Maling af PC-plastik?
Fra : TL

Dato : 08-03-06 10:40

Måske OT i denne gruppe, men prøver alligevel, da jeg ikke lige ved hvor der
ellers skal spørges!

Kan man male/farvelakere PC-plastik?
Og i givet fald, med hvilken maling- laktype?
Hvordan renser man før evt. maling?
Duer det både til stationære og evt. en bærbar (låget)?

Håber der sidder en med et svar, da jeg har lyst til at friske min
stationære PC lidt op.
Og ved godt med dryppende maling og elektonik ikke går så godt sammen sammen
)

pft

/Torben

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-06 17:49

"TL" <creatime@webspeed.dk> skrev

> Kan man male/farvelakere PC-plastik?
> Og i givet fald, med hvilken maling- laktype?
> Hvordan renser man før evt. maling?
> Duer det både til stationære og evt. en bærbar (låget)?

Ja, hvis du bruger almindelig spraylak, så er du godt kørende. Navnlig
Biltema har mange fede og i øvrigt ret gode lakker på spray. Ellers harald
nyborg. Køb ikke de allerbilligste fra malerbutikken. Meget af disse typer
er noget bras og er kun anvendligt til graffiti.

Først afrenser du med en ordentlig sæbeopløsning, f.eks. malerrens. Så
affedter du med cellulosefortynder, og sliber *let* med korn 220. Så
affedter du igen og giver den et lag grunder. Grunderen *skal* tørre i
mindst 24 timer. Herefter kan du gå igang med selve farven, der typisk skal
have ca tre gange. Husk, at det er bedre med flere tynde lag end et tykt.

Er det noget, som man skal røre ved og som er udsat for slidtage, så skal du
afslutte med en klar lak. Fire gange klar lak er fremragende...

Husk, at årsagen til, at du skal grunde IKKE skyldes at farven ikke dækker,
men udelukkende for at sikre, at man har en bund, hvor malingen kan hæfte
ordentligt.

Nogle farvehandlere vil sikkert give dig en normal lak og sige, at det er
glimrende som grunder. NEJ, skal du så sige og finde et andet sted at
handle. Det er vigtigt, at du bruger en rigtig grunder, navnlig når du skal
male på plastik, og som grunder er en almindelig toplak ikke optimal.

Hvis du har adgang til det, så er der diverse butikker som sælger maling,
som er beregnet til vinyl, f.eks. kofangere. Denne type maling er også ret
fin til computere, men kan være svær at finde. Spørg efter vinyl- eller
kofangermaling.

Claus

Fra : TL

Dato : 08-03-06 18:15

Hej Claus....

Tak for et rigtigt godt svar og en fantastisk vejledning.
Vil følge dine råd.

Ha´ en go´ aften.

mvh

/Torben

Fra : Thomas Hansen

Dato : 10-03-06 12:00

> [...]
> affedter du med cellulosefortynder, og sliber *let* med korn 220. Så
> affedter du igen og giver den et lag grunder. Grunderen *skal* tørre i

Hej
Er det smart at bruge cellolosefortynder til at affedte med når det er på
plastik. Jeg syntes at kunne huske af pastik nærmest "smelter" når man
kommer cellolosefortynder på. Jeg ville bruge sprit til affedtning i
stedet.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-06 05:15

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev

> [...]
> plastik. Jeg syntes at kunne huske af pastik nærmest "smelter" når man
> kommer cellolosefortynder på. Jeg ville bruge sprit til affedtning i

Det sker der absolut intet ved. Det er acetone, som kan ødelægge visse
plastyper. Iøvrigt skal han jo heller ikke bade det i fortynder, men kun
kommer en smule på en klud. Samtidigt vil overfladen bliver revet op, og det
gør, at grunderen hæfter endnu bedre.

Sprit er ikke godt, fordi denatureringsmidlet efterlader en uren overflade.

Claus

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 11-03-06 08:29

Måske det var en ide kun at udtale sig om noget man ved noget om.
der er desværre mange der udtaler sig i tide og utide (som regel de
samme 8-10 stykker)

Cellulosefortynder er IKKE en vare som f.sprit etc, men består af en
blanding af diverse opløsningsmidler der varierer fra fabrikat til
fabrikat.

Borup kemi f.eks.
methylispbutylketon touluen, acetone m.m. (hvad så det udtryk m.m. så
dækker ?)

og som du skriver acetone opløser mange plastic typer.

hvis du endelig skal bruge noget har malerudsalg noget de kalder
grundrens, eller brug specialrens til plastic

se her:
http://www.borupkemi.dk/dsn/dsn-pdf-oversigt-kemi-rengoering.asp
hvor du også kan se hvad de enkelte varer indeholder.

Husk at lufte MEGET godt ud, cellulosefortynder er et organisk
opløsningsmiddel, det indvirker på hjernen.

Iøvrigt er sprit ikke sprit men der findes flere former een kan
drikkes, en anden er dødelig
De fleste af de kemikalier du ser på siderne er dødelige hvis du
indtager dem.

Med venlig hilsen, Lars
der ikke har noget med borupkemi at gøre. eller har særlig kemisk
baggrund. Sammenfattet det er ikke alle skriverier i nettet der er
rigtige, ja faktisk er de fleste direkte forkerte, det er også muligt
at mit indlæg er forkert, jeg tror det ikke, men ansvaret er dit !

der er kun 2 ting man behøver der er
sund fornuft, spørg en fagmand, og erfaring gennem mange år

rigtig god week-end til alle.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-06 16:20

<complexFJERNES@pc.dk> skrev

> Måske det var en ide kun at udtale sig om noget man ved noget om.
> der er desværre mange der udtaler sig i tide og utide (som regel de
> samme 8-10 stykker)

Efter at have drevet autolakering i mere en ti år, så ved jeg nok et og
andet om cellulosefortynder....

Hvad er det egentlig, du protesterer imod, dit indlæg er temmeligt rodet og
giver ikke megen mening.

> Cellulosefortynder er IKKE en vare som f.sprit etc, men består af en
> blanding af diverse opløsningsmidler der varierer fra fabrikat til
> fabrikat.

Det er fuldstændigt ligegyldigt. Cellulosefortynder er definet i DS, og det,
der sælges her i danmark under betegnelsen cellulosefortynder er ens!

> hvis du endelig skal bruge noget har malerudsalg noget de kalder
> grundrens, eller brug specialrens til plastic

Malerrens, grundrens, eller ajax, det er fløjtende ligegyldigt, så længe der
er sæbe i.

> Iøvrigt er sprit ikke sprit men der findes flere former een kan
> drikkes, en anden er dødelig
> De fleste af de kemikalier du ser på siderne er dødelige hvis du
> indtager dem.

Sludder og vrøvl!

Almindelige mennesker i danmark har KUN adgang til een slags sprit, og det
er husholdningssprit AKA denatureret sprit.

Der sælges IKKE andre slags sprit i fri handel i danmark.

Claus

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 11-03-06 18:37

>Efter at have drevet autolakering i mere en ti år, så ved jeg nok et og
>andet om cellulosefortynder....

og du har malet mange plastic biler ikke?

eod
Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-06 16:33

<complexFJERNES@pc.dk> skrev

> og du har malet mange plastic biler ikke?

Et eklatant eksempel på, hvordan du afsporer en debat, når du har dummet
dig, og udtalt dig om ting, du helt åbenlyst ikke har en brik forstand på..

Claus

Fra : Tl

Dato : 13-03-06 06:37

"TL" <creatime@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stationære PC lidt op.
> Og ved godt med dryppende maling og elektonik ikke går så godt sammen

Har nu malet dyret!!
Billeder af resultatet i dk.binaer

Tak for hjælpen.

mvh

Torben

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-03-06 16:43

"Tl" <creatime@webspeed.dk> skrev

> Har nu malet dyret!!
> Billeder af resultatet i dk.binaer

Gider du sende en mail med billedet, vi er desværre mange, som ikke har
adgang til de binære grupper, uden at skulle betale til en amerikansk
newsserver. Du skal ikke rette i min mail.

Claus