Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Four Thirds
Fra : Kaj

Dato : 05-03-06 10:45

Mit engelsk er ikke det bedste, og derfor spørger jeg: Hvad menes der med
"Four Thirds"? et udtryk jeg ser anvendt i forbindelse med forskellig optik
Mvh
Kaj

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-03-06 10:49

"Kaj" <kasenxfejl@yahoo.dk> wrote in message
> Mit engelsk er ikke det bedste, og derfor spørger jeg: Hvad menes der med
> "Four Thirds"? et udtryk jeg ser anvendt i forbindelse med forskellig
> [...]

Fire tredje dele. Dvs. at optikken er optimeret til en sensor der er 3/4 af
eksempelvis en 24x36 fullframe. Hvis du bruger samme optik på et 1/1 kamera
vil du få sorte hjørner.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-03-06 11:23

"Thomas Schreiber" <spam@nej.tak> wrote in message

Ups. Der skulle stå 4/3

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : waal

Dato : 05-03-06 12:39

"Thomas Schreiber" <spam@nej.tak> skrev i en meddelelse
> "Thomas Schreiber" <spam@nej.tak> wrote in message
>
> Ups. Der skulle stå 4/3

4/3 står for sideforholdet 18/13,5

Det havde måske været mere retvisende at kalde det "kvartformat" (det er en
anelse større) Olympus har jo en fortid som producent af et (det eneste)
omfattende halvformat system (18x24)

Ser vi bort fra at Olympus har valgt et "fra de andre" afvigende format på
18x13,5mm og endnu en ny bajonet, så er den eneste "digitale tilpasning" en
forholsvis stor basisafstand (afstanden fra bajonetflange til sensor) i
forhold til formatet.

Kort sagt, almindelige justeringer hæftet op med merkantilt mumleri og
licensbetaling hvis andre springer på vognen

mvh
Michael

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-03-06 11:10

"Kaj" <kasenxfejl@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Mit engelsk er ikke det bedste, og derfor spørger jeg: Hvad menes der
> med "Four Thirds"? et udtryk jeg ser anvendt i forbindelse med
> forskellig optik

Four Thirds (4/3) er en ny standard for digitale spejlreflekskameraer.
Standarden sikrer, at man kan benytte objektiver og huse fra forskellige
producenter. Du kan læse mere om standarden, der forøvrigt ikke understøttes
af særligt mange producenter, her: http://www.four-thirds.org/

--
-Jens B.
I øvrigt mener jeg, Henrik Vestergaard Blunck er det levende bevis

Fra : Peter Rongsted

Dato : 05-03-06 14:49

On Sun, 5 Mar 2006 11:09:45 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>producenter. Du kan læse mere om standarden, der forøvrigt ikke understøttes

PMA der netop er afsluttet i Florida havde en del nyheder på 4/3
området. Panasonic kom med en prototype til et d-slr, som bruger nogle
af de samme komponenter som Oplympus E-330 (bla sensor). På
objektivsiden der et Leica med optisk billedstabilisering. Sigma har
fornylig annonceret 5 nye objektiver til 4/3, så det ser ud til at der
nu kommer lidt mere fart på standarden.

Peter

Fra : HKJ

Dato : 05-03-06 11:37

Kaj wrote:
> Mit engelsk er ikke det bedste, og derfor spørger jeg: Hvad menes der med
> "Four Thirds"? et udtryk jeg ser anvendt i forbindelse med forskellig optik

Det er et kamera/objektiv format som Olympus har patenteret. Nogle få
andre har så fået lov til at bruge samme "standard".

Fra : Kaj

Dato : 05-03-06 13:44

HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:440abf50$0$242$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Det er et kamera/objektiv format som Olympus har patenteret. Nogle få
> andre har så fået lov til at bruge samme "standard".

Tak for alle svarene. Så blev jeg så meget klogere.
Mvh
Kaj