Tallet 0
Fra : Søren Jensen

Dato : 05-03-06 11:03

I aftes til en fødselsfest kom der en diskusion igang omkring tallet 0. Det
drejer sig om det er et lige eller ulige tal, eller ingen af delene. Jeg
mener at det er lige, men alle andre mener noget andet, så nu er der 500 på
højkant. Så nu håber vi at få det opklaret her i gruppen.

Fra : Søren Jensen

Dato : 05-03-06 11:04

"Søren Jensen" <sgj_FLERN_@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på
> højkant. Så nu håber vi at få det opklaret her i gruppen.

Shit, der skete en fejl, så derfor de mange inlæg. Undskyld

Fra : Bo Warming

Dato : 05-03-06 11:39

"Søren Jensen" <sgj_FLERN_@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> 500 på
> højkant. Så nu håber vi at få det opklaret her i gruppen.

Det er et af den slags væddemål, som Sokrates har svaret på - nemlig
definitioner er årsag til al uenighed.

Der er ikke et Math Language Authority Council , der som IUPAC
keminomenklaturnævn har vedtaget definitioner, er der?`

Inderne filosoferede om INTET-hed og evighed og fandt på nul og
titalsystem og decimaltal

Grækere talte om 1 3 5 som ulige og vel også -1 og -3 og da nullet er
midt mellem en og minusen i rækken er lige-tal en nærliggende
benævnelse
Og ti er jo lige og slutter med nul, og sidste ciffer afgør om lige
eller ulige

Men ord-onani om at det er ulige er nok muligt. Al science uden
resultater er ordonani . som fiktion og lyrik
Engang støttede fyrsterne alkymi og trigonometrisk
mark-areal-udregning - de ville aldrig ha støttet Fermat og den
overspringsb evægelse som din føsdasfest landede på, da ingen gad gå
hjem.
Støttede konger/ministre Gauss og La Place - dem kan jeg li, men er
de fremskridts-helte?
Oplyst enevælde ville ha støttet Bohr, for han lagde sig tæt op ad
nyttige Becquerel/Rutherford/Hahn, men idag ville Bohr Institut blive
nedlagt af en klog Georg3, Fr d Store eller Chr8
Men Charlemagne lod krigerne løse matematiske gåder som træning (og
spille skak som hjernegymnastik/excersits) og måske sådant hjalp til
at forgængere og lejesoldater, Karl Martell og Olger Danois, tævede
stupide muslimske rytterhorder og derfor blev navn på cognac
Tog festen også en runde om profettegninger ctr SF-censur?

Fra : Max

Dato : 05-03-06 12:48

Hej Søren

Er 0 i det hele taget et tal ? det repræsentere jo ingen værdi.

Mvh Max

Fra : Christian Iversen

Dato : 05-03-06 13:15

Max wrote:

> Hej Søren
>
> Er 0 i det hele taget et tal ? det repræsentere jo ingen værdi.

Ja, det er det. Og jo, det repræsenterer en værdi - netop værdien 0.

Inden for datalogi bruger man værdien NULL om metaværdien "værdien har ingen
kendt information".

--
| Christian Iversen | Where's the badgers? |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Max

Dato : 05-03-06 14:16

Hej

> Inden for datalogi bruger man værdien NULL om metaværdien "værdien
> har ingen kendt information".

Så kan nul jo heller ikke bære information om lige eller ulige.

Mvh Max

Fra : Christian Iversen

Dato : 05-03-06 14:29

Max wrote:

> Hej

> Så kan nul jo heller ikke bære information om lige eller ulige.

Når du siger "nul", mener du så 0 eller NULL?

--
| Christian Iversen | Mussolini said "We're all Fascists", but |
| chrivers@iversen-net.dk | most Italian people are always on scooters |

Fra : Max

Dato : 05-03-06 15:05

Hej

> Når du siger "nul", mener du så 0 eller NULL?

