HFPI Relæ
Fra : Per Pedersen

Dato : 25-02-06 09:17

Hej !

Skal der være et HFPI Relæ i en båd ?
Eller bør der kun være et HFPI Relæ ?

Hvis der skal, hvor kan læse om det ? Jeg kan ikke finde noget om det !

Det eneste jeg kan finde om det er i det her som står i
Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6

Note 2 Angående installationer i lystbåde, se ISO Standard 10133 og 13297.

Jeg kan ikke finde de 2 ISO standarder på nettet !

Mvh. Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-02-06 10:16

"Per Pedersen" <No_Mail@getet.dk> skrev

> Det eneste jeg kan finde om det er i det her som står i
> Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6
> Note 2 Angående installationer i lystbåde, se ISO Standard 10133 og 13297.
> Jeg kan ikke finde de 2 ISO standarder på nettet !

Det gælder sikkert kun nye både. Standarder er ikke offentligt tilgængelige,
de koster desværre penge.

Hvordan forsyner du din båd, det afhænger af, hvor båden primært forsynes
fra?

Du kan ikke være helt sikker på, at et gammelt HFI relæ ikke forstyrer
marinaens nye HPFI relæ, så jeg ville vælge et spritnyt relæ for at være
sikker på, at dit relæ ikke forårsager, at en stander går helt død...

Claus

--
Sælges!
www.myboat.dk/blok.htm

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-02-06 17:17

Hej Per,

Brug Google.

Skriv de ord i søgefeltet som du selv har skrevet i dit indlæg:

Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6

Og du får svaret:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

Skriv ISO 10133

Og svaret er:

http://www.sychut.com/nav/el/ISO10133.pdf

Skriv:

ISO 13297

og svaret er:

http://www.sychut.com/nav/el/ISO13297.pdf

Med Google er det nemt at finde svar på mange spørgsmål

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 15:11

Først og fremmest hedder fejlstrømsrelæet HPFI.

Forskellen på et HFI og et HPFI er, at HPFI også dækker lys hvor du
feks. ved at røre en ledning eller en metaldel på en lampe kan variere
lysstyrken, - såkaldt pulserende jævnstrøm (deraf det ekstra P).
Da den type lamper og elektriske komponenter blir mere og mere
almindelige i boliger, er kravet idag at der skal benyttes HPFI i boliger.

Hvis du installerer 220v-lamper på dit skib af denne type skal der altså
også benyttes HPFI.
Det mest almindelige er dog at landstrømmen bruges til at lade bådens
batterier, hvorfra der så trækkes 12V til lamper, - eventuelt (som jeg
har det)suppleret med et 220V-udtag til boremaskine mm. når man ligger i
hjemhavnen, samt (på seperat gruppe) til varmtvandsbeholderens
el-varmespiral.

På en sådan installation dækkes behovet fint af et HFI-relæ.
Det er rigtig godt at du bruger HFI/HPFI, - selvfølgelig sammen med
sikringsgrupper, men du skal (!!!) vide hvad du gør, ellers kan det gå
grueligt galt, med ansvar og forsikring og alt muligt grimt.
Har du ikke den nødvendige uddannelse så få en elektriker til at gøre
arbejdet, eller som minimum gå din installation efter.

HFI/HPFI er kun eet led i en fornuftig landstrømsforsyning.
*)Gode gummiarmerede kabler fra stander til båd, baseret på feks 25 m
med 1½kvadrat ledere, med CEE-stik i enderne og en 3-4 varianter af
overgangsstik, - CEEhan til 2xCEEhun og chukohan til CEEhun plus
chukohun så man kan koble sig på en overfyldt stander er minimum.
*) mini-målerskab med fejlstrømsrelæ og 2-3 grupper, og en kontrollampe
så man kan se om landstrøm er på.
*) Selvfølgelig jording i hele systemet!
*) En moderne puls-switchmodelader, som er ufølsom overfor spændingsfald
på broen, og som gerne har 2-3 sepererede ladekredse.
Volt/Ampere-metre er ikke nødvendige på 220V-siden, men tilgengæld er
fintmærkende voltmetre over hvert batteri essentielle.

Mvh
Søren Hedemand

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-03-06 15:14

Hvad er "chukohan/hun" ??

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 16:30

Bjarke Christensen skrev:
> Hvad er "chukohan/hun" ??
>
> Bjarke

Sorry! - man ska s.. huske at gennemæse sine indlæg inden man poster dem!!
Jeg glemte et S i skyndingen, - de hedder Schuko, og svarer stort set
til almindelige stik du har derhjemme. De er solide, runde, og benene
er massive. Jord er 2 metalskinner foroven og -neden på det runde
hanstik, med modsvarende fjederben i hunstikket.
Schuko er meget udbredt syd for grænsen, og kan generelt parres med
danske normalstik.

mvh
Søren

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-03-06 17:21

Nå, OK. Dem kender jeg. Anede ikke de hed sådan. Tak !

Fra : Per Pedersen

Dato : 05-03-06 10:31

Tak for den fine beskrivelse !

Jeg har skrevet forkert det er et HPFI relæ jeg mener !

Det jeg efterlyser er et sted hvor det står på dansk hvordan man laver en
lovlig installation i en båd og at der skal være et HPFI relæ !

Jeg har fået at vide af det lokale elværk at man ikke må sætte 2 HPFI relæer
efter hinanden, og det står der også i den lille bog der hedder EL om Bord !
Det får man jo hvis man har et i båden, og der er et på land som der skal
være !

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-06 13:28

Hej Per

Jeg tror det bliver svært at finde præcise beskrivelser på nettet, da
mange ting spiller ind.
Som ved alt håndværk er det summen af praktisk og teoretisk viden som
sætter en håndværker(elektriker)i stand til at løse en given
installationsopgave, - det er svært at sætte helt specifikke globale
anvisninger på tryk.

Du har ikke pligt til at montere HFI/HPFI om bord! - men jeg synes
personligt det er en rigtig god ide.

Man bør som hovedregel ikke sætte 2 HFI'er i serie, bl.a. fordi de - ved
uhensigtsmæssige installationer i havn eller på båd - kan "genere
hinanden". Skaden begrænser sig dog til at Havnens HFI slår ud og rammer
de andre brugere.

Hvis du vil være 100% ren, så skal du montere en sikret men ujordet
skilletrafo/beskyttelsestrafo om bord (lissom shaverudtaget på
hotelbadeværelser, - bare større), men det er en dyr og kompleks metode.

I den ideelle verden har alle havne ved hvert udtag seperat sikring og
HPFI som aftestes regelmæssigt, og landstikkene (CEE!) har fase, nul og
jord.
Så behøver du ikke HFI/HPFI, men kan nøjes med at forbinde dit skiv med
et fase/nul/jord-kabel, sørge for at jord er med overalt om bord, og
forbinde jord til den jordingsplade med søvandskontakt du alligevel har
monteret for at give dine instrumenter ordentlig jord
(Idet vi forudsætter at havnen har jording til søvand eller jordspyd og
ikke kører med nulling, hvor der kan være potentialeforskel mellem
elværkets jord og din "vand"-jord om bord).

Verden er ikke ideel, så jeg sværger til egen undertavle ombord, med
sikringsgrupper og HFI.

Du er godt hjulpet med den lille el-bog fra elfagets uddannelsesnævn,
men som sagt erstatter den ikke en snak med en lokal elektrikermester om
netop din installation og dine krav.

Mvh
Søren H.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-03-06 20:13

Hej Søren,

Netop fordi dit indlæg i den nederste parantes om jordingen,
forbindelsen til "jordingspladen" og også anvendelse af en
skilletransformator drages ind i spørgsmålet omkring anvendelse
af ekstrabeskyttelsesanordninger på en båd, synes jeg, som
fagmand, at jeg bør komme med nogle bemærkninger.

Anvendelse af en skilletransformator er OK, om man har behov
derfor til 230 volt forbrugskilder ombord; men normalt
indeholder en lader en skilletransformator.
Hvor der anvendes vandvarmere skal det være en ret stor
skilletrafo. Det er nok bedre at tilsikre at alle elektriske
forbindelser som har forbindelse med brugsvandsdelen ikke
hverken gennem brugsvandet eller metallisk har forbindelse med
noget på båden, der er forbundet således at det har forbindelse
med metaller, som kan tænkes at have forbindelse med havvandet
omkring båden.

