"Brian Elmegaard" <brian@rkspeed-rugby.dk> skrev i en meddelelse
news:ud5h0gehe.fsf@rkspeed-rugby.dk...
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:
>
> > Læste lige at et dansk firma har gjort alvor af at udvikle en
stirlingmotor
> > til strømproduktion fra træflisforbrænding. Er der ikke meget mere
succes i
> > at forgasse træ og andet, til brug i gasmotor, og så evt. lade
stirlingen
> > overtage at forbrænde restproduktet herfra?
>
> Det bliver formentlig for dyrt. Effekten fra stirling-motoren
> vil være meget lille, så sammenlignet med investering er der nok ikke
> forretning i det.
Øh, firmaet vil til at leve af at sælge anlæggene (altså kun til direkte
flisforbrændingsanlæg). Om køberne så blot er idealister ved jeg ikke. Om
der er dårlig økonomi i at lave strøm af forgassede materialer ved jeg
heller ikke, men jeg ser det som en mere oplagt ting end ren Stirling, hvor
motoren incl. opbygningen er det dyre. Til forgasningsanlæg kan man anvende
alm. forbrændingsmotorer, der er billige sammenlignet med.
>
> To eksperter i DK inden for biomasseforgasning og stirling ligger
> begge på MEK-DTU, så ideen er nok overvejet mange gange.
>
> > mekaniske/fysiske bearbejdninger og raffineringer, ville man så ikke
kunne
> > komme frem til gøre det hele egnet til omsætning i motorer?
>
> Motorer kan forstås meget bredt, mener du intern forbrænding eller
> ekstern forbrænding, turbine eller stempel?
Alm. stempelmotorer.
>
> > Kan en meget stor motor f.eks. køre på kulstøv?
>
> I princippet ja. Buggenum i Holland kører IGCC på kul. Integrated
> gasification combined cycle.
>
> Tag evt. et kig på
http://www.bgg.mek.dtu.dk
Jeg ser at 'mine tanker' bearbejdes allerede, spændende hvad fremtiden
byder. Problemet ligger nok ikke så meget i teknikkerne, som at få dem
realiseret i tilstrækkelig stor skala.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk