spm om % fortjeneste
Fra : thepedersens

Dato : 02-02-06 08:34

Hejsa

Har et (for mange sikkert) simpelt spørgsmål om % fortjeneste på en vare.

En cykel indkøbes for 2350 kr og sælges for 3650 kr. Altså 1300 kr i
fortjeneste. Hvor mange % tjenes der på cyklen? Vores diskussion går på om
det er i forhold til indkøbs- eller udsalgsprisen det skal regnes.

Hilsen familien Pedersen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-02-06 09:05

Indkøbsprisen.

Jeg sælger f.eks. en vare til 100 kr via en forhandler, som derfor får
rabat, 30%. Han får altså varen til 70 kr. Hvis han efterfølgende sælger den
videre til 100 kr til kunden, er hans fortjeneste 30/70 = 43%.

Fra : thepedersens

Dato : 02-02-06 10:58

Tak til både Uffe, Bertel og Max for forklaringerne.

hilsen
Familien Pedersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-02-06 09:18

thepedersens skrev:

> En cykel indkøbes for 2350 kr og sælges for 3650 kr. Altså 1300 kr i
> fortjeneste. Hvor mange % tjenes der på cyklen?

Når man regner procenter, skal man gå ud fra 'grundlaget'.

Når man vil vide hvad en mand tjener på en handel er grundlaget
indkøbsprisen (ændringen sker *fra* indkøbsprisen til
salgsprisen). Derfor er svaret:

   fortjeneste*100/indkøbspris %

Hvis den samme mand så siger til kunden: "Jeg vil give dig et
nedslag på 100 kroner!", så er grundlaget et andet - nemlig hans
salgspris. derfor bliver beregningen:

   rabat*100/salgspris %

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 02-02-06 09:43

Hej

> Har et (for mange sikkert) simpelt spørgsmål om % fortjeneste på en
> vare.

Hvis du køber en vare til 100 kr. og sælger den for 200 kr., ja så
er din avance 100 %, men du fortæller kunden at din fortjeneste
er 50 %, da kun halvdelen af udsalgsprisen er fortjeneste.

Mvh Max

Fra : Dennis Nielsen

Dato : 04-02-06 19:44

> [...]
> er din avance 100 %, men du fortæller kunden at din fortjeneste
> er 50 %, da kun halvdelen af udsalgsprisen er fortjeneste.

Eller som den kære Mads Eg Damgård... jeg køber til 1 krone og sælger til 2,
altså tjener jeg kun 1% ...det er vel ikke for meget