GPS til DLSK2?
Fra : Henning

Dato : 22-02-06 20:48

Kan man bruge en vilkårlig løs GPS til Det Levende Søkort? Det ser
ikke ud til der er mulighed for tilslutning til USB, eller fungerer
det alligevel? Fungerer nogle mærker bedre end andre, eller skal man
bare finde den billigste på www.edbpriser.dk ?

Fra : Karsten H. Rasmussen

Dato : 22-02-06 22:14

ja

Fra : Henning

Dato : 23-02-06 09:40

Den nye version af DLS der er på vej, kan klare direkte tilslutning til
USB-porten

Henning A.

Fra : Ken Kreutzmann

Dato : 23-02-06 11:53

Goddag Hanning

Jeg bruger en "Magellan Spor trak".
Så skal du have en mellem ledning, der bliver til et USB.
Mit virker bare perfekt, men der kan være lidt vanskeligt at sætte op.

Mvh
Ken Kreutzmann

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-02-06 15:35

Hej Henning,

Det er et svært spørgsmål at besvare, der er for langt mellem
jul og nytår.
Du mangler at fortælle lidt mere.
GPS´en er en positionsmodtager og DLSK er et stykke software som
installeres på en PC.

Nej, du kan ikke bruge en vilkårlig GPS. Det skal være en GPS
modtager hvorfra du med en eller anden overførselsform, som
regel via en stikforbindelse på GPS´en, kan udtage de fornødne
Disse signaler kommer som serielle informationer. Derfor skal de
via en ledningsforbindelse og normalt er beregnet for
tilslutning til et serielt stik på PC´en. Når du vil ind til et
USB-stik skal du have et kabel der indeholder en omformende
enhed og noget tilhørende software der installerer en driver
således signalerne kan komme ind på PC´ens USB port. En sådan
ledning med software koster ca 100,-.
DLSK er et program med kortinformationer m.m. som installeres på
en PC og positions informationerne kommer via ledningen fra
GPS´en således at du bliver i stand til at se på kortet hvor
du/GPS´en befinder sig.
GPS´en skal indstilles til at afgive den rigtige signaltype til
navigationsprogrammet. Der findes flere navne på den
transferprotokol du kan se på GPS´en, her skal du vælge den
rigtige. Informationen om dette navn kan du se i
navigationsprogrammets folder.

Mvh/Harding

Fra : Henning

Dato : 23-02-06 19:50

On 23 Feb 2006 14:34:49 GMT, Harding E. Larsen
<harding@V7TGIlarsen.tdcadsl.dk> (slet V7TGI) wrote:

> [...]
>jul og nytår.
>Du mangler at fortælle lidt mere.
>GPS´en er en positionsmodtager og DLSK er et stykke software som

Jeg klipper lige en lang forklaring - spørgsmålet går i sin enkelthed
ud på, om jeg som menigmand bare kan bestille en simpel USB-GPS til
~500,- og forvente den virker? Hvis nej, hvilket mærke skal jeg så
bestille?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-02-06 08:53

Ja det gjorde det unægteligt lettere.

Jo, alle de GPS mus med USB stik på kan du bruge.
Vær dog opmærksom på modtagernes følsomhed. Det kan du læse om i
de enkelte produkters specifikationer.
Jo større følsomhed desto bedre kan du forvente at den vil kunne
modtage signaler under dårlige modtagerforhold.
Det gør ikke noget at antennen sidder frit uden overliggende
metal. Desuden skal du være opmærksom på at alle de satelitter
som ligger positionerede i forhold til din position fra
horisonten og på til ca 45 grader sikkert ikke vil blive budt
indenfor i PC´ens beregning af position da støjsignalforholdet
vil være dårligt. I alm. sprog den modtagne støj vil være højere
en det signal der skal bruges fra satelitten. "Signalet" fra
disse satelitter vil derfor ikke være anvendeligt.

Mvh/Harding

Fra : HO

Dato : 23-02-06 21:14

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> Kan man bruge en vilkårlig løs GPS til Det Levende Søkort?
Hej
alle GPS mus med USB stik kan bruges.
som regel følger der et program med, som automatisk omkonverterer til en com
port.
alle de mus jeg har haft, har det aldrig været et problem.
hilsen
Hans Olsen