Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sensor hjælp / Rens.
Fra : Ole C

Dato : 04-03-06 11:40

Hejsa.

Jeg fandt et "fnug" på min sensor forleden, jeg har derfor d.d. købt noget
komprimeret luft og med held fået blæst det ud, ingen problemer.. Nå men,
det "luft på dåse" jeg har købt er vist ikke det bedste, det "iser" nemt og
efterlader skjoller fra isen, dette så jeg meget tydeligt da jeg samtidigt
lige kørte et par strøg over optikken og derefter måtte rengøre den for
disse is skjoller på halvdelen af glasset.. Sagen er, jeg holdte det meget
langt fra mit hus og blæste forsigtigt ind til min sensor, alligevel synes
jeg at kunne ane en smule af samme fænomen derinde.. Jeg kan ikke
umiddelbart se noget på billeder efterfølgende, som med støv fnugget
tidligere..

Det luft på dåse kan jeg se er overskredet sidste salgsdato, 2004, kan det
havde noget at gøre med hvordan luften "opfører" sig, her tænker jeg
specielt på at det jo nemt "iser" og efterlader skjoller..?

Tror I at det har nogen effekt, hvis noget af det is fænomen er nået helt
ind til sensor og i værste fald, hvad tager PW Service for en evt.
sensorrens ?

Mvh Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 11:44

"Ole C" <medazza@REMOVECAPSFIRSTcondrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tror I at det har nogen effekt, hvis noget af det is fænomen er nået helt
> ind til sensor og i værste fald, hvad tager PW Service for en evt.

Luft på sprayflasker vil være i flydende form. Ellers skulle tykkelsen af
flasken være som på dykkerflasker. Så prøv at sørge for at holde flasken
nedad, når du blæser, så det ikke kommer ud i flydende form.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Ole C

Dato : 04-03-06 12:13

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> flasken være som på dykkerflasker. Så prøv at sørge for at holde flasken
> nedad, når du blæser, så det ikke kommer ud i flydende form.

Tak, jeg synes dog at lige meget hvordan jeg holder nævnte så sprayer den
is...

Iøvrigt, nogen som ved hvad man reelt gør ved sensor rens hos PW? Tager de
den ud og rengøre?

Mvh OC

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-03-06 13:55

> [...]
> is...
>
> Iøvrigt, nogen som ved hvad man reelt gør ved sensor rens hos PW? Tager de

Det er bestemt ikke alt luft på dåse, der er velegnet til at rense sensorer
med. Det kommer an på drivmidlet i dåsen.

Jeg vil foreslå dig at købe en sensor swap, en pakle pec pads og Éclipse
rensevæske her:
http://www.micro-tools.com/Merchant2/e_psi.htm
Den samlede pris er 26,38 Euro + forsendelse, og man kan betale med
Visakort.
Med porto render det omtrent op i 300 kr.

Fold en pec pad rundt om sensor swap'en, hold det fast med et stykke tape
(Microtools er så flinke at ha lagt en om sensor swappen, når den ankommer,
så du kan se, hvordan det skal gøres.) dryp 3 dråber på kanten af swappen og
træk den 1 gang hen over sensoren fra venstre mod højre i toppen af
sensoren, vend swappen og træk fra højre mod venstre i bunden af sensoren.
Tag et billed af noget hvidt eller meget lyst helt ude af fokus, og kør
autolevels i PS, så kan du se om sensoren blev helt ren.
Hvis ikke gentager du bare processen.
Der er ikke noget at være bange for med mindre, du har et finmotorisk
handicap. Sensoren er dækket af et lille stykke glas, som du renser på.
Med sensor swap pecpads og rensevæske gør du garanteret