fortjeneste igen igen
Fra : thepedersens

Dato : 01-03-06 14:13

Vi spurgte for en måneds tid siden om følgende:

"En cykel indkøbes for 2350 kr. og sælges for 3650 kr. Altså 1300 kr. i
fortjeneste. Hvor mange % tjenes der på cyklen? Vores diskussion går på om
det er i forhold til indkøbs- eller udsalgsprisen det skal regnes."

Svarene var at det skulle regnes i forhold til indkøbspris.

Stykket blev regnet og vi kom frem til 55,3%

Nu viser det sig at lærer siger at det er forkert.

Findes der en "matematik-lov" omkring emnet, som vi kan bruge imod ham?
Eller er det rigtig at vi har regnet forkert?

Hilsen
Familien Pedersen

Fra : Leo

Dato : 01-03-06 14:37

Svaret afhænger af, hvordan spørgsmålet er stillet.
Hvis der bliver spurgt om, hvor meget fortjensten udgør af salgsprisen,
eller om fortjenestens andel af salgsprisen eller noget andet i den stil -
så er svaret 35,6 %.
Hvis der bliver spurgt, hvor mange % han tjener, så er svaret de 55,3%.
Jeg kan - uden at have set den oprindelige tekst - forestille mig, at der
først er blevet spurgt om, hvor meget sælgeren tjener - og at det siden skal
beregnes i % - står der slet ikke noget efter spørgsmålet om fortjenesten -
fx hvor stor en andel fortjenesten udgør?

Fra : thepedersens

Dato : 01-03-06 16:26

"Leo" <fupkonto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> beregnes i % - står der slet ikke noget efter spørgsmålet om
> ortjenesten -
> fx hvor stor en andel fortjenesten udgør?

Opgaven lyder sådan:

En cykel indkøbes for 2350 kr. og sælges for 3650 kr.
Hvor meget tjenes der på cyklen?
Hvor mange % tjenes der på cyklen

Hilsen
Fam. Pedersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-06 16:37

thepedersens skrev:

> Opgaven lyder sådan:

> En cykel indkøbes for 2350 kr. og sælges for 3650 kr.
> Hvor meget tjenes der på cyklen?
> Hvor mange % tjenes der på cyklen

Så er der ikke noget at diskutere. Svaret er de 55,3 %, og den
der siger noget andet, tager fejl. Hvis en evt. facitliste har et
andet resultat, er der tryk- eller regnefejl i den.

Hilsen
en tidligere matematiklærer

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 02-03-06 23:58

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-03-06 15:09

"thepedersens" <jjhornum@mail.tele.dk> wrote in message

> Findes der en "matematik-lov" omkring emnet, som vi kan bruge imod ham?

Nej, men han må lære at udtrykke sig mere klart. Hvis det alene er
formuleret som du har skrevet, så kan begge svar være lige gode.

Hilsen
Uffe

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-03-06 15:21

thepedersens skrev:

> Stykket blev regnet og vi kom frem til 55,3%
>
> Nu viser det sig at lærer siger at det er forkert.

Bortset fra at I nok skulle have haft mindst en decimal mere
på procenten (55,32 % er lidt nærmere), mener jeg at I har
fat i den rigtige ende.

--
'rluf :·)

Fra : Max

Dato : 01-03-06 15:32

Hej Pedersen

> Svarene var at det skulle regnes i forhold til indkøbspris.

> Stykket blev regnet og vi kom frem til 55,3%
>
> Nu viser det sig at lærer siger at det er forkert.

Man regner baglæns i forhold til udsalgsprisen, det
økonomistyrringssystem jeg bruger hver dag, XAL
kommer frem til avancen er 36,5%.

Mvh Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-03-06 15:45

Max fortalte:

> Hej Pedersen

> Man regner baglæns i forhold til udsalgsprisen, det
> økonomistyrringssystem jeg bruger hver dag, XAL
> kommer frem til avancen er 36,5%.

Gad vide hvordan XAL har regnet det ud?