Slangen i paradiset er netop jordledningen. Er den fejlforbundet
giver det anledning til meget store tæringsproblemer. Er den
forbundet til nogen metaldel ombord på båden, det kan være
kassen på skilletransformatoren og derfra til motoren,
minusledningen o.s.v., har den en fast forbindelse til vandet.
Båden som ligger i vandet har potentialet "O"; men
jordforbindelsen fra land ligger og gynger op og ned og kan
ændre niveauet betydeligt.
Jordledningen til land har ofte fat i et jordspyd eller til
jernspundsvæggen, (men det er ikke gældende i hovedstadsområdet)
som kajerne i mange industrihavne er lavet af, eller også er
jordledningen koblet til to både og derfor kan der være
betydelige potentialeforskelle som forårsager tæring. Det er/kan
være et nydeligt batteri med vandet som elektrolyt.
Er kølen, som jordledningen er forbundet hertil, ikke
tilstrækkelig tæt isoleret med mange lag isolerende maling har
vi to store overflader, kølen og nabobådens køl eller
spunsvæggen og en rimelig kraftig jordledning imellem.
Malingen på en støbejernskøl holder ikke tæt én sæson, grundet
kølens materialesammensætning, den bobler lystigt de første 100
år.
Det metal som har den mest negative værdi i spændingsrækkefølgen
taber og det er ikke usandsynligt at det er kølen. Den er som
regel lavet af diverse jernaffald som er blandet op i støbejern.
Derfor er moralen, undgå at forbinde køl, ventiler og motor
sammen rent elektrisk.
Forbind aldrig jordledningen fra stikket i land til noget ombord
i båden. Højest til skilletransformatoren, man fører ikke
jordledningen videre rundt i båden til bådens andre dele hvor
minusledningen har fat i motor, ventiler osv.
Når man er ovre på 12/24 voltsiden, skal der ikke være galvanisk
forbindelse til landstrøm.
En evt. jordingspladeombord, er beregnet til at nedsætte
elektrisk støj som kan forstyrre digitalt- og radioudstyr.
I parantes bemærket er den unødvendig ombord.

Er en fælles jordledning fra land koblet til to både, som har
forskellige metaller under båden, danner de en galvanisk celle.
I denne celle vil der gå en strøm som forårsager galvanisk
tæring på det mest uædle metal.
Hvis potentialet på landstrømmens jord er af en anden grund ikke
den samme som på "moder jord", og det er den normalt ikke; vil
der gå en strøm fra drev/propellersksel/køl til havbunden. Denne
strøm vil kunne medføre alvorlig og hurtig tæring på bådens
undervandsmetal.
Et spændingspotentiale på op til 150 volt er ikke ualmindeligt
og det medfører en strøm der vil tære på metaldelene.

Derfor er det vigtigt ikke at udføre installationerne i båden
efter en tænkt ideal tilstand; men efter det værst tænkelige
scenarie.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-06 20:15

Hej Harding

Som altid bukker jeg i støvet for din store viden, - også når den - som
hér - er i modstrid med anvisningerne fra feks. elfaget.

Jeg har forbundet som jeg beskriver, selvom jeg selvfølgelig godt er
klar over risiciene ved potentialeforskelle = evt. galvanisk tæring.

Det er gjort ud fra min dybe respekt for feks. et barnebarn som eneste
modstand mellem æ haw og 220V.
Jeg vil godt være sikker på, at mit lokale HFI er knaldet ud længe
inden, uanset gæstehavnens jording (eller mangel på samme).

Min tese har været, at jordpladen vil være offeranoden, og så længe den
ikke tæres voldsomt er jeg på sikker grund (safe grounding ha-ha!).
Jeg har ingen alu-dele i kredsløbet, - det ville give sikker tæring.
Jeg har ikke observeret voldsom tæring. Pladen jeg har nu er 2 år
gammel, og holder nok eet år mere.

Din kontante tilbagemelding fik mig til at surfe lidt, og jeg må
indrømme at en del giver dig ret (pokkers osse ).
Min sikkerhedsargumentation indgår dog hele tiden i de anvisninger og
overvejelser jeg har læst på nettet.

