Det var meget lidt præcist
Fra : Martin Bak

Dato : 23-02-06 11:44

Politiet har fundet en druknet mand ved Djursland.

Det undrer mig, at man ikke kan komme hans alder nærmere, end "mellem 26 og
50 år"

Selv ved fund af skeletter fra jernalderen, kan man da fastslå den afdødes
alder med meget større nøjagtighed..

Og det undrer mig også, at man ikke kan komme det nærmere hvor længe han har
været i vandet end "mellem 14 dage og 3 måneder"

Han blev fundet den 27. januar, så de skulle da have haft tid nok, til at
lave de nødvendige undersøgelser?
--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Max

Dato : 23-02-06 13:30

Hej Martin

> Det undrer mig, at man ikke kan komme hans alder nærmere, end "mellem
> 26 og 50 år"

Prøv at kikke på hans data, han er jo ikke en normal person, så kroppens
ældningstegn kan sikkert være svære at bruger helt præcist.

> Selv ved fund af skeletter fra jernalderen, kan man da fastslå den
> afdødes alder med meget større nøjagtighed..

Kan man det ?

> Og det undrer mig også, at man ikke kan komme det nærmere hvor længe
> han har været i vandet end "mellem 14 dage og 3 måneder"

Hvis han har ligget i vand hvor temperaturen har været meget lav, ikke
usansynligt om vinteren, ja så kan det vel også være meget svært at
se. Jeg husker man fandt et lig i isen i alperne, der tilkaldte man
kriminal-
politiet for at fastslå om personen havde været offer for en forbrydelse,
efter et stykke tid gik det så op for dem at det var en stenaldermand
de havde med at gøre.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-06 13:35

Max skrev:

> se. Jeg husker man fandt et lig i isen i alperne, der tilkaldte man
> kriminal-politiet [...]

Gravballemanden blev også i starten efterforsket som et mord fra
nutiden.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 23-02-06 13:33

Martin Bak wrote:

> Han blev fundet den 27. januar, så de skulle da have haft tid nok, til at
> lave de nødvendige undersøgelser?

Er bestemt ikke ekspert på området, men de fund man kan aldersbesteme
fra jernalderen er jo kun de bedst bevarede lig.

Hvis han har ligget i vandet, kunne jeg forestille mig, at det gør
arbejdet meget sværere.

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : Bo Warming

Dato : 23-02-06 14:07

"Jens Peter Rosenkvist" <jensercube@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> aldersbesteme fra jernalderen er jo kun de bedst bevarede lig.
>
> Hvis han har ligget i vandet, kunne jeg forestille mig, at det gør

Netop i hårde væv fx knogler er aldersbestemmelse ren "arkæologi"
Og de ændres kun ved varm råddenskab i lang tid

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-02-06 14:48

"Jens Peter Rosenkvist" <jensercube@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra jernalderen er jo kun de bedst bevarede lig.
>
> Hvis han har ligget i vandet, kunne jeg forestille mig, at det gør

Jeg er heller ikke ekspert men vil tilføje at de arkæologiske resultater vi
tænker på sker ved forskning med nogle lidt længere tidsrammer end dem der
foreligger for Politiets efterforskningsarbejde - i det her tilfælde en
månedstid.
Kort sagt, jeg tror heller ikke arkæologerne var kommet særligt langt med
gravballe manden, egtvedpigen etc. efter første forgangne måned.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 27-02-06 19:29

Jens Peter Rosenkvist wrote:

> Er bestemt ikke ekspert på området, men de fund man kan aldersbesteme
> fra jernalderen er jo kun de bedst bevarede lig.

Tandslitage er vel også ekstremt forudsigeligt, hvis det er kornspisere?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Martin Bak

Dato : 02-03-06 16:13

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Tandslitage er vel også ekstremt forudsigeligt, hvis det er kornspisere?

Og det var netop tandkortet der identificerede ham:
Fra TV2s hjemmeside i dag:

"Det er lykkedes politiet i Grenaa, at identificere liget af den mand, der
den 27. januar blev fanget i et trawl i farvandet syd for Djursland.
Der er tale om en 28-årig mand fra Frederiksberg ved København.

Manden har ikke været savnet af sine pårørende, der siden er underrettet.
Han blev identificeret gennem sit tandlægekort. Manden menes at have ligget
i vandet i et sted mellem 14 dage og tre-fire måneder. "

De er fortsat ikke blevet klar over, hvor længe han har ligget i vandet,
åbenbart..

Martin

Relaterede historier

Fra : Bo Warming

Dato : 23-02-06 14:05

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote in message
> Politiet har fundet en druknet mand ved Djursland.

> Det undrer mig, at man ikke kan komme hans alder nærmere, end
> "mellem 26 og 50 år"

De aner nok at det er politisk klogt ikke at opklare mordet.

> Og det undrer mig også, at man ikke kan komme det nærmere hvor længe
> han har været i vandet end "mellem 14 dage og 3 måneder"

Det er p.t. koldt og så sker nedbrydnuingsprocesserne langsomt og
derfor er dette tidsrum svært at afgøre. Men biologiske forandringer
pr alder er ikke så komplicerede, og her giver lav temperatur stor
velbevarethed.

> Han blev fundet den 27. januar, så de skulle da have haft tid nok,
> til at lave de nødvendige undersøgelser?

Retmedicin er ikke hvad det burde være. Objektivitet skrives om -
realiteterne er anderledes. Politiet har efterforskningsmonopol og
sender først sagen til Retsmedicinerne eller Retspsykiaterne når de
ved hvilket facit de vil bestille dvs diskret antyde.
Privatiserede man og hver af parterne i en sag hyrede forskellige
firmaer, så ville Fru Justitia kunne påstås af have bind for øjnene.
Idag er justitsmord almindelige, ikke kun i bananrepublikker.

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-06 10:05

> [...]

> han har været i vandet end "mellem 14 dage og 3 måneder"
>
> Han blev fundet den 27. januar, så de skulle da have haft tid nok, til

Det er vel udfra de foreløbige undersøgelse, at man gætter på de tal.

Fra : Max

Dato : 24-02-06 14:46

Hej Martin

> Det undrer mig, at man ikke kan komme hans alder nærmere, end "mellem
> 26 og 50 år"

Det slår mig også at han var blevet fanget i et net, gad vide hvordan
det de har fået op har set ud, gys.

Har du forøvrigt set en person der har ligget død i vandet gennem
længere tid ?

Mvh Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-02-06 14:58

Max fortalte:

> Har du forøvrigt set en person der har ligget død i vandet gennem
> længere tid ?

Der var en del snak om dette efter tsunamien sidste år.
De skal bare koges, så kommer fingeraftrykkene frem - bon appétit.

Mvh
Martin
--
Havde vi livet, behøvede vi ikke kunsten