elsystem i sejlbåd
Fra : Poul Erik Kristoffer~

Dato : 26-02-06 18:48

Skal til at lave elsystemmet om i min maxi 77.
Jeg har indenbordsmotor og 2 batterier, start og forbrug og vil have dem
adskilt, så de ikke kan tappe hinanden og at man kan lade på dem begge ,
både fra generator og batterilader.
Jeg er godt klar over jeg skal have et skillerelæ, men hvordan får jeg det
hele forbunden sammen så det virker? nogen der har en tegning der viser det.
Hvad skal jeg købe af lader og skillerelæ til rimelige penge??

Hilsen Poul Erik

Fra : jdragsbaek@gmail.com

Dato : 26-02-06 19:43
Fra : Niels

Dato : 26-02-06 20:33

septor lader kun den ene vej her er en der lader begge veje og den er
billigere http://www.dansea.net/product.asp?product=637&sub=94
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 22:49

Ja denne sv1 har jeg lige monteret og Bat.Lader til nr. 3 = brugs
batteri.(se diagram) Det ser ud til den også står og lader på nr 2 bat. da
det er det batteri, som trækker fyret i øjeblikket. Den klikker lystigt når
der er brugt rigeligt amph på 2'en. Altså den anden vej. Nu bliver det så
spændende at se når den engang kommer i vandet og motoren startet op hvordan
den så virker. Men en billig løsning, synes jeg.

--

Mvh.
Jens_a 3060 Nordsjælland

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-06 22:56

"Poul Erik Kristoffersen" <pek@webspeed.dk> skrev

> [...]
> det.
> Hvad skal jeg købe af lader og skillerelæ til rimelige penge??

Du skal ikke købe en lader til rimelige penge, du skal købe en ordentlig
lader..

Det er alfa og omega, at du har en ordentlig lader, og det betyder en
intelligent, microprocessorstyret switchmode lader. Der er to skillerelæer,
som er ok, det er Septor og så den franske kopi, som Lynettens bådservice
har. Se deres hjemmeside.

Jeg har lavet det sådan her: www.myboat.dk/diagram.jpg

Men bemærk, at det er ikke 100% optimalt med hensyn til hovedafbryderen. Men
de åndsvage skillerelæer byder desværre på nogle problemer, fordi de læggger
batterierne sammen, når spændingen er høj. Og det er den altid, når man har
en intelligent lader koblet til hele tiden. Så der må man vælge mellem pest
og kolera. Jeg har valgt sådan, fordi der kan strømmen i det mindste ikke
løbe baglæns gennem relæet.

Claus
--
Sælges billigt!
www.myboat.dk/blok.htm

Fra : Poul Erik Kristoffer~

Dato : 02-03-06 17:40

Jeg har set på din tegning og har tænkt mig at gøre det som du har vist.
Tak for hjælpen

Poul Erik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-06 09:38

"Poul Erik Kristoffersen" <pek@webspeed.dk> skrev

> Jeg har set på din tegning og har tænkt mig at gøre det som du har vist.
> Tak for hjælpen

Bare du er opmærksom på hovedafbryderne og de problemer, der følger med.

Claus

Fra : Henrik B.

Dato : 12-03-06 18:58

On Tue, 28 Feb 2006 22:55:36 +0100, Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk>
wrote:
> [...]
> pest
> og kolera. Jeg har valgt sådan, fordi der kan strømmen i det mindste ikke

Er dit problem at din Septor ville kortslutte de to udgange på din
landstrømslader?

Hvad sker der i følgende tænkte situation: Motoren kører, dit startbatteri
er så fladt at Septoren har afbrudt forbrugsbatterierne og du ved et uheld
for afbrudt Hovedafbryder S? Er Septoren hurtig nok til at åbne for ladning
på forbrugsbatterierne til at du undgår skader på din generator - eller er
generatoren robust nok til det?

I min båd har generatoren direkte forbindelse til startbatteriet, men jeg
har heller ikke en tokreds landstrømslader.

Henrik.

Fra : Eric1Downing@hotmail~

Dato : 12-03-06 10:04

Ett mycket bra alternativ till att ha skilda batterier är att ha en
gemensam batteribank.
Ett separat startbatteri används bara till några % av sin kapacitet,
medan förbrukarbatteriet ofta får urladdas ner till nivåer som
medför kort livslängd.

Om man har alla batterier i en gemensam bank kommer alla att medverka
vid urladdningen. Man får då högre kapacitet, och längre
livslängd.

För att undvika att batterierna blir urladdade så motorn inte går
att starta, installerar men ett underspänningsrelä som bryter när
man har c:a 20% kvar av kapciteten. Detta relä måste tåla
startmotorströmmen. En sådan produkt är Battery Brain, som man
antingen kan återställa med en liten fjärrkontroll, en tryckknapp,
och det finns också en mekanisk förbikoppling.

Eftersom två batterier med vardera 20% kvar motsvarar mer
startförmåga än ett enda med 40% kvar, kommer man att kunna starta
motorn.

I en uppdelad batteriinstallation är det ena batteriet laddat och det
andra urladdat. Eftersom generatorn lättare kan föra in ström i två
urladdade batterier än i ett, kommer generatorladdningen att ge mera
om alla batterier är parallellkopplade.

Dessutom skyddar Battery Brain alla batterierna från att bli
förstörda om man glömmer någonting påslaget i båten när man
lämnar den.

Bara fördelar alltså...

www.batteknik.se