Strøm nok?
Fra : Akker

Dato : 09-03-06 09:53

Jeg har lige fået en nu PSU, Codegen 400W model 300xx, der giver
følgende;

+3,3V 20A
+5V 25A
+12V 16A
-5V 0,5A
-12V 0,8A
+5VSB 2A

Er der strøm nok til følgende setup;

ASRock K7S41 Bundkort
AMD Athlon XP Barton 3000+
2 x 512Mb Kingston Value
LiteOn CD Brænder
LG DVD Drev
Seagate Barracuda ATA IV 80Gb 7200 (er åbenbart ødelagt, men pyt nu
med det pt.)
Quantum Bigfoot 6,4Gb (ældgammel ting)
Soundblaster Live 5.1
Galaxy GeForce 6600GT

Er lidt i tvivl, da det ikke er en PSU jeg selv har sat i, og kan ikke
huske hvad min gamle PSU (der er brændt af) gav i de forskellige
spændinger.

Hvis nu jeg vil erstatte min ødelagte Seagate med en Seagate Barracude
7200.9 160Gb/250Gb, vil der så være strøm nok?

Jan

Fra : john smith

Dato : 09-03-06 10:09

+3,3V 20A
+5V 25A
+12V 16A
-5V 0,5A
-12V 0,8A
+5VSB 2A

Mener at have hørt det eneste der tæller er amp på 12 V og der skal man
mindst have 15 a.

Fandt en del test af psu'er på nettet så google it.

Min er en http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138584 og har kørt fint
siden i forgårs hvor jeg satte den i mit system:

amd 3200+
asus n5a8 et eller andet
inno 3-d nvdia 7800 gt
40gb disk
cdrom drev
selvlavet blæser styring der trækker 3 80mm blæsere
derudover er der en zalman 80mm på cpuen og en på gf.

Eneste problem er at der "kun" er 4 stræm stik så man kan hurtig løbe tør.
Må vel købe nogle Y stik.

/me

Fra : ain

Dato : 09-03-06 13:45

"Akker" <akkerdk@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Med de 400 Watt skulle du være på den helt sikre side.
næsten uanset hvad du har i kassen.
harddiske er ikke de helt store forbrugere, kun i opstartsfasen (peek)
bruges der
en del mere strøm (effekt), De fleste harddiske har en label med rated
strømangivelse (for.eks. Barracuda : +5V 0,72 amp og +12V 0,35 amp)
ellers et lidt uoverskueligt regnestykke..alle dine enheders forbrug
omsat til Watt (effekt) Ohms lov= Volt x Amp= Watt.
/vh ain
..

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-03-06 14:50

Akker skrev:

> Hvis nu jeg vil erstatte min ødelagte Seagate med en Seagate Barracude
> 7200.9 160Gb/250Gb, vil der så være strøm nok?

Jeg har næsten samme setup, (dog 2x80GB Maxtor)
som kører fint med en 300W psu.

Peter Schrøder

Fra : Akker

Dato : 09-03-06 21:08

john smith skrev:

> Mener at have hørt det eneste der tæller er amp på 12 V og der skal man
> mindst have 15 a.

Så er 16A da heller ikke meget over.

> Eneste problem er at der "kun" er 4 stræm stik så man kan hurtig løbe tør.
> Må vel købe nogle Y stik.

Jeg ville da i hvert fald mangel 1 - 2 stk. CD/DVD, 2 HD samt 1 til
grafikkortet.

Jan

Fra : john smith

Dato : 10-03-06 08:51

john smith skrev:

> Mener at have hørt det eneste der tæller er amp på 12 V og der skal man
> mindst have 15 a.

> Så er 16A da heller ikke meget over.

Min er 15 og køre fint, men prøv at se på hvad man skal op på i pris for at
komme meget over 15-16

> Eneste problem er at der "kun" er 4 stræm stik så man kan hurtig løbe tør.
> Må vel købe nogle Y stik.

>Jeg ville da i hvert fald mangel 1 - 2 stk. CD/DVD, 2 HD samt 1 til
>grafikkortet.

Grafikkort bruger jo et specielt 6 benet stik som jeg selvfølgelig ikke har
talt med :)
Men ja jeg sagde jo også jeg skulle have fat i et par Y stik.

Fra : Akker

Dato : 09-03-06 21:12

ain skrev:

> Med de 400 Watt skulle du være på den helt sikre side.
> næsten uanset hvad du har i kassen.
> harddiske er ikke de helt store forbrugere, kun i opstartsfasen (peek)

Selvom jeg godt kan se det ser sådan ud, så er det heller ikke
specielt HD'ens strømforbrug jeg egentlig er bekymret for.
Jeg tænker mere på mit grafikkort, om der reelt er strøm nok til
det, det skulle jo så vidt jeg husker suge temmeligt meget, men jeg
kan sgutte finde nogen oplysninger om dét - Heller ikke på Galaxy's
hjemmeside.

Jan

Fra : john smith

Dato : 10-03-06 08:53

> [...]
>det, det skulle jo så vidt jeg husker suge temmeligt meget, men jeg
>kan sgutte finde nogen oplysninger om dét - Heller ikke på Galaxy's

Jeg havde glemt at sætte det 6 benede stik i mit gf så da jeg installerede
nvidia driveren, kom den og sagde at kortet ikke havde strøm nok, og der var
skruet ned for performancen indtil den fik strøm nok. Kunne bare have læst
manualen :)

Fra : Akker

Dato : 10-03-06 10:08

john smith skrev:

> [...]
> skruet ned for performancen indtil den fik strøm nok. Kunne bare have læst

Det prøvede jeg også - Da min PC kom retur, så havde de glemt at
sætte et strømstik til grafikkortet - Synes jeg faktisk ikke er
særligt betryggende
Mit grafikkort bruger nu kun et af de almindelige 4 benede stik, som
også de forskellige drev bruger.

Jan

Fra : john smith

Dato : 10-03-06 13:38

> [...]
> særligt betryggende
> Mit grafikkort bruger nu kun et af de almindelige 4 benede stik, som

mit er:

det sorte stik i baggrunden bruges til strøm og omformeren hvis man ikke har
stikket på psuen kræver 2*12 volt

Fra : Akker

Dato : 10-03-06 10:12

john smith skrev:

> Min er 15 og køre fint, men prøv at se på hvad man skal op på i pris for at
> komme meget over 15-16

Har jeg ikke lige set på, men kunne da godt forestille mig at det
ville være lidt halvdyrt
Jeg mener nu heller ikke at det specielt er 12V som grafikkortet
bruger, mener at huske det er 3,3V man skal se på der?

Jan

Fra : john smith

Dato : 10-03-06 13:36

> [...]
> Jeg mener nu heller ikke at det specielt er 12V som grafikkortet
> bruger, mener at huske det er 3,3V man skal se på der?

Skal jeg ikke gøre mig klog på, kan bare se at hvis jeg ikke havde det
specielle stik, så skulle der i omformerstikket bruges 2*12 stikf fra psu