Kan indtagelse af lakrids(konfekt) medføre~
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 31-01-06 15:04

Hej -

Kan man blive målbart beruset af at indtage store mængder lakrids?

Spørgsmålet er dukket op, efter at have "halv-hørt" et radioindslag om
emnet.

Tak for svarene.

- Jensby

Fra : Max

Dato : 31-01-06 15:09

Hej Jan

> Kan man blive målbart beruset af at indtage store mængder lakrids?

Ja, hvis lakridsen indeholder alkohol.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 31-01-06 15:17

Jan Bang Jensby wrote:

> Kan man blive målbart beruset af at indtage store mængder lakrids?
>
> Spørgsmålet er dukket op, efter at have "halv-hørt" et radioindslag om
> emnet.

Hvis du med "beruset" mener den tilstand, som vi sædvanligvis kommer i,
hvis vi har indtaget en mængde alkohol, så er svaret ned (medmindre
lakridsen altså indeholder alkohol).

Men når det er sagt, så kan det da godt være, at lakrids kan medføre en
unormal sindstilstand, ligesom alkohol, narkotika og andet gør.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 31-01-06 15:23

"Holst" wrote

> [...]
>
> Men når det er sagt, så kan det da godt være, at lakrids kan medføre en
> unormal sindstilstand, ligesom alkohol, narkotika og andet gør.

Er det en målbar tilstand?

Her tænker jeg på politiets alkoholtest og lægens blodprøve.

- Jensby

Fra : Holst

Dato : 31-01-06 15:31

Jan Bang Jensby wrote:

> Er det en målbar tilstand?
>
> Her tænker jeg på politiets alkoholtest og lægens blodprøve.

Det er det sikkert, men så skal man naturligvis teste for det rette stof.

Jeg må indrømme, at jeg intet ved om lakrids, men det lyder da ikke
usandsynligt, at lakrids indeholder nogle stoffer, som optages og
påvirker kroppen, ligesom alkohol, nikotin og andre narkotiske stoffer gør.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 31-01-06 16:51

"Jan Bang Jensby" <jbjFJERN@FJERNdatea.dk> writes:

> Kan man blive målbart beruset af at indtage store mængder lakrids?

Man kan givetvis blive "sukkerhøj", men jeg tror ikke lakridsen i sig
selv har specielt meget effekt i forhold dertil, hvis der er tale om
almindelig lakridskonfekt. Det kan være anderledes, hvis man spiser
store mængder af "ægte" lakrids (som normalt sælges som små hårde
bolcher), da der er et relativt større indhold af lakridsekstrakt.
Jeg har dog ikke hørt om en speciel berusende effekt af dette, men det
skulle kunne påvirke blodtrykket.

Torben

Fra : J. Nielsen

Dato : 31-01-06 22:32

On Tue, 31 Jan 2006 15:03:40 +0100, "Jan Bang Jensby" <jbjFJERN@FJERNdatea.dk>
wrote:

>Kan man blive målbart beruset af at indtage store mængder lakrids?

Nej. Så vidt jeg husker blev det endegyldigt slået fast for en snes år
siden, hvor en spritbillist forsøgte at klare frisag ved at påberåbe sig
en lakridskonfekt provokeret promille! Politiet gik med på spøgen og et
eksperiment blev iværksat: Efter at have indtaget en anseelig mængde
lakridskonfekt, blev mandens promille målt med et alkometer, men ak!
Effekten udeblev og manden måtte tage sin straf.

(Når jeg læser oventstående spekulerer jeg på, om det mon er noget jeg har
drømt. Det er lige til en Storm P tegning: En lille mand, under skarpt opsyn
af to uniformerede betjente, sidder og propper sig med lakridskonfekt... Gik
Dansk politi virkelig med på den galej?)
--

-JN-

Fra : Leif Neland

Dato : 31-01-06 22:54

J. Nielsen wrote:

> [...]
> under skarpt opsyn af to uniformerede betjente, sidder og propper sig
> med lakridskonfekt... Gik Dansk politi virkelig med på den galej?)

Hvorfor ikke? Hvis det kunne spare en retssag m.m. så var et par poser
lakrids givet godt ud.

Og hvis det virkelig var en and, så var mavepinen en god straf for at prøve
at snyde polisen

Leif

Fra : Max

Dato : 31-01-06 23:17

Hej

> Og hvis det virkelig var en and, så var mavepinen en god straf for at
> prøve at snyde polisen

Den var nok også lidt tynd, det var bedre så at satse på hvidtøl.

Mvh Max

Fra : pm

Dato : 31-01-06 23:14

J. Nielsen wrote:
> jeg har drømt. Det er lige til en Storm P tegning: En lille mand,
> under skarpt opsyn af to uniformerede betjente, sidder og propper sig
> med lakridskonfekt... Gik Dansk politi virkelig med på den galej?)

Den er god nok.... Mener bestemt det var i Ringsted

pm