(auto)lakering af fribord
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-02-06 19:52

Er der nogle af Jer der har fået lakeret en båd hos en autolakere ? Ved i
hvad prisen er for det ?

Der er et fribord på ca 1 meters højde. Båden er 8 meter, så det giver vel
ca 18 kvm der skal males.

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-02-06 10:07

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev

> [...]
> hvad prisen er for det ?
>
> Der er et fribord på ca 1 meters højde. Båden er 8 meter, så det giver vel

Det er de færeste autolakerer, som har en sprøjtekabine, der er stor nok til
en båd. Du skal finde een, som lakerer lastbiler, og deres kabiner er meget
dyrere i omkostninger.

Prisen bør være omkring 12.000 plus evt. kran. Men husk, at der kommer
ekstra kran, hvis båden ikke kan stå i kabinen natten over, fordi den
muligvis ikke kan tåle at blive bagt. Det er ikke alle både, som tåler at
blive bagt.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-02-06 10:37

Super, jeg tænkte nok du kunne svare, men de baggrund du har fortalt om.

12.000 er foreløbig OK. Kender du nogen der har prøvet det før? Det er jo
"sjovest" hvis man kommer til en der har prøvet det før ...

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-02-06 13:15

> [...]

> 12.000 er foreløbig OK. Kender du nogen der har prøvet det før? Det er jo
> "sjovest" hvis man kommer til en der har prøvet det før ...

Nej, ikke rigtig. De fleste, som jeg kender, der har fået malet fribord, de
brugte Søren i Lynetten, men det er jo lukket nu.

Claus
--
Sælges til spotpris!
www.myboat.dk/blok.htm

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 26-02-06 00:24

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> ekstra kran, hvis båden ikke kan stå i kabinen natten over, fordi den
> muligvis ikke kan tåle at blive bagt. Det er ikke alle både, som

Kan man ikke tørre med infrarød varme?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : HO

Dato : 26-02-06 08:10

"3140 Bjørgheim" <pialykke@SLETget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man ikke tørre med infrarød varme?
Hej
Det kunne jo måske også være en mulighed, at undlade varmen, og lade den
"tørre" naturlig.
En weekend over eksempelvis.
De både jeg har set blive lakeret af en automaler, fik bare en "naturlig"
tørring.
Hilsen
Hans Olsen
www.kongeaamc.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-02-06 13:12

"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev

> [...]
> En weekend over eksempelvis.
> De både jeg har set blive lakeret af en automaler, fik bare en "naturlig"

Problemet er bare med store malerkabiner, at det er selve kabinen som styrer
hele økonomien i virksomheden, fordi det er i den, al indtægt kommer fra. Og
da langt de fleste lastbil lakerer kun har een sprøjtekabine, så bliver
kabineprisen pr. time temmelig stor.

Det er således ikke gassen eller varmen, der koster, det er selve tiden i
kabinen, fordi der ikke kan laves andet, når den er optaget.

Claus

--

Sælges til spotpris!
www.myboat.dk/blok.htm

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-02-06 13:05

"3140 Bjørgheim" <pialykke@SLETget2net.dk> skrev

> Kan man ikke tørre med infrarød varme?

Jeg har iukke fulgt med i udviklingen af lakker de sidste 7-8 år, så med
mindre der findes en autolak, som hærder specielt ved infrarødt lys, så
tvivler jeg. Varmekilden er jo ikke så interessant, men derimod
temperaturen, og uanset kilden, så er 85gr jo 85 gr.

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-02-06 21:06

Hej Bjarke,

Tiderne skifter og nye metoder for maling kommer frem.
Det er ganske unødvendigt at få båden malet og tørret i en ovn.

Vi har fo nylig fået et hangargulv malet med tokomponent
maling. "Tørringen" skete med en bred vogn på et par hjul,
forrest var der placeret et langt lyselement som udsendte
ultraviolet lys. Malingen tørrede på sekunder. Vi kunne gå lige
efter vognen. Da gulvet var belyst kørte der omgående store
traktorer og fly der vejer flere hundrede tons på belægningen.
Jeg har gaflet følgende beskrivelse fra Miljøministeriets
bekentgørelse:

UV-lak hærder i lighed med syrehærdende lak ved en kemisk
reaktion, en polymerisation. Reaktionen udløses under bestråling
med ultraviolet lys (UV).

Forskellige stofgrupper anvendes som basiskomponenter. De
væsentligste er:

præpolymeriseret acrylat
monomer acrylat, der fungerer både som fortyndingsmiddel og som
reaktiv komponent.
fotoinitator, det vil sige en katalysator, der aktiveres ved
bestråling med ultraviolet lys.
UV-lakker importeret fra specielt Sydeuropa anvender andre typer
basiskomponenter især på polyesterbasis. Disse kan have andre
miljømæssige påvirkninger end ovennævnte.

Da fortynderen under hærdningen indgår i det færdige
bindemiddel, er tørstofindholdet henved 100%.

UV-hærdende lak har følgende egenskaber:

Hærdetiden er meget kort på under ét sekund.
I ét gennemløb kan flere lag lak påføres.
Relativ kort laklinie ( produktionsanlæg).
Højt tørstofindhold giver stor fyldighed selv ved lavt
materialeforbrug.
Indeholder normalt ingen organiske opløsningsmidler.
Har stor overflademodstandsdygtighed og holdbarhed.
Er formaldehydfri.
Anvendes fortrinsvis på plane overflader med krav om stort slid
i modsætning til overflader på kanter.
De fleste UV-lakker er klassificeret som hudirriterende og kan
være allergifremkaldende.
Bedst egnet til valsepåføring på plane emner på grund af det
høje tørstofindhold og deraf høje viskositet.
Kan sprøjtes i lukkede systemer.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-02-06 21:38

Kan det bruges på en båd? Det lyder jo besnærende for os "epoxy-freaks" ....

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet QPPGT)" <harding@QPPGTlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11410710000.142572962284905@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-02-06 10:40

Ja det kan det.
Prøv på Google at skrive: paint ultraviolet hardening
Her findes der meget information om emnet.

Når man skal male en båd er nok det største problem at få lavet
et tilstrækkeligt rent og støvfrit område, således at der ikke
kommer forurenene partiklet i den våde maling.

Ved hærdning med ultraviolet lys har det sikkert også betydning
hvor kraftig lysintensiteten er lige der hvor hærdningen sker,
og dermed hvordan lampeudstyret ser ud.

Det er da værd at spørge de firmaer som udfører den form for
malerarbejde om hvilke krav der stilles.

Det hele skal selvfølgelig også hænge økonomisk sammen.
Når forarbejdet med nedslibning og rengøring er tilendebragt
tager selve udlægningen af malingen og den efterfølgende
hærdeproces ikke lang tid.
Det kan være at omkostningerne for anvendelsen af udstyret, samt
opstilling og nedtagning af udstyr vil være en væsentlig udgift.

Jeg har ikke p.t. navnet på det firma som udførte malingen af
vores gulve; men jeg prøver at fremskaffe firmanavnet.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-02-06 11:56

Hej Bjarke,

Nu har jeg lidt info.

Firmaet som udførte gulvarbejdet for os hedder:
Polar Overflade Teknik
Deres hovedtlf. nr. er: 70214747
Prøv at spørge efter Brian Mortensen det kan være at han kan
give dig detailsvar vedr. maling af en båd.

Mvh/Harding

Harding E . Larsen <harding@VPNJ6larsen.tdcadsl.dk> (slet VPNJ6)

--
Harding E. Larsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-06 21:13

"Harding E. Larsen (slet QPPGT)" <harding@QPPGTlarsen.tdcadsl.dk> skrev

> [...]

> traktorer og fly der vejer flere hundrede tons på belægningen.
> Jeg har gaflet følgende beskrivelse fra Miljøministeriets

Ja, det er da meget godt, professor...

Kan du ikke lige henvise til, hvilke fabrikanter af lak til lystbåde som har
den slags maling i deres sortiment?!

Igen henviser du til noget NASA rumteknologi, som ingen almindelige
hobbysejlere har behov for...

Der er ret meget forskel på en hangargulv og en båds fribord.

Saltvand, UV bestandighed, frost og solvarme og mange andre ting....

Claus

Fra : sofushansen@gmail.co~

Dato : 10-03-06 17:05

Claus Tersgov wrote:
> "Harding E. Larsen (slet QPPGT)" <harding@QPPGTlarsen.tdcadsl.dk> skrev
> Ja, det er da meget godt, professor...

> Igen henviser du til noget NASA rumteknologi, som ingen almindelige
> hobbysejlere har behov for...

Jeg kan fortælle at også en del møbler bliver lakeret på den måde.
Både spånplade (valse) og fyrtræsmøbler (sprøjte). En stor
behalighed for dem der arbejder med det da det ikke giver malerhjerne
og emnerne er 100% tørre så snart de er belyst. Så NASA rumtek vil
jeg ikke helt kalde det ;).

Mvh.

Emil S. Hansen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-06 16:25

<sofushansen@gmail.com> skrev

Jeg kan fortælle at også en del møbler bliver lakeret på den måde.
Både spånplade (valse) og fyrtræsmøbler (sprøjte). En stor

Sikkert, men hverken det eller hardings forslag har ret meget med emnet i
spørgsmålet at gøre. Der bliver spurgt om professionel lakering af et
fribord hos en professionel maler og ikke om noget gør det selv fusk, som
måske kan bruges eller ikke bruges osv osv....

Claus