Mvh
Martin
--
Il faut cultiver notre jardin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-06 16:41

Max skrev:

> Man regner baglæns i forhold til udsalgsprisen

Nej. Som jeg også forklarede sidst det blev diskuteret, så regner
man procenter ud fra 'grundlaget'. Hvis der bliver spurgt om en
fortjeneste (uden andre kommentarer), tages procenten i forhold
til indkøbsprisen, og hvis der f.eks. spørges om en
befolkningstilvækst, tages procenten i forhold til det tidligere
antal.

Hvis der bor 100 mennesker i Xkøbing, og der kommer 100
tilflyttere, så er befolkningstallet steget med 100 % og ikke med
50 %.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 01-03-06 16:59

Hej

> Hvis der bor 100 mennesker i Xkøbing, og der kommer 100
> tilflyttere, så er befolkningstallet steget med 100 % og ikke med
> 50 %.

Men 50% af indbyggerne er tilflyttere.

Hvis jeg køber noget til 1 krone og sægler det til 2 kroner, så
er min avance 50 %.af min omsætning.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-06 17:09

Max skrev:

> Men 50% af indbyggerne er tilflyttere.

Ja, og i opgaven er 35,6 % af salgsprisen fortjeneste.

> Hvis jeg køber noget til 1 krone og sægler det til 2 kroner, så
> er min avance 50 %.af min omsætning.

Ja. Men der stod ikke "af salgsprisen" i den stillede opgave.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 01-03-06 20:08

Hej

> Ja. Men der stod ikke "af salgsprisen" i den stillede opgave.

Der stod heller "af indkøbsprisen" i opgaven.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-06 20:55

Max skrev:

> Der stod heller "af indkøbsprisen" i opgaven.

Nej, det er underforstået. Når man spørger om en
befolkningstilvækst uden specifikation, er det også underforstået
at man går ud fra det gamle niveau. Det ligger i ordet
"tilvækst".

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-03-06 17:21

Max skrev:

> Men 50% af indbyggerne er tilflyttere.

> Hvis jeg køber noget til 1 krone og sægler det til 2 kroner, så
> er min avance 50 %.af min omsætning.

Så få dine skolepenge betalt tilbage!

Fortjeneste kalkuleres ud fra indkøbsprisen. Det stod der jo
også klart i opgaveformuleringen.

Hvis jeg køber en vare til 1 krone, og kalkulerer med 100 %
fortjeneste, sælger jeg den for 2 kroner.

Da jeg selv var i møbelbranchen, gik alle vi ekspedienter rundt
med en regnestok i jakkelommen. Lommeregneren var nemlig ikke
opfundet endnu. Når vi skulle regne en salgspris ud ud fra
indkøbsprisen, før moms, skulle vi gange indkøbsprisen med 1,85.
Resultatet blev en salgspris incl. moms, som var 85 & højere end
indkøbsprisen *uden* moms.

Det er for pokker da klart at avancen er en helt anden procent,
hvis man beregner den ud fra *udsalgsprisen. Lær at læse og
formulere en opgave ordentligt!

--
'rluf :·)

Fra : Max

Dato : 01-03-06 20:09

Hej Herluf

> Fortjeneste kalkuleres ud fra indkøbsprisen. Det stod der jo
> også klart i opgaveformuleringen.

Du må undskylde, men den forretning jeg driver bruger en
anden formulering og det lever vi fint af.

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-03-06 20:20

Max skrev:

> Du må undskylde, men den forretning jeg driver bruger en
> anden formulering og det lever vi fint af.

Ja men til lykke med det. Det er også en del år siden jeg tog
min handelseksamen. Så der er sikkert nogen der har vendt
op og ned på al ting i mellemtiden.

Jeg tog denne tråds første indlæg som udgangspunkt, og det
passede perfekt med min goe gamle handelsskolelærdom.

--
'rluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-06 20:57

Max skrev:

> Du må undskylde, men den forretning jeg driver bruger en
> anden formulering og det lever vi fint af.

Klart. Når I reklamerer med en avance på 50 %, skjuler I for
kunderne at den er 100 %. Smart!

Det var omtrent som den foretagsomme mand der købte nogle dimser
for 1 kr. stykket og solgte dem videre for 4 kr., og de 3 % han
tjente derved, klarede han sig egentlig meget godt for.