Glem det, jeg vrøvler :)

Mvh Max

Fra : Christian Iversen

Dato : 05-03-06 19:24

Max wrote:

> Hej

> Glem det, jeg vrøvler :)

Det må du selv afgøre. Jeg forstod det i hvert fald ikke

--
| Christian Iversen | So, I suppose we're glad that Pol Pot's |
| chrivers@iversen-net.dk | under house arrest. 1.7 million people, at |

Fra : Max

Dato : 05-03-06 22:21

Hej Christian

> Det må du selv afgøre. Jeg forstod det i hvert fald ikke

Jeg kunne ikke lige finde ud af at formulere mig, men hvis tallet
0 representere ingen værdi, så kan man vel heller ikke sige
om ingen værdi er lige eller ulige.

Mvh Max

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 05-03-06 23:05

Max wrote:
> Hej Christian

> Jeg kunne ikke lige finde ud af at formulere mig, men hvis tallet
> 0 representere ingen værdi, så kan man vel heller ikke sige
> om ingen værdi er lige eller ulige.

Men det repræsenterer jo netop en værdi. Nemlig værdien nul.

Hvorimod null ikke repræsenterer en værdi, eller rettere sagt,
repræsenterer manglen af en værdi.

Eksempelvis, kan du ikke sige: "Jeg har null æbler".
Men du kan godt sige: "Jeg har nul æbler" og så udtrykker 0 jo netop en
værdi.

Som Christian Iversen, svagt spurgte efter, skal du lægge mærke til, at
der er forskel på nul og null. (Hvor 0 = nul).

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : Max

Dato : 06-03-06 00:12

Hej Jens

> Men du kan godt sige: "Jeg har nul æbler" og så udtrykker 0 jo netop
> en værdi.

Men at diskutere om mængden af æbler du så har er lige eller ulige
antal forekommer mig at være nytteløst.

> Som Christian Iversen, svagt spurgte efter, skal du lægge mærke til,
> at der er forskel på nul og null. (Hvor 0 = nul).

Ja, null høre slet ikke hjemme i denne diskution.

Mvh Max

Fra : Michael Zedeler

Dato : 06-03-06 00:35

Max wrote:

> Men at diskutere om mængden af æbler du så har er lige eller ulige
> antal forekommer mig at være nytteløst.

Hvis Fendrik og Albert skal dele en pose æbler, er der et lige antal
æbler i posen, hvis de får lige mange. Det gør de, hvis der f. eks. er
nul æbler i posen, så det kan skam godt bruges i praksis.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-03-06 00:57

Michael Zedeler fortalte:

> Hvis Fendrik og Albert skal dele en pose æbler, er der et lige antal
> æbler i posen, hvis de får lige mange. Det gør de, hvis der f. eks. er
> nul æbler i posen, så det kan skam godt bruges i praksis.

Og hvis det er Rip, Rap og Rup?

Mvh
Martin
--
Død over Danmark

Fra : Bo Warming

Dato : 06-03-06 01:58

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> Michael Zedeler fortalte:

> Og hvis det er Rip, Rap og Rup?

Rip og Rap skal altid dele æblelageret - også hvis det har æblegæld
De vedtager at rIp vælger først hvis antal æbler er lige
og rAp vælger først hvis antallet er ulige

Da de er gode brødre vil de så gøre nul til at lige tal og det tror
jeg også Højesteret vil beslutte om Sørens væddemålsstrid hvor
stolthed ved at vinde nok er det vigtige så æblelager nul er noget som
RIP fortjener
Underforstået at højesteret ikke ser en definition der var "fundament"
vedr væddemålet.

Fra : Gamle

Dato : 08-03-06 00:21

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis Fendrik og Albert skal dele en pose æbler, er der et lige antal æbler
> i posen, hvis de får lige mange. Det gør de, hvis der f. eks. er nul æbler
> i posen, så det kan skam godt bruges i praksis.

Hvordan ved du at det er en pose æbler, hvis der ingen er?

