men som sagt er det så ikke onboard mere.

Der er stadigvæk meget stor forskel på S-Video og et RGB-Signal, så kravet
om et Radeon kort er ganske relevant.

At nøjes med S-Video i denne sammenhæng er at gå på kompomis med
billedkvaliteten.

Hans

Fra : claus b. p.

Dato : 10-03-06 12:24

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> Der er stadigvæk meget stor forskel på S-Video og et RGB-Signal, så kravet
> om et Radeon kort er ganske relevant.
>
> At nøjes med S-Video i denne sammenhæng er at gå på kompomis med
> billedkvaliteten.

Jeg ved ikke hvilke ATI kort i har set, der har RGB out, men det findes
ihvertfald hverken på mit ATI All in Wonder, eller nogen af de andre ATI
kort jeg har set. Det er ganske vist muligt at tilslutte til TV via SCART
stik, men det er altså et composite-video signal der bliver overført, og
dermed er S-video signalet altså langt bedre kvalitet.

/Claus

Fra : Hans

Dato : 10-03-06 12:36

claus b. p. wrote:

> [...]
> til TV via SCART stik, men det er altså et composite-video signal der
> bliver overført, og dermed er S-video signalet altså langt bedre

Det er VGA-udgangen, som jo netop er RGB, der bliver brugt - Ikke TV-Out.

Læs evt. mere i gruppen news:dk.teknik.htpc hvor emnet er oppe og vende
jævnligt.

Hans

Fra : Jensen

Dato : 10-03-06 14:12

> Det er VGA-udgangen, som jo netop er RGB, der bliver brugt - Ikke TV-Out.
>
> Læs evt. mere i gruppen news:dk.teknik.htpc hvor emnet er oppe og vende
> jævnligt.

Tak Hans, det er helt korrekt.

Til dem der ikke kender til den forbedrede billedkvalitet man kan opnå med
et VGA -> SCART RGB kabel, så står der lidt her:
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

Man har naturligvis altid muligheden for at bruge et alm. Radeon baseret
grafikkort i maskinen, men grunden til at jeg gerne vil have at det
indbygget i bundkortet er:
1. lavere strømforbrug
2. undgå meromkostning ved køb af seperat grafikkort.

Jeg har i min nuværende htpc et Radeon 9600SE, som fungerer helt som det
skal, men da det er AGP dur det ikke i de fleste nyere bundkort.

Vh Jesper