Natriumacetats smeltevarme
Fra : Henrik Madsen

Dato : 01-02-06 12:37

Er der nogle der kender smeltevarmen for natriumacetat?
--
Højt Skum
Henrik Madsen

Fra : Max

Dato : 01-02-06 12:49

Hej Henrik

> Er der nogle der kender smeltevarmen for natriumacetat?

http://de.wikipedia.org/wiki/Natriumacetat

Mvh Max

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 01-02-06 12:59

> http://de.wikipedia.org/wiki/Natriumacetat

Mit tyske er ikke så godt, men der står da ikke noget om smeltevarme,
gør der?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Max

Dato : 01-02-06 17:06

Hej

Sorry, havde læst det som smeltepunkt :)

Hvad betyder smeltevarmen ?

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 01-02-06 17:27

Max wrote:

> Hvad betyder smeltevarmen ?

Man hører mest om det i forbindelse med is. Is smeltevarme er den
energi, der skal til for at lave is ved 0 °C om til vand ved 0 °C.

Tilsvarende begreb findes naturligvis også for andre stoffer.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 01-02-06 12:59

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Hej Henrik

> http://de.wikipedia.org/wiki/Natriumacetat

Nu er mit tyske ikke lige det bedste. Men jeg synes ikke jeg kan finde
det på den side.

--
Højt Skum
Henrik Madsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-02-06 14:32

Henrik Madsen fortalte:

> Er der nogle der kender smeltevarmen for natriumacetat?

Du finder vist noget her (på internettet :)
http://imartinez.etsin.upm.es/bk3/c07/Hot%20pads%20and%20cold%20pads.htm

Mvh
Martin
--
Il faut cultiver notre jardin

Fra : Bo Warming

Dato : 01-02-06 14:47

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> Henrik Madsen fortalte:

> Du finder vist noget her (på internettet :)
> http://imartinez.etsin.upm.es/bk3/c07/Hot%20pads%20and%20cold%20pads.htm

Det interessante er vel Na+CH3COO- med eet krystalvand, som man bruger
i varmedunkposer med klik der igangsætter krystallisation og der
dannes varme, og de genoplades i hurtigkogeren altså med kogende vand
uden om den tykke, stærke varmedunkspose