Atomfysik - Spørgsmål angående fusionskraf~
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 02-02-06 11:16

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-02-06 19:46

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse
>I et indlæg skrev Sven Nielsen bl.a. følgende:

Man kan forøge plasmatemperaturen ved at beskyde det med ioner.
I Tokamak Upgrade benyttedes en 8 Ghz gyrotron, der opvarmede plasmaet
efter nogenlunde samme princip som en mikrobølgeovn.
I ITER er det vist meningen at anvende elektroner til ophedning - ECRH
(Elektron Cyclotron Resonance Heating) - altså direkte opvarmning af
plasmaet -
men elektronerne har ikke den effekt på fusionsprocessen som du antyder.
Måske vil en kombination af disse og andre metoder blive anvendt.

Som du sikker ved arbejder man ikke med brint - men en blanding af
deuterium og tritium.

Per A. Hansen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 02-02-06 20:27

"Per A. Hansen" skrev

[ ... ]

> Man kan forøge plasmatemperaturen ved at beskyde det med ioner.
> I Tokamak Upgrade benyttedes en 8 Ghz gyrotron, der opvarmede plasmaet
> efter nogenlunde samme princip som en mikrobølgeovn.

Smart ...

Hmm ... så hvis vi på en-eller-anden måde kan koncentrere og bevare den
elektromagnetiske stråling i plasmaet, kunne dette medvirke til at muliggøre
fusionsprocessen.

> [...]
> antyder. Måske vil en kombination af disse og andre metoder blive anvendt.

Så din umiddelbare vurdering er, at det teoretisk set godt ku' lade sig gøre
(fornemmer jeg) ...

> Som du sikker ved arbejder man ikke med brint - men en blanding af
> deuterium og tritium.

Jo; men det var bare nemmere at skrive ...

Tak for dit indlæg.

--
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 5024

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-02-06 16:30

> [...]

> Hmm ... så hvis vi på en-eller-anden måde kan koncentrere og bevare den
> elektromagnetiske stråling i plasmaet, kunne dette medvirke til at

Den gør den indirekte ved at afsætte energi til plasmaet, hvorved
temperatur/tryk
bliver forøget - og øger sandsynligheden for en D+T fusion.

> Så din umiddelbare vurdering er, at det teoretisk set godt ku' lade sig
> gøre
> (fornemmer jeg) ...

Din teori er ikke rigtig - det er ikke elektronernes ladning, der gør fusion
lettere -
det er derimod elektronernes energi, der medvirker til at opvarme plasmaet.
Der er rigitg meget om fusionsenergi på nettet - prøv f.eks.:
http://www.ofes.fusion.doe.gov/iter.html
http://www.efda.org/

Per A. Hansen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 12-02-06 12:39

"Per A. Hansen" skrev

[ ... File 5024 ... ]

> [...]
>
> Din teori er ikke rigtig - det er ikke elektronernes ladning, der gør
> fusion lettere - det er derimod elektronernes energi, der medvirker til at

Øh ... sådan forstod jeg ikke Sven Nielsen's oprindelige indlæg, se evt.