--
Bertel

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 01-03-06 22:54

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> for 1 kr. stykket og solgte dem videre for 4 kr., og de 3 % han
> tjente derved, klarede han sig egentlig meget godt for.

I virkeligheden mener jeg, at begge parter har delvis ret.

Fortjenesten må beregnes som en procentdel af indkøbsprisen.

Det er derimod almindeligt at angive avancen som en procentdel af
udsalgsprisen. Det er ikke kun Max, der er stædig, det er almindelig
praksis.

Og da det oprindelige spørgsmål var "Hvor mange % tjenes der på cyklen?" må
det efter min mening være fortjenesten der skal findes.

Jeg kan i øvrigt henvise til http://en.wikipedia.org/wiki/Profit, der viser
at i al fald på engelsk kan økonomer og bogholdere heller ikke blive enige
om definitionen.

--
Kristian Damm Jensen

Fra : scn

Dato : 01-03-06 23:27

> Hej Herluf

> Du må undskylde, men den forretning jeg driver bruger en
> anden formulering og det lever vi fint af.
>
> Mvh Max

Kun for at hjælpe dig med din forretning, næste gang du forhandler løn med
dine medarbejdere så pas på når de skal have 4 % i stigning. he he
Med venlig hilsen
Søren

Fra : Max

Dato : 01-03-06 23:48

Hej Søren

> Kun for at hjælpe dig med din forretning, næste gang du forhandler

Vil du da gå ud og vaske din mund, løn, slaver får ikke løn :)

Mvh Max

Fra : alexbo

Dato : 02-03-06 20:54

"thepedersens" skrev

> [...]
> det er i forhold til indkøbs- eller udsalgsprisen det skal regnes."
>
> Findes der en "matematik-lov" omkring emnet, som vi kan bruge imod ham?

Du kan bede din lærer om at beregne tabet hvis cykelhandleren vælger at
sætte cyklen på udsalg, og sælge den for 1175 kr.
Mener han så tabet er 50% eller 100%.
Bliver cyklen solgt for 940 kr, vil tabet være 60%,
hvis ikke man bruger lærerens regnemetode, så vil tabet være 150%.

mvh
Alex Christensen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 02-03-06 22:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> der siger noget andet, tager fejl. Hvis en evt. facitliste har et
> andet resultat, er der tryk- eller regnefejl i den.

Nu er det vel sådan set ligegydigt hvad en matematiklærer mener om
den ting. Fakta er, at man i detailhandlen når man taler om fortjenste
mener i forhold til indkøbsprisen.

J.O.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-03-06 23:58

jenspolsen@hotmail.com skrev:

> Nu er det vel sådan set ligegydigt hvad en matematiklærer mener om
> den ting.

Det synes jeg ikke.

> Fakta er, at man i detailhandlen når man taler om fortjenste
> mener i forhold til indkøbsprisen.

Hvor har mon alle disse detailhandlende lært at fortjenesten skal
tages af indkøbsprisen?

--
Bertel

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 03-03-06 19:25

jenspolsen@hotmail.com wrote:

> Nu er det vel sådan set ligegydigt hvad en matematiklærer mener om
> den ting. Fakta er, at man i detailhandlen når man taler om fortjenste
> mener i forhold til indkøbsprisen.

Alle de steder jeg har været, alle dem jeg kender og dem jeg har spurgt
i løbet af dagen (efter have læst dit indlæg i går aftes) regner alle
indtjenesten ud fra indkøbsprisen - altså svaret er 55,3%.

Nu ved jeg ikke om det automatisk diskvalificerer mig, dem jeg kender og
dem som jeg har spurgt til at være i detailhandlen.

Mvh
Johan

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-03-06 15:11

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> løbet af dagen (efter have læst dit indlæg i går aftes) regner alle
> indtjenesten ud fra indkøbsprisen - altså svaret er 55,3%.

Procentregning var min specialitet da jeg gik på handelsskole. Jeg havde
simpelthen gennemskuet hvad svaret skulle være ud fra den måde det blev
stillet på.

Jeg er enig med dig...

> Nu ved jeg ikke om det automatisk diskvalificerer mig, dem jeg kender og
> dem som jeg har spurgt til at være i detailhandlen.

... jeg kender ingen i detailhandlen :)

--
Per, Esbjerg