/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Q:vand!!
Fra : Karsten


Dato : 27-02-06 22:58

Hej
Med risiko for at stille et tåbeligt spørgsmål, forsøger jeg alligevel at få
stillet min nysgerrighed.

Jeg har to gange idag kørt forbi Estedværket, hvor de kæmpe store kulskibe
ligger til. Begge gange har der stået to tykke stråler af vand ud fra
skibet.

Hvorfor tager et stålskib så meget vand ind ? Eller opstår det på anden
måde?

Det kan godt være det er et tåbeligt spørgsmål, men jeg undrer mig.

Hilsen
Karsten



 
 
Michael Kristensen (27-02-2006)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 27-02-06 23:02


> Jeg har to gange idag kørt forbi Estedværket, hvor de kæmpe store kulskibe
> ligger til. Begge gange har der stået to tykke stråler af vand ud fra
> skibet.
>
> Hvorfor tager et stålskib så meget vand ind ? Eller opstår det på anden
> måde?

Kølevand fra motoren.



Jonas Lüttichau (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 28-02-06 00:18


"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:440376cf$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Kølevand fra motoren.

Kunne det ikke også være ballast tankene der tømmes?

mvh



santana.sorensen@get~ (28-02-2006)
Kommentar
Fra : santana.sorensen@get~


Dato : 28-02-06 15:39


Jonas Lüttichau skrev:

> "Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:440376cf$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> > Kølevand fra motoren.
>
> Kunne det ikke også være ballast tankene der tømmes?
>
Når der _losses_ kul? Så køber jeg hellere den med kølevandet.

Medmindre man har en hemmelig kulmine under Enstedværket, som ud over
at forsyne værket også eksporteres

mvh

Martin


Ivar Holm (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Ivar Holm


Dato : 28-02-06 16:49

Vandet kan være kølevand fra skibets maskineri. Det kan også være
ballastvand. Ballastvand bruges til at sikre skibets stabilitet, men det
anvendes også, hvis man ønsker et bestemt trim (dybgang for og agter samt
slagside) ved anduvning af lavvandede områder. Endelig tilstræber man under
losning og lastning, at skibet ikke får for store kølløftende og kølsænkende
momenter.



Ivar Holm



per.corell@privat.dk (01-03-2006)
Kommentar
Fra : per.corell@privat.dk


Dato : 01-03-06 12:59

Hi
Der kan også være tale om en helt anden form for kølevand. Kul er en
farlig last hvis der opstår selv antændelse, hvilket forekommer
faktisk oftere end man skulle tro, og før i tiden er mange skibe gået
til i brande der er opstået som selvantændelse. Tænk på hvor store
mængder og hvor nemt varme kan opstå når en last sætter sig.
Du ser også kul lagre hvor der konstant overrisles netop af samme
grund, for at undgå selvantændelse.

P.C.
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/


elsmic (01-03-2006)
Kommentar
Fra : elsmic


Dato : 01-03-06 20:48

Hej

Hvorfra på skibet sprøjter vandet ud?

Brgds elsmic


"Karsten" <kskov@FOXpost.tele.dk> wrote in message
news:440375cd$0$47018$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
> Med risiko for at stille et tåbeligt spørgsmål, forsøger jeg alligevel at

> stillet min nysgerrighed.
>
> Jeg har to gange idag kørt forbi Estedværket, hvor de kæmpe store kulskibe
> ligger til. Begge gange har der stået to tykke stråler af vand ud fra
> skibet.
>
> Hvorfor tager et stålskib så meget vand ind ? Eller opstår det på anden
> måde?
>
> Det kan godt være det er et tåbeligt spørgsmål, men jeg undrer mig.
>
> Hilsen
> Karsten
>
>



Karsten (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 01-03-06 21:02

Hej
Vandet blev ledt ud bagerst fra skibet på begge sider. Forenden lå noget
højere end den bagerste del af skibet.


Hilsen
Karsten
"elsmic" <elsmic@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4405ed6a$0$24312$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> Hvorfra på skibet sprøjter vandet ud?
>
> Brgds elsmic
>
>
> "Karsten" <kskov@FOXpost.tele.dk> wrote in message
> news:440375cd$0$47018$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Hej
>> Med risiko for at stille et tåbeligt spørgsmål, forsøger jeg alligevel at
> få
>> stillet min nysgerrighed.
>>
>> Jeg har to gange idag kørt forbi Estedværket, hvor de kæmpe store
>> kulskibe
>> ligger til. Begge gange har der stået to tykke stråler af vand ud fra
>> skibet.
>>
>> Hvorfor tager et stålskib så meget vand ind ? Eller opstår det på anden
>> måde?
>>
>> Det kan godt være det er et tåbeligt spørgsmål, men jeg undrer mig.
>>
>> Hilsen
>> Karsten
>>
>>
>
>



elsmic (05-03-2006)
Kommentar
Fra : elsmic


Dato : 05-03-06 23:21

Det må nok formodes at være kølevand fra skibets maskineri.

Brgds MIM

"Karsten" <kskov@FOXpost.tele.dk> wrote in message
news:4405fd9d$0$47077$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
> Vandet blev ledt ud bagerst fra skibet på begge sider. Forenden lå noget
> højere end den bagerste del af skibet.
>
>
> Hilsen
> Karsten
> "elsmic" <elsmic@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4405ed6a$0$24312$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Hvorfra på skibet sprøjter vandet ud?
> >
> > Brgds elsmic
> >
> >
> > "Karsten" <kskov@FOXpost.tele.dk> wrote in message
> > news:440375cd$0$47018$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >> Hej
> >> Med risiko for at stille et tåbeligt spørgsmål, forsøger jeg alligevel
at
> > få
> >> stillet min nysgerrighed.
> >>
> >> Jeg har to gange idag kørt forbi Estedværket, hvor de kæmpe store
> >> kulskibe
> >> ligger til. Begge gange har der stået to tykke stråler af vand ud fra
> >> skibet.
> >>
> >> Hvorfor tager et stålskib så meget vand ind ? Eller opstår det på anden
> >> måde?
> >>
> >> Det kan godt være det er et tåbeligt spørgsmål, men jeg undrer mig.
> >>
> >> Hilsen
> >> Karsten
> >>
> >>
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste