'Magnetisk' vandafkalkning?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-02-06 11:36

Den har sikkert 'vendt' adskillige gange før - men nu fik jeg lige et
reklameblad in ad døren med endnu en flot, helsides annonce for et
sådant produkt:
For (kun) kr. 650 kan man købe en sådan 'afkalker', som er pærelet at
montere - og som ovenikøbet påstås (hurtigt) at kunne fjerne
eksisterende kalkaflejringer i rørene! :)
(Der tilbydes naturligvis fuld returret. såfremt dimsen ikke
'virker'!(?))
Så altså: Har 'konceptet' overhovedet noget på sig? Hvis JA, kunne
vandværket da ikke blot montere en 'kæmpe-magnet' på afgangsrøret??

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Lyrik

Dato : 22-02-06 12:53

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så altså: Har 'konceptet' overhovedet noget på sig? Hvis JA, kunne
> vandværket da ikke blot montere en 'kæmpe-magnet' på afgangsrøret??
+++++++++++++++++++++++++++
Da jeg var blikkenslager blev disse introduceret. Det var vores egen faglige
opfattelse at de virkede.
Det var som om kalken opløste sig og blev til en slags kalkpulver der
skyllede igennem rørene.
Det kunne blive betænkeligt med gamle rør med tyk fastsiddende kalkaflejring
idet den begyndte at løsne sig. Så rørenes alder og tilstand skal tages i
betragtning. Stil dig spørgsmålet:" Er jeg rede til at modtage store
melpulveragtige kalkudslip i mit system?
Perlatorer på hanerne skal renses. Du skal også tænke på at gamle
gennemtærede rør slet ikke fremstår som jernrør!? Det er måske blevet til et
kalk/jernrør!
Fjerner du kalken er røret måske utæt!

Her har du også forklaringen på at vandværkerne ikke bare sætter en stor
magnet på.

Hilsen
Jens

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-02-06 19:29

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev
> [...]
faglige
> opfattelse at de virkede.
> Det var som om kalken opløste sig og blev til en slags kalkpulver der

Det har jeg ikke fantasi til kan være en bare nogenlunde rammende
beskrivelse.
Rent faktisk tror jeg virkningen er størst i lommen på sælger af en magnet
til 10 gange relevant pris.

>Du skal også tænke på at gamle
> gennemtærede rør slet ikke fremstår som jernrør!? Det er måske blevet til
> [...]

Hvis røret virkeligt er så ringe, kan man da kun sige at jo før man får
dette konstateret, jo bedre.

> Her har du også forklaringen på at vandværkerne ikke bare sætter en stor
> magnet på.

Suk.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-02-06 20:09

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:
> [...]
> Fjerner du kalken er røret måske utæt!
>
> Her har du også forklaringen på at vandværkerne ikke bare sætter en stor

Tak for svaret - fra én med praktisk erfaring! :)

Eftersom jeg ikke har (konstateret) problemer med kalk i systemet - og
eftersom mit hus er anno 1950 - vil jeg afstå fra forsøget!

Din beskrivelse af de mulige bivirkninger får mig iøvrigt til at drage
en sammenligning til den - for 30-40 år siden(?) - meget opreklamerede
'Redex kur', hvor man ved nedhældning i karburatoren af en
speciel,'rensende' olie angiveligt kunne fjerne diverse
sod-/koksaflejringer i motoren og derved 'genskabe dens ungdom'!

Der verserede rygter om, at såfremt man vovede pelsen med ældre motorer,
kunne man kunne risikere at fjerne så mange aflejringer i cylindrene, at
man også 'fjernede' kompressionen! :))

(Jeg fik vist selv prøvet det en enkelt gang - uden at jeg kunne
registrere hverken positive eller negative virkninger!)

Nu havde jeg i grunden slet ikke til hensigt at anskaffe 'magneterne' -
jeg spurgte mere af renlivet videbegærlighed! Så hvis nogen har en mere
'fysisk' forklaring på virkemåden, ville det da være interessant at høre
derom! :)

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-06 20:15

Hans Henrik Hansen skrev:

> [...]
> karburatoren af en speciel,'rensende' olie angiveligt kunne
> fjerne diverse sod-/koksaflejringer i motoren og derved

Den er god nok ifølge Harry Motor - som dog anbefalede at man
brugte en danskvand i stedet. Den kunne det samme.

Også det fortalte han.

--
Bertel

Fra : Basil

Dato : 22-02-06 20:44

Bertel Lund Hansen skrev d. 22-02-2006 i meddelelse

Øv, det ville jeg have skrevet
Kai

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-02-06 22:12

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev >

> (Jeg fik vist selv prøvet det en enkelt gang - uden at jeg kunne
> registrere hverken positive eller negative virkninger!)

Men det kunne Redex-sælgeren. Den form for ammestuehistorier er ualmindeligt
sejlivede, og florerer endnu. Se bare de forskellige olieselskabers
tilsætnings-vidundermidler. Inden længe vil biler kunne producere benzin
mens de kører.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 22-02-06 22:39

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> ualmindeligt sejlivede, og florerer endnu. Se bare de forskellige
> olieselskabers tilsætnings-vidundermidler. Inden længe vil biler

Når nu to personer uafhængigt af hinanden har henvist til Harry Motor (der
vitterlig ved noget om biler) som kilde for at det skulle virke - og HM har
ikke haft økonomisk interesse i sagen - kunne du så ikke gøre dig den
ulejlighed at redegøre for *hvorfor* det er noget vås.

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-06 23:08

Kristian Damm Jensen skrev:

> [...]
> ikke haft økonomisk interesse i sagen - kunne du så ikke gøre dig den
> ulejlighed at redegøre for *hvorfor* det er noget vås.

HM *modarbejdede* faktisk Redex fordi han konsekvent forklarede
at en sølle danskvand var lige så god.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-02-06 00:55

"Kristian Damm Jensen" <dNOamSPmAM.usenet@kristiandamm.dk> skrev
> [...]
> ikke haft økonomisk interesse i sagen - kunne du så ikke gøre dig den
> ulejlighed at redegøre for *hvorfor* det er noget vås.

Det er lidt svært at redegøre for 'at jeg også netop har hørt' det stik
modsatte. Men jeg kan så nævne, at ingen biler i dag har behov for nogen
form for afkoksning. Dem der har, har snarere brug for en ny chauffør.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N. Foldager

Dato : 22-02-06 22:24

Hans Henrik Hansen:

> Så altså: Har 'konceptet' overhovedet noget på sig?

Ja, det har det. Men virkningen er afhængig af vandets indhold af
okker. Kalket ændrer egenskaber, så det får sværere ved at sætte sig.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-02-06 01:01

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev >

> Ja, det har det. Men virkningen er afhængig af vandets indhold af
> okker. Kalket ændrer egenskaber, så det får sværere ved at sætte sig.

Dette faktum er så misbrugt til at få folk til at tro, at det på det
nærmeste udborer gamle udtjente rør. (der skal skiftes alligevel). Og at der
alligevel hobes kalk op, hvor der varmes på det, er der vist ingen
magnetsælgere der reklamerer med.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 23-02-06 01:06

Hans Henrik Hansen wrote:
> [...]
> Så altså: Har 'konceptet' overhovedet noget på sig? Hvis JA, kunne
> vandværket da ikke blot montere en 'kæmpe-magnet' på afgangsrøret??

Her er et sobert link:
http://www.lsbu.ac.uk/water/descal.html

Tilsyneladende er der en effekt der afhænger af mange faktorer. Præcis
hvad der sker er stadig uklart, men det har tilsyneladende at gøre med
at udfælde kalk i en krystalform frem for en anden.

Fra : pm

Dato : 23-02-06 17:48

Undertegnede har gennem længere tid haft en kraftig magnet i bunden af min
EL-kande.

Resultatet er overbevisende... efter ca 10 gange i anvendelse ses hvidligt
pulver i vandet, som pænt synker tilbunds efter omhældning i et glas. Om det
er kalk ved jeg ikke.

Før ilægning af magneten dannedes hårde belægninger på varmelegemet, hvilket
der stadig gøres, dog i et noget mindre omfang. Så om det er magneten der
virker, eller vandværket er begyndt at sende frie partikler ud i systemet
vides ikke. Jeg hælder dog til den teori, at magneten ( som osse kalker
moderat til) har en virkning

pm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-02-06 21:31

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virker, eller vandværket er begyndt at sende frie partikler ud i systemet
> vides ikke. Jeg hælder dog til den teori, at magneten ( som osse kalker

Hvis du har lagt magneten ned i kanden (direkte vandkontakt), så er det
hvide rust i vandet, det ser hvidt ud selvom det måske var at forvente at
det var rødgult.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-02-06 23:25

> Hvis du har lagt magneten ned i kanden (direkte vandkontakt), så er det
> hvide rust i vandet, det ser hvidt ud selvom det måske var at forvente at
> det var rødgult.

Dem jeg har set til det formål har været indkapslet i plast

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : John Larsson

Dato : 23-02-06 22:24

"Kristian Damm Jensen" <dNOamSPmAM.usenet@kristiandamm.dk> writes:
>Harry Motor (der
>vitterlig ved noget om biler)

Han var vel primært god til at holde sjove fredrag!

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-06 23:41

John Larsson skrev:

> Han var vel primært god til at holde sjove fredrag!

Det var han måske også, men han var suverænt dygtig til at skaffe
svar på de mest forskelligartede spørgsmål om biler.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 24-02-06 07:23

John Larsson wrote:

> Han var vel primært god til at holde sjove fredrag!

Det er han stadig.

Leif