Mvh.
Torben

Fra : Michael Zedeler

Dato : 08-03-06 00:52

Gamle wrote:
> Hvordan ved du at det er en pose æbler, hvis der ingen er?

Vælg selv:

Posen er tom. Der er 0 æbler i alle tomme poser, så alle tomme poser er
poser med æbler. Der er bare ikke så mange æbler i dem.

Der står "æbler" på posen.

Omskriv eksemplet, så Fendrik og Albert lige har arvet fra deres
bedstefar, som efterlod en bankbog til dem, hvor de blev enige at deles
om pengene efter at advokatregningen var betalt. Advokatregningern
bliver præcis det beløb, der står på kontoen og de deles derefter om resten.

Fra : Christian Iversen

Dato : 06-03-06 22:35

Max wrote:

> Hej Christian

> Jeg kunne ikke lige finde ud af at formulere mig, men hvis tallet
> 0 representere ingen værdi, så kan man vel heller ikke sige
> om ingen værdi er lige eller ulige.

Som det allerede er blevet sagt, så er 0 != NULL.

Man bruger typisk NULL til at oplyse at et givent spørgsmål er meningsløst,
eller at informationen ikke er tilgængelig.

Fx:

Q: Peter har 20 æbler. Hvor mange gange kan han give sine to brødre et æble?
A: 10 gange

Q: Peter har 20 pærer. Hvor mange gange kan han give sine to brødre et æble?
A: NULL gange

Lidt tamt eksempel, men jeg håber du kan se ideen

--
| Christian Iversen | Here lies Steve The Chicken |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Max

Dato : 06-03-06 23:03

Hej Christian

> Lidt tamt eksempel, men jeg håber du kan se ideen

Ja, jeg kan da se at NULL intet har at gøre i denne dissution.

Mvh Max

Fra : Christian Iversen

Dato : 07-03-06 09:04

Max wrote:

> Hej Christian

> Ja, jeg kan da se at NULL intet har at gøre i denne dissution.

Det er muligt - jeg ville bare vise hvordan det skal bruges, efter du tog
fejl af NULL og 0.

--
| Christian Iversen | If you had all that, you could actually |
| chrivers@iversen-net.dk | touch mars... if you were MAD |

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 06-03-06 23:26

Christian Iversen wrote:

> Man bruger typisk NULL til at oplyse at et givent spørgsmål er meningsløst,
> eller at informationen ikke er tilgængelig.

Det er forresten interessant at læse C.J.Date og Darwens syn på NULL i
SQL-databaser. Se for eksempel side 3 i

<http://www.hughdarwen.freeola.com/TheThirdManifesto.web/Missing-info-without-nulls.pdf>

[Jeg kunne ikke finde "The last NULL in the coffin?" nogen steder]

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Michael Zedeler

Dato : 06-03-06 23:50

Jens Axel Søgaard wrote:

> Det er forresten interessant at læse C.J.Date og Darwens syn på NULL i
> SQL-databaser. Se for eksempel side 3 i
>
> <http://www.hughdarwen.freeola.com/TheThirdManifesto.web/Missing-info-without-nulls.pdf>

Jeg kan godt se problemet med en passende fortolkning af NULL, men
løsningen med de mange tabeller er ikke specielt smart. F. eks. bliver
det meget indviklet at sikre dataintegritet ift. den situation hvor man
tillader NULLs.

Som de osse skriver på sidste side, er der problemerr med at få det
implementeret på en praktisk måde.

