/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Foldepropel
Fra : Ivan


Dato : 23-02-06 18:15

Jeg påtænker at udskifte min 3-bladet faste propel med en 3-bladet
foldepropel. Jeg har Volvos og Flex-o-fold i kikkerten. Er der nogle som ved
om der er væsentlig forskel på de to??

Nogle som ved hvor meget mere fart der opnås ved at gå fra fast til folde..?

Ivan



 
 
Preben (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 24-02-06 08:33

Du kan næsten forestille dig, at en fast tre-bladet propel under fart gennem
vandet for sejl slæber lige så meget som en pøs i en snor agterud. Men
præcise målinger kender jeg ikke. Min erfaring, da jeg i en 36 fods sejlbåd
skiftede fra fast til folde, var + ½-1 knob. Bådnyt havde sidste i 2004 en
test, som vistnok var norsk, af flere propeller. Den brugte vi som basis for
vort valg. Der har også været sammenlignende prøvninger i det tyske blad
Yacht og det engelske Practical Boat Owner. Du kan finde dem på internettet.

Preben

"Ivan" <ingen@mail> skrev i en meddelelse
news:43fdedab$0$12401$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg påtænker at udskifte min 3-bladet faste propel med en 3-bladet
> foldepropel. Jeg har Volvos og Flex-o-fold i kikkerten. Er der nogle som
> ved om der er væsentlig forskel på de to??
>
> Nogle som ved hvor meget mere fart der opnås ved at gå fra fast til
> folde..?
>
> Ivan
>



Harding E. Larsen (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 24-02-06 09:03

Hej!

Jeg har et skema over flere foldbare propeller, hvor der
sammenlignes med faste.

Om der er nogen som ønsker en kopi så send mig en mail.

Når man analyserer resultaterne er der en del forskelle som der
skal tages med i betragtningerne vedr. det endelige valg.
Det kan ikke gøres sort/hvid, god/dårlig der er gode egenskaber
og desværre også dårlige egenskaber som man samlet skal afveje.
De forskellige propeller er jo opbygget på forskellig måde og
det giver forskellene i egenskaberne.
Tabellen giver grund til eftertanke.
Dernæst vil man nok falde over priserne m.m.

Mvh/Harding

Preben <gasten@webspeed.dk> skrev:
>Du kan næsten forestille dig, at en
>fast tre-bladet propel under fart gennem
>vandet for sejl slæber lige så meget
>som en pøs i en snor agterud. Men
>præcise målinger kender jeg ikke. Min
>erfaring, da jeg i en 36 fods sejlbåd
>skiftede fra fast til folde, var +
>½-1 knob. Bådnyt havde sidste i 2004 en
>test, som vistnok var norsk, af flere
>propeller. Den brugte vi som basis for
>vort valg. Der har også været
>sammenlignende prøvninger i det tyske blad
>Yacht og det engelske Practical Boat
>Owner. Du kan finde dem på internettet.
>
>Preben
>
>"Ivan" <ingen@mail> skrev i en meddelelse
>news:43fdedab$0$12401$ba624c82@nntp02.
>dk.telia.net...
>> Jeg påtænker at udskifte min
>>3-bladet faste propel med en 3-bladet
>> foldepropel. Jeg har Volvos og
>>Flex-o-fold i kikkerten. Er der nogle som
>> ved om der er væsentlig forskel på de to??
>>
>> Nogle som ved hvor meget mere fart
>>der opnås ved at gå fra fast til
>> folde..?
>>
>> Ivan
>>

--
Harding E. Larsen


Bjarke Christensen (25-02-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 25-02-06 17:14

Hardings oversigt kan nu ses på:
http://www.MAXImalt.dk/Teknik/propel/Propeller_sammenligninger.jpg

/Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 9Q8B5)" <harding@9Q8B5larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11407684340.823661155357986@dtext.news.tele.dk...
> Hej!
>
> Jeg har et skema over flere foldbare propeller, hvor der
> sammenlignes med faste.
>
> Om der er nogen som ønsker en kopi så send mig en mail.
>
> Når man analyserer resultaterne er der en del forskelle som der
> skal tages med i betragtningerne vedr. det endelige valg.
> Det kan ikke gøres sort/hvid, god/dårlig der er gode egenskaber
> og desværre også dårlige egenskaber som man samlet skal afveje.
> De forskellige propeller er jo opbygget på forskellig måde og
> det giver forskellene i egenskaberne.
> Tabellen giver grund til eftertanke.
> Dernæst vil man nok falde over priserne m.m.
>
> Mvh/Harding
>
> Preben <gasten@webspeed.dk> skrev:
>>Du kan næsten forestille dig, at en
>>fast tre-bladet propel under fart gennem
>>vandet for sejl slæber lige så meget
>>som en pøs i en snor agterud. Men
>>præcise målinger kender jeg ikke. Min
>>erfaring, da jeg i en 36 fods sejlbåd
>>skiftede fra fast til folde, var +
>>½-1 knob. Bådnyt havde sidste i 2004 en
>>test, som vistnok var norsk, af flere
>>propeller. Den brugte vi som basis for
>>vort valg. Der har også været
>>sammenlignende prøvninger i det tyske blad
>>Yacht og det engelske Practical Boat
>>Owner. Du kan finde dem på internettet.
>>
>>Preben
>>
>>"Ivan" <ingen@mail> skrev i en meddelelse
>>news:43fdedab$0$12401$ba624c82@nntp02.
>>dk.telia.net...
>>> Jeg påtænker at udskifte min
>>>3-bladet faste propel med en 3-bladet
>>> foldepropel. Jeg har Volvos og
>>>Flex-o-fold i kikkerten. Er der nogle som
>>> ved om der er væsentlig forskel på de to??
>>>
>>> Nogle som ved hvor meget mere fart
>>>der opnås ved at gå fra fast til
>>> folde..?
>>>
>>> Ivan
>>>
>
> --
> Harding E. Larsen
>



Ukendt (25-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-02-06 23:48

Tak for det! Interessant!
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en
meddelelse
news:4400823f$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hardings oversigt kan nu ses på:
> http://www.MAXImalt.dk/Teknik/propel/Propeller_sammenligninger.jpg
>
> /Bjarke
>
SNIP



HH (24-02-2006)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 24-02-06 12:53

Hej,
Jeg skiftede min foldepropel (stål, 2-bladet) på mit VP120S
sejlbådsdrev for et par år siden. Jeg konstaterede, at en væsentlig
forskel mellem VP's propeller og flere andre mærker er, at VP's er
monteret elektrisk isoleret fra akslen, hvilket jeg mener er
væsentligt for at undgå galvanisk tæring og/eller voldsomt forbrug
af tærezink.
Jeg valgte derfor en VP-propel (2-bladet i bronze).
mvh
Hans-Henrik


Bjarke Christensen (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 24-02-06 20:00

På et aluminiumsdrev må isolering være et "must". Ellers beder man da om
problemer ??

Bjarke

"HH" <hhmcsv@mail.dk> wrote in message
news:1140781955.921245.17160@i40g2000cwc.googlegroups.com...
Hej,
Jeg skiftede min foldepropel (stål, 2-bladet) på mit VP120S
sejlbådsdrev for et par år siden. Jeg konstaterede, at en væsentlig
forskel mellem VP's propeller og flere andre mærker er, at VP's er
monteret elektrisk isoleret fra akslen, hvilket jeg mener er
væsentligt for at undgå galvanisk tæring og/eller voldsomt forbrug
af tærezink.
Jeg valgte derfor en VP-propel (2-bladet i bronze).
mvh
Hans-Henrik



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste