/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Computer til videoredigering
Fra : Jørgen Mikkelsen


Dato : 08-03-06 21:03

Hej all

Skal til at hjælpe en ven med at bygge en maskine som han primart vil
bruge til videoredigering, men jeg har ikke lige den rigtige viden
omkring hvilke prossore, bundkort, ram der har en god performance på
det område

Kom med nogle forslag

Tak på forhånd

Jørgen M.


 
 
Martin (08-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 08-03-06 23:27


"Jørgen Mikkelsen (slet VZK7B)" <jorgenm@VZK7Bpost1.tele.dk> wrote in
message news:11418484300.734911361203@dtext.news.tele.dk...
> Skal til at hjælpe en ven med at bygge en maskine som han primart vil
> bruge til videoredigering, men jeg har ikke lige den rigtige viden
> omkring hvilke prossore, bundkort, ram der har en god performance på
> det område

Hvis det er AMD så skal processor understøtte sse2 for at køre Premiere Pro
2.0, - det er vist 64bit versionerne der gør dette. Alle nye intels
understøtter vist sse2. Spar gerne på grafikkortet, min 1 gb ram og så
hurtig processor som muligt, gerne flere processorer ! Vigtigere med hurtige
diske end fx særlig hurtig ram. Gerne nogle SCSI diske i raid0. Ellers bare
hurtige og helst minimum 2 til raid. Og masser af plads, - gerne 3-400 GB.
Mvh Martin



Lars Mortensen [2630~ (09-03-2006)
Kommentar
Fra : Lars Mortensen [2630~


Dato : 09-03-06 13:00

> Hvis det er AMD så skal processor understøtte sse2 for at køre Premiere
> Pro 2.0, - det er vist 64bit versionerne der gør dette. Alle nye intels
> understøtter vist sse2. Spar gerne på grafikkortet, min 1 gb ram og så
> hurtig processor som muligt, gerne flere processorer ! Vigtigere med
> hurtige diske end fx særlig hurtig ram. Gerne nogle SCSI diske i raid0.
> Ellers bare hurtige og helst minimum 2 til raid. Og masser af plads, -
> gerne 3-400 GB.
> Mvh Martin

Enig, pånær det med grafikkortet.
Korrekt at spare hvad angår 3D ydelse, men sørg for et godt kort til 2D.
Iflg. fagpressens udtalelser og min egen erfaring, er Matrox suverænt bedst.
Jeg bruger selv G550. Det understøtter 2 skærme.
Dette kan findes brugt, har set nogle stykker i gruppen
dk.marked.privat.edb.intern.
Desuden har jeg set et par indlæg om Matrox Parhelia, som understøtter 3
skærme.
(Var lige ved selv at byde på det, men jeg så, at det ikke understøtter
2*DVI OG tv. Det understøtter 1*DVI 1*VGA og tv.
ELLER 2*DVI. (Eller, naturligvis, 2*VGA og tv).

Lars




Flemming Joensson (8~ (09-03-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Joensson (8~


Dato : 09-03-06 20:00

"Lars Mortensen [2630 / 1113]" <lars.mortensen@FJERNofir.dk> wrote in
news:44101974$0$15795$14726298@news.sunsite.dk:

> Enig, pånær det med grafikkortet.
> Korrekt at spare hvad angår 3D ydelse, men sørg for et godt kort til
> 2D. Iflg. fagpressens udtalelser og min egen erfaring, er Matrox
> suverænt bedst. Jeg bruger selv G550. Det understøtter 2 skærme.

Det med at Matrox er suveræn med 2D det synes jeg altså ikke længere holder
vand. Der var engang hvor de var suveræne, men i dag synes jeg ikke der er
nogen større forskel på Matrox Parhelia, et mærkevare Radeon eller Geforce
kort.

Har du et link til en nyhed af nyere dato (mindre end 2 år) hvor Matrox'
billedkvalitet fremhæves som specielt fantastisk?

Jeg er iøvrigt helt enig i at 3d kan være ligegyldigt til nuværende
operativsystemer og videoredigering.

Dog skal Jørgen/kammerat være opmærksomme på at næste Windows - den de
kalder Vista som kommer næste år der vil det være en klar fordel at have et
grafikkort som Vista kan udnytte 3D delen af. Det vil nemlig være med til
at aflaste CPU'en idet det så er grafikkortet som står for at lave
grafikken i Windows ... og ikke som i dag CPU'en.
Men man kan jo altid vente med den eventuelle investering til man ved det
bliver aktuelt - til den tid er prisen på Vista-understøttede grafikkort
sikkert også endnu lavere.

/flemming

--
Skift .invalid ud med .org i min mailadresse for at sende mig en mail.

Mortensen (09-03-2006)
Kommentar
Fra : Mortensen


Dato : 09-03-06 21:45

Tyske c't (computer technic). Kan ikke huske nummeret, som er fra en gang
sidste år.

"Flemming Joensson (8520)" <flemming@joensson.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns9781CB625DFB5flemminjoenssoninval@212.242.40.162...
> "Lars Mortensen [2630 / 1113]" <lars.mortensen@FJERNofir.dk> wrote in
> news:44101974$0$15795$14726298@news.sunsite.dk:
>
>> Enig, pånær det med grafikkortet.
>> Korrekt at spare hvad angår 3D ydelse, men sørg for et godt kort til
>> 2D. Iflg. fagpressens udtalelser og min egen erfaring, er Matrox
>> suverænt bedst. Jeg bruger selv G550. Det understøtter 2 skærme.
>
> Det med at Matrox er suveræn med 2D det synes jeg altså ikke længere
> holder
> vand. Der var engang hvor de var suveræne, men i dag synes jeg ikke der er
> nogen større forskel på Matrox Parhelia, et mærkevare Radeon eller Geforce
> kort.
>
> Har du et link til en nyhed af nyere dato (mindre end 2 år) hvor Matrox'
> billedkvalitet fremhæves som specielt fantastisk?
>
> Jeg er iøvrigt helt enig i at 3d kan være ligegyldigt til nuværende
> operativsystemer og videoredigering.
>
> Dog skal Jørgen/kammerat være opmærksomme på at næste Windows - den de
> kalder Vista som kommer næste år der vil det være en klar fordel at have
> et
> grafikkort som Vista kan udnytte 3D delen af. Det vil nemlig være med til
> at aflaste CPU'en idet det så er grafikkortet som står for at lave
> grafikken i Windows ... og ikke som i dag CPU'en.
> Men man kan jo altid vente med den eventuelle investering til man ved det
> bliver aktuelt - til den tid er prisen på Vista-understøttede grafikkort
> sikkert også endnu lavere.
>
> /flemming
>
> --
> Skift .invalid ud med .org i min mailadresse for at sende mig en mail.



Martin (09-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 09-03-06 23:31


"Flemming Joensson (8520)" <flemming@joensson.invalid> wrote in message
news:Xns9781CB625DFB5flemminjoenssoninval@212.242.40.162...
> "Lars Mortensen [2630 / 1113]" <lars.mortensen@FJERNofir.dk> wrote in
> news:44101974$0$15795$14726298@news.sunsite.dk:

> Dog skal Jørgen/kammerat være opmærksomme på at næste Windows - den de
> kalder Vista som kommer næste år der vil det være en klar fordel at have
> et
> grafikkort som Vista kan udnytte 3D delen af. Det vil nemlig være med til
> at aflaste CPU'en idet det så er grafikkortet som står for at lave
> grafikken i Windows ... og ikke som i dag CPU'en.
> Men man kan jo altid vente med den eventuelle investering til man ved det
> bliver aktuelt - til den tid er prisen på Vista-understøttede grafikkort
> sikkert også endnu lavere.

Såvidt jeg husker skulle Premiere Pro 2.0 også gøre brug af GPU til
rendering så HELT ligemeget er det jo nok ikke. Men jeg ville ikke lægge
mange tusind kr dér....
Mvh Martin



Mortensen (09-03-2006)
Kommentar
Fra : Mortensen


Dato : 09-03-06 21:45

Men helt bortset fra de andre indlæg....

Køb en Mac!

"Jørgen Mikkelsen (slet VZK7B)" <jorgenm@VZK7Bpost1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11418484300.734911361203@dtext.news.tele.dk...
> Hej all
>
> Skal til at hjælpe en ven med at bygge en maskine som han primart vil
> bruge til videoredigering, men jeg har ikke lige den rigtige viden
> omkring hvilke prossore, bundkort, ram der har en god performance på
> det område
>
> Kom med nogle forslag
>
> Tak på forhånd
>
> Jørgen M.
>



Martin (09-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 09-03-06 23:29


"Mortensen" <lars.mortensen@FJERNofir.dk> wrote in message
news:441093e7$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Men helt bortset fra de andre indlæg....
>
> Køb en Mac!

mmm - nu er det Premiere Pro jeg har arbejdet med nogle år og det projekt
hvor jeg arbejdede på Mac, der syntes jeg ikke at det kørte hurtigere end på
min PC selvom Macén burde være en anelse hurtigere... Og jeg har arbejdet så
meget at jeg mener at jeg ville bemærke selv mindre hastighedsforbedringer.
Desuden er tilgængeligheden og omfanget af programmer væsentligt mindre end
til PC (selvom der er gode progs til Mac).
Mvh Martin



Thomas Hansen (10-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Hansen


Dato : 10-03-06 12:06

On Wed, 08 Mar 2006 21:03:11 +0100, Jørgen Mikkelsen
<jorgenm@VZK7Bpost1.tele.dk> wrote:

> Hej all
>
> Skal til at hjælpe en ven med at bygge en maskine som han primart vil
> bruge til videoredigering, men jeg har ikke lige den rigtige viden
> omkring hvilke prossore, bundkort, ram der har en god performance på
> det område
>
> Kom med nogle forslag
>
> Tak på forhånd
>
> Jørgen M.
>

Hej Jørgen
Hvor mange penge har han?
Det er ret væsentligt at vide om vi skal sammensætte den ultimative
videoredigerings maskine eller om det er den bedste budget
videoredigerings maskine vi skal finde.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Jørgen Mikkelsen (10-03-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Mikkelsen


Dato : 10-03-06 15:21

>Hej Jørgen
>Hvor mange penge har han?
>Det er ret væsentligt at vide om vi
>skal sammensætte den ultimative
>videoredigerings maskine eller om
>det er den bedste budget
>videoredigerings maskine vi skal finde.

Vi har snakket omkring en 6000 kr. +- nogle 100

Der skal kun være indholdet af kabinettet for han har tastatur, mus og
skærm

Så det kan nok ikke blive det ultimative


Thomas Hansen (10-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Hansen


Dato : 10-03-06 21:21

On Fri, 10 Mar 2006 15:20:41 +0100, Jørgen Mikkelsen
<jorgenm@EGWEHpost1.tele.dk> wrote:

>> Hej Jørgen
>> Hvor mange penge har han?
>> Det er ret væsentligt at vide om vi
>> skal sammensætte den ultimative
>> videoredigerings maskine eller om
>> det er den bedste budget
>> videoredigerings maskine vi skal finde.
>
> Vi har snakket omkring en 6000 kr. +- nogle 100
>
> Der skal kun være indholdet af kabinettet for han har tastatur, mus og
> skærm
>
> Så det kan nok ikke blive det ultimative
Nej, nærmer det modsatte . Og imo for lidt til en ordenlig maskine. Til
videoredigering er en dualcore cpu klart at foretrække. Men de er ret dyre
lige nu. Men kunne spare lidt og købe en singelcore cpu nu og opgrader til
dual core senere.
6000 er jo mindre end AMD's og intels top dual processor koster alene.
Tror du han kan/vil overclocke? Det vil udvide mulighederne lidt.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Jørgen Mikkelsen (10-03-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Mikkelsen


Dato : 10-03-06 23:10

>Nej, nærmer det modsatte . Og imo
>for lidt til en ordenlig maskine. Til
>videoredigering er en dualcore cpu
>klart at foretrække. Men de er ret dyre
>lige nu. Men kunne spare lidt og købe
>en singelcore cpu nu og opgrader til
>dual core senere.
>6000 er jo mindre end AMD's og intels
>top dual processor koster alene.
>Tror du han kan/vil overclocke? Det
>vil udvide mulighederne lidt.