FUT: dk.edb.database

Fra : Christian Iversen

Dato : 08-03-06 12:58

Jens Axel Søgaard wrote:

> Det er forresten interessant at læse C.J.Date og Darwens syn på NULL i
> SQL-databaser. Se for eksempel side 3 i

<http://www.hughdarwen.freeola.com/TheThirdManifesto.web/Missing-info-without-nulls.pdf>

Det er egentlig ganske interessant læsning, men jeg er nu ikke helt enig i
argumentationen. De mener at NULL er dårligt fordi det ikke giver anledning
til at skelne mellem "vi ved at informationen ikke findes" og "vi kender
ikke informationen". Men _det_ skel kræver jo netop at udsagnet "vi kan
vide om informationen er utilgængelig eller ukendt" giver mening, og det
gør det jo ikke altid. Jeg tror jeg bliver ved med at bruge NULL et stykke
tid endnu, det er tilstrækkelig godt, og virker fint

> [Jeg kunne ikke finde "The last NULL in the coffin?" nogen steder]

God titel :)

--
| Christian Iversen | There's not much make-up in the army. Is |
| chrivers@iversen-net.dk | there? They only have that night-time |

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 08-03-06 15:45

Christian Iversen wrote:

> [...]
> ikke informationen". Men _det_ skel kræver jo netop at udsagnet "vi kan
> vide om informationen er utilgængelig eller ukendt" giver mening, og det

Hvis det så bare var det. Som NULL er defineret i SQL kan "prædikater"
pludseligt have tre! værdier: sand, falsk og null. Sammenenligninger,
hvor null optræder giver altid null.

X=X
---

Sammenligningen X=X skulle man tro altid gav sand, men næ-nej
hvis X er null giver X=X pludselig null.

Da en relation er en mægde af tupler, kan man ikke komme ud
for at t1=t2 for forskellige tupler i samme relation. Men
er tuplerne

navn pris
t1 "tv" NULL
t2 "tv" NULL

ens? Tjah - da det ikke sandt at t1=t2 (det kræver alle alle
attributter er ens, men NULL <> NULL) skulle man tro
at t1 og t2 ikke er dubletter. Det er de så alligevel i SQL.

p OR NOT p
----------

Ovenstående booleske udtryk skulle man tro altid gav sand,
men så heldig er man ikke i SQL. Hvis p skulle gå hen
og give null, så giver ovenstående null.

r JOIN r er ikke altid r
------------------------
Tilstedeværelsen af null "ødelægger" også de fundemantale
relationelle operatorer så som join. En relation r med
en tupel indeholdende et null opfylder ikke at r JOIN r = r.
Det betyder f.eks. at INTERSECT ikke længere er et specialtilfælde
af JOIN.

A=B og B=C medfører ikke at A=C
-------------------------------
Ja, hvad skal man sige.

[Eksemplerne er taget fra C.J. Dates bog: "An introduction to
database systems"]

> Jeg tror jeg bliver ved med at bruge NULL et stykke
> tid endnu, det er tilstrækkelig godt, og virker fint

Men hvor ville det dog være godt, hvis SQL databaser rent faktisk
var relationelle...

Men det varer nok et årti eller to før der sker noget på den front.

> God titel :)

Ja - jeg blev helt nysgerrig efter at læse den.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Andersen

Dato : 11-03-06 03:20

Jens Axel Søgaard wrote:

> [...]
>
> Men det varer nok et årti eller to før der sker noget på den front.

> Ja - jeg blev helt nysgerrig efter at læse den.

ja undskyld mig, men for mig virker det som en logisk opførsel af systemet. Det
propagerer null'et alle de steder hvor det er indgået i en sammenligning, så man
nemt kan se om man (fejlagtigt) har lavet en forespørgsel hvor der indgik
værdier man ikke havde kendskab til. Inden for datalogien vil jeg mene det er en
meget praktisk strategi.

Hvis alternativet er at den fortier det vil svaret (som nu er forskelligt fra
NULL) jo højst sandsynligt være forkert, eller i hvert fald alene et gæt.

To prædikater som begge er sat til NULL er ikke nødvendigvis ens, da du ikke
aner HVAD de er. Derfor "evaluerer" udtrykket til NULL og sammenligningen kan
fortsætte højere op i syntakstræet indtil der bliver returneret.

Fejlen ligger i at se "NULL" som en tredje konkret værdi (når vi taler om
boolske udtryk). Tanken er en helt anden med NULL egenskaben.

