|
| Q:vand!! Fra : Karsten |
Dato : 27-02-06 22:58 |
|
Hej
Med risiko for at stille et tåbeligt spørgsmål, forsøger jeg alligevel at få
stillet min nysgerrighed.
Jeg har to gange idag kørt forbi Estedværket, hvor de kæmpe store kulskibe
ligger til. Begge gange har der stået to tykke stråler af vand ud fra
skibet.
Hvorfor tager et stålskib så meget vand ind ? Eller opstår det på anden
måde?
Det kan godt være det er et tåbeligt spørgsmål, men jeg undrer mig.
Hilsen
Karsten
| |
Michael Kristensen (27-02-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 27-02-06 23:02 |
|
> Jeg har to gange idag kørt forbi Estedværket, hvor de kæmpe store kulskibe
> ligger til. Begge gange har der stået to tykke stråler af vand ud fra
> skibet.
>
> Hvorfor tager et stålskib så meget vand ind ? Eller opstår det på anden
> måde?
Kølevand fra motoren.
| |
Jonas Lüttichau (28-02-2006)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 28-02-06 00:18 |
|
"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:440376cf$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Kølevand fra motoren.
Kunne det ikke også være ballast tankene der tømmes?
mvh
| |
santana.sorensen@get~ (28-02-2006)
| Kommentar Fra : santana.sorensen@get~ |
Dato : 28-02-06 15:39 |
|
Jonas Lüttichau skrev:
> "Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:440376cf$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> > Kølevand fra motoren.
>
> Kunne det ikke også være ballast tankene der tømmes?
>
Når der _losses_ kul? Så køber jeg hellere den med kølevandet.
Medmindre man har en hemmelig kulmine under Enstedværket, som ud over
at forsyne værket også eksporteres
mvh
Martin
| |
Ivar Holm (28-02-2006)
| Kommentar Fra : Ivar Holm |
Dato : 28-02-06 16:49 |
|
Vandet kan være kølevand fra skibets maskineri. Det kan også være
ballastvand. Ballastvand bruges til at sikre skibets stabilitet, men det
anvendes også, hvis man ønsker et bestemt trim (dybgang for og agter samt
slagside) ved anduvning af lavvandede områder. Endelig tilstræber man under
losning og lastning, at skibet ikke får for store kølløftende og kølsænkende
momenter.
Ivar Holm
| |
per.corell@privat.dk (01-03-2006)
| Kommentar Fra : per.corell@privat.dk |
Dato : 01-03-06 12:59 |
|
Hi
Der kan også være tale om en helt anden form for kølevand. Kul er en
farlig last hvis der opstår selv antændelse, hvilket forekommer
faktisk oftere end man skulle tro, og før i tiden er mange skibe gået
til i brande der er opstået som selvantændelse. Tænk på hvor store
mængder og hvor nemt varme kan opstå når en last sætter sig.
Du ser også kul lagre hvor der konstant overrisles netop af samme
grund, for at undgå selvantændelse.
P.C.
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/
| |
elsmic (01-03-2006)
| Kommentar Fra : elsmic |
Dato : 01-03-06 20:48 |
|
Hej
Hvorfra på skibet sprøjter vandet ud?
Brgds elsmic
"Karsten" <kskov@FOXpost.tele.dk> wrote in message
news:440375cd$0$47018$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
> Med risiko for at stille et tåbeligt spørgsmål, forsøger jeg alligevel at
få
> stillet min nysgerrighed.
>
> Jeg har to gange idag kørt forbi Estedværket, hvor de kæmpe store kulskibe
> ligger til. Begge gange har der stået to tykke stråler af vand ud fra
> skibet.
>
> Hvorfor tager et stålskib så meget vand ind ? Eller opstår det på anden
> måde?
>
> Det kan godt være det er et tåbeligt spørgsmål, men jeg undrer mig.
>
> Hilsen
> Karsten
>
>
| |
Karsten (01-03-2006)
| Kommentar Fra : Karsten |
Dato : 01-03-06 21:02 |
|
Hej
Vandet blev ledt ud bagerst fra skibet på begge sider. Forenden lå noget
højere end den bagerste del af skibet.
Hilsen
Karsten
"elsmic" <elsmic@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4405ed6a$0$24312$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> Hvorfra på skibet sprøjter vandet ud?
>
> Brgds elsmic
>
>
> "Karsten" <kskov@FOXpost.tele.dk> wrote in message
> news:440375cd$0$47018$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Hej
>> Med risiko for at stille et tåbeligt spørgsmål, forsøger jeg alligevel at
> få
>> stillet min nysgerrighed.
>>
>> Jeg har to gange idag kørt forbi Estedværket, hvor de kæmpe store
>> kulskibe
>> ligger til. Begge gange har der stået to tykke stråler af vand ud fra
>> skibet.
>>
>> Hvorfor tager et stålskib så meget vand ind ? Eller opstår det på anden
>> måde?
>>
>> Det kan godt være det er et tåbeligt spørgsmål, men jeg undrer mig.
>>
>> Hilsen
>> Karsten
>>
>>
>
>
| |
elsmic (05-03-2006)
| Kommentar Fra : elsmic |
Dato : 05-03-06 23:21 |
|
Det må nok formodes at være kølevand fra skibets maskineri.
Brgds MIM
"Karsten" <kskov@FOXpost.tele.dk> wrote in message
news:4405fd9d$0$47077$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
> Vandet blev ledt ud bagerst fra skibet på begge sider. Forenden lå noget
> højere end den bagerste del af skibet.
>
>
> Hilsen
> Karsten
> "elsmic" <elsmic@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4405ed6a$0$24312$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Hvorfra på skibet sprøjter vandet ud?
> >
> > Brgds elsmic
> >
> >
> > "Karsten" <kskov@FOXpost.tele.dk> wrote in message
> > news:440375cd$0$47018$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >> Hej
> >> Med risiko for at stille et tåbeligt spørgsmål, forsøger jeg alligevel
at
> > få
> >> stillet min nysgerrighed.
> >>
> >> Jeg har to gange idag kørt forbi Estedværket, hvor de kæmpe store
> >> kulskibe
> >> ligger til. Begge gange har der stået to tykke stråler af vand ud fra
> >> skibet.
> >>
> >> Hvorfor tager et stålskib så meget vand ind ? Eller opstår det på anden
> >> måde?
> >>
> >> Det kan godt være det er et tåbeligt spørgsmål, men jeg undrer mig.
> >>
> >> Hilsen
> >> Karsten
> >>
> >>
> >
> >
>
>
| |
|
|