Det ser dog ud til at der er en lisså enkel som logisk løsning på
problemet i form af en galvanisk isolator i jordforbindelsen til broen.
(Hvorfor er jeg dog ikke selv kommet på den ??!)

Til almen info til andre læsere, betyder det at den forholdsvis lave
spænding som korrosionen foregår ved, ikke kan passere fra eget skibs
jordplade over jordforbindelsen til havnens "spunsplade", men når the
shit hits the fan og der er 220V overgang som skal væk og få relæerne
til at klappe så tillader den galvaniske isolator gennemgang.

Jeg kan dog umiddelbart ikke finde danske forhandlere, men mindst een
svensk og en række engelske/amerikanske.

Hva siger du til det kompromis ??

Her er et par links til diskussioner og produkter:
http://www.sailmail.com/grounds.htm
http://www.yandina.com/galvanicIsolator.htm
http://www.odelco.se/webshop/galvano/galvis.html

Ærbødigst
Søren H.
Marie af Næstved
- p.t. helt og aldeles jordet på land.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-03-06 10:08

Hej Søren,

Jeg håber ikke at mine input er i modstrid med el-faget. Det må
være en misforståelse.
Skal vi først og fremmest slå fast at man ikke jorder
sikkerhedsjorden i vandet gennem bådens ledningsnet internt.
Der skal ikke være galvanisk forbindelse mellem denne sikkerheds
jord og bådens - ledning på lavspændingssiden (12/24 volt).

Dernæst skal vi passe på ikke at sammenrode begreberne omkring
sikkerhedsjord, bådens minusledning, galvanisk tæring, jordplan
for HF komminikation, sikring og overspændingsbeskyttelse ved
evt. lynnedslag og så de 230 voltinstallationer man kan finde på
at have ombord.

Jeg synes at dit første link fra West Marine på en god måde
beskriver en del problemområder på.

Desuden skal det slås fast at installation af ekstrabeskyttelse
i en 230 volt installation på land, hvad enten det drejer sig om
HFI, HPFI eller jordspyd ikke er a.h.t. personsikkerhed direkte
med er en maskinsikring i første række.
Kravet er ikke at der skal være fejlstrømsrelæer, kun at der
skal være ekstrabeskyttelse og at stikkontakter der installeret
skal være med jordben og jordledning. Det er kabinettet på
f.eks. vaske- og opvaskemaskiner der skal være jordede.
Forskellen på HFI og HPFI relæerne er at HPFI relæet er mindre
følsomt over for f.eks. lynnedslag. Et udtalt problem med fryse-
og køleskabes drift da HFI relæerne blev indført. Folk kunne
komme hjem til et stinkende maddike orgie efter en sommerferie.

Når alt ellers er lavet efter "bogen" ombord i båden og alle 230
volts stikkontakter er med de korrekte trebensforbindelser så
vil du løbe ind i det næste problem.
Næsten al køkken isenkram er med påstøbte Schukostik, og når man
jager det i stikkontakten så er der ikke nogen sikkerhedsjording
af apparatet.
Det problem kender man ikke "over there". Her laver man til
gengæld andre tricks med et par kondensatorer fra hhv. nul og
fase over til sikkerhedsbenet. Anvender vi et sådant apparat her
og rører en jordet forbindelse samtidigt med vi rører apparat
kassen ja så får vi et rap.

Den viste tegning med ledningsforbindelse fra køl til
søgelænder, septre, pulpit og så til en indvendig ledning i
båden, tiltaler mig ikke. Det vil kunne forårsage brand ombord
ved lynnedslag, så hellere nøjes med et gnistgab mellem mastefod
og forreste kølbolt.
Ligger man i havn vil det bedste nok være at have et par
startkabler fæstet til topvanterne og de andre ender ender
hængende ned i vandet udvendigt på båden.

Der er så mange forskellige konstruktions- og sikkerheds
detaljer ombård i en båd at det kan være svært at holde dem ud
fra hinanden for ikke folk med elektrisk viden.
Der er fremstillet mange elektriske sikkerhedsdimser. Skal de
have nogen værdi skal de kunne kontrolleres. Man må ikke forlade
sig på noget fordi det bare et installeret at så vil det virke
altid af sig selv fremover.
Derfor "Keep it simple" det lønner sig.

Mvh/Harding