Nej det vil han ikke, han vil gerne have et stabilt system, en
dualcore vil nok ikke være nogen dårlig cpu men det behøver ikke være
top modellen

Jeg har prøvet og kikke på edbpriser.dk og fundet følgene cpu Pentium
D 920 2.8 GHz er det muligt at lave et rimeligt system omkring den ?

Pentium D 920 2.8 GHz http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=174247


Martin (10-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 10-03-06 23:33


"Jørgen Mikkelsen (slet MSYGE)" <jorgenm@MSYGEpost1.tele.dk> wrote in
message news:11420288550.202806862464723@dtext.news.tele.dk...
> Jeg har prøvet og kikke på edbpriser.dk og fundet følgene cpu Pentium
> D 920 2.8 GHz er det muligt at lave et rimeligt system omkring den ?

Helt bestemt...
Mvh Martin



Thomas Hansen (11-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Hansen


Dato : 11-03-06 02:26

On Fri, 10 Mar 2006 23:10:15 +0100, Jørgen Mikkelsen
<jorgenm@MSYGEpost1.tele.dk> wrote:

>> Nej, nærmer det modsatte . Og imo
>> for lidt til en ordenlig maskine. Til
>> videoredigering er en dualcore cpu
>> klart at foretrække. Men de er ret dyre
>> lige nu. Men kunne spare lidt og købe
>> en singelcore cpu nu og opgrader til
>> dual core senere.
>> 6000 er jo mindre end AMD's og intels
>> top dual processor koster alene.
>> Tror du han kan/vil overclocke? Det
>> vil udvide mulighederne lidt.
>
> Nej det vil han ikke, han vil gerne have et stabilt system, en
> dualcore vil nok ikke være nogen dårlig cpu men det behøver ikke være
> top modellen
Overclocking og stabilitet er ikke nødvendigvis modsætninger. Jeg har mødt
mange ikke overclockede maskiner som har været MEGET mere ustabile end
mine top tunede max overclockede maskiner.

>
> Jeg har prøvet og kikke på edbpriser.dk og fundet følgene cpu Pentium
> D 920 2.8 GHz er det muligt at lave et rimeligt system omkring den ?
>
> Pentium D 920 2.8 GHz http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=174247
Det er bestmt ikke nogen dårlig cpu. Men AMDs X2 er meget bedre især til
video redigering.
Men 6k er stadig for lidt. Mit bud på en discount maskine rettet imod
video redigering er.
CPU: AMD ATHLON 64 4200+ X2 BOX 3000.-
mobo: ASUS A8N-E 750.-
ram: Corsair Value Select 1X1gb=2 GB 1500.-
Harddisk: Maxtor DiamondMax 10 / 16 MB / 300 GB 850.-
Grafikkort: MSI 6200 / 128MB / PCI-E 400.-
Kabinet: Chieftec AL-01BK 800.-
Brænder: 350.-
ialt 7650 plus samling og software
Dette system vil han udentvivl blive tilfreds med. Der er gået lidt på
kompromis men alt i alt et godt system.
Hvis du SKAL holde 6k kan du gøre følgende.
skifte til 1gb ram noname ram, det sparer 1000
skift til mindre og ældre harddisk, 160gb PATA disk spar 350
skift til billigeste noname kabinet med indbygget psu spar 300.
Så holder budgetet, MEN de sidste penge er imo givet rigtig godt ud.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste