"rail gun" og dens kraft
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 14-02-06 15:03

Jeg forstår godt hvordan en railgun virker (mener jeg da), men jeg er ikke
på siddende fod istand til at beregne styrken af den magnetiske kraft som
søger at presse kredsløbet udad.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 14-02-06 15:06

> Jeg forstår godt hvordan en railgun virker (mener jeg da), men jeg er ikke
> på siddende fod istand til at beregne styrken af den magnetiske kraft som
> søger at presse kredsløbet udad.

Juhuu.. det blev sendt lidt hurtigt :-/

Det jeg ville høre var hvordan man i praksis regner på et eksempel med
eksempelvis skinner der er 3cm fra hinanden og som leder 10A ved 200V.
Betyder spændingen egentlig noget hvis man kender strømstyrken?

Falder kraften ikke også efterhånden som projektilen, der jo er en del af
kredsløbet, forskydes og øger kredens størrelse?

Fra : Filip

Dato : 18-02-06 17:59

> Jeg forstår godt hvordan en railgun virker (mener jeg da), men jeg er ikke
> på siddende fod istand til at beregne styrken af den magnetiske kraft som
> søger at presse kredsløbet udad.

Undskyld jeg spørger, men jeg er lidt nysgærrig på hvad det lige er. Jeg har
fundet en side på nettet http://www.powerlabs.org/railgun.htm men kan ikke
lige på løbende fod se hvad princippet er. Kan du evt give en kort
forklaring af hvordan den virker, og hvad den bruges til.

Filip

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 18-02-06 20:33

"Filip" <annonym@get2net.dk> wrote in

> [...]
> men kan ikke lige på løbende fod se hvad princippet er. Kan du evt
> give en kort forklaring af hvordan den virker, og hvad den bruges til.

En anderledes måde at skyde folk... - og du behøver ikke at undskylde :)

Den bedste forklaring jeg har set: http://en.wikipedia.org/wiki/Railgun

Overview

Railguns utilize an electromagnetic force called the Lorentz force to
propel an electrically conductive projectile that is initially part of the
current path. Sometimes they also use a movable armature connecting the
rails. The current flowing through the rails sets up a magnetic field
between them and through the projectile perpendicularly to the current in
the rail. This results in a mutual repulsion of the rails and the
acceleration of the projectile along them.

The world's first large scale railgun was designed and constructed in the
1970s by John P. Barber, a Ph.D. Scholar from Canada and his advisor
Richard A. Marshall from New Zealand, in the Research School of Physical
Sciences at the Australian National University. The system used the very
large (500MJ of stored energy) Mark Oliphant homopolar generator as its
energy source.

/hilsner

--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Filip

Dato : 19-02-06 00:15

> En anderledes måde at skyde folk... - og du behøver ikke at undskylde :)

Hvad er det lige den skyder med? Er det elektronisk ladede patikler, eller
magnetstråler, eller hvad er det for et projektil? Hvor langt kan man skyde
med sådan en? hvad kan man skyde i smadder? er det dødeligt?

Filip

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 19-02-06 00:18

> Hvad er det lige den skyder med? Er det elektronisk ladede patikler, eller
> magnetstråler, eller hvad er det for et projektil? Hvor langt kan man
> skyde med sådan en? hvad kan man skyde i smadder? er det dødeligt?

499.000 hits på Google kunne ikke stille din nysgerighed?