Man kan sammenligne det med algebra med en ukendt størrelse x (af kategorien
NULL) i et stykke som ellers udelukkende har kendte konstanter.

2+17*3-x ~ ((2+(17*3))-x)
(17*3) = 51
((2+51))-x)
(2+51) = 53
(53-x) = y

Da vi intet ved om x ved vi heller ikke hvilken værdi y har (udover at det må
være 53 mindre end x, men det er ikke relevant i denne sammenhæng), derfor er
svaret bare "endnu en instans af typen NULL".

Fra : Holst

Dato : 05-03-06 13:23

Max wrote:

> Er 0 i det hele taget et tal ? det repræsentere jo ingen værdi.

Hvorfor skulle et tal ikke også kunne repræsenterer det?

Men selvfølgelig er det et spørgsmål om definition.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-03-06 17:45

Max wrote:
> Er 0 i det hele taget et tal ? det repræsentere jo ingen værdi.'

Jeg er sikker på at Skattevæsenet og Miljøministeriet synes at 0 er et
tal

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-03-06 09:56

Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>

> Og hvis det er Rip, Rap og Rup?

Så er begrebet om "lige" og "ulige" ikke brugbart. "Lige" og "ulige"
knytter sig til division med _to_.

--
Henning Makholm "They want to be natural, the anti-social
little beasts. They just don't realize that

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 06-03-06 11:13

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Er 0 i det hele taget et tal ? det repræsentere jo ingen værdi.

Tidlige middelaldermatematikere bruge ikke 0 (eller negative tal),
netop fordi de ikke mente, at det gav nogen mening af have tal for
ingenting og da slet ikke om noget, der er mindre end ingenting.

Se evt.
http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Zero.html for
detaljer om 0's historie (ikke O's historie, det er noget helt andet ).

Filosoffer har også diskuteret om tal eksisterer som isoleret begreb,
dvs. om man kan snakke om 7 uden at relatere det til, hvad der er 7 af
(f.eks. 7 æbler eller 7 appelsiner). Diskussionen af om 0 eller
negative tal er virkelige er i samme kategori - man kan argumentere
for dette, men det gør regning ualmindeligt meget nemmere, hvis man
bruger dem.

Torben

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-03-06 09:15

Christian Iversen <chrivers@iversen-net.dk> writes:

> Man bruger typisk NULL til at oplyse at et givent spørgsmål er meningsløst,
> eller at informationen ikke er tilgængelig.

Altså ligesom den vestlige fortolkning af 'mu'?

> [...]
> A: 10 gange
>
> Q: Peter har 20 pærer. Hvor mange gange kan han give sine to brødre et æble?

Jeg vil absolut mene at '0 gange' er et fuldt ud korrekt svar på det
andet spørgsmål. Noget helt andet ville være hvis du istedet spurgte:

Q: Peter har 20 æbler. Hvor mange gange kan han give sine nul brødre et æble?

Men selv da ville jeg finde det lidt søgt at svare NULL.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a

Fra : Christian Iversen

Dato : 08-03-06 13:02

Peter Makholm wrote:

> Altså ligesom den vestlige fortolkning af 'mu'?

> Jeg vil absolut mene at '0 gange' er et fuldt ud korrekt svar på det
> andet spørgsmål. Noget helt andet ville være hvis du istedet spurgte:

Nej, for det antager at peter har 0 æbler. Han kunne have en lade fuld af
æbler, som vi ikke kender til.

(jeg SAGDE jo at det var et tamt eksempel

> Q: Peter har 20 æbler. Hvor mange gange kan han give sine nul brødre et
> æble?
>
> Men selv da ville jeg finde det lidt søgt at svare NULL.

Enig. Lad os prøve noget der faktisk giver mening:

Q: Hvornår kollapsede Eiffeltårnet?
A: NULL

(Spørgsmålet drejer som om et tidspunkt der kun findes hvis prædikatet
"Eiffeltårnet er kollapset" er sandt)

--
| Christian Iversen | In my MIND! |
| chrivers@iversen-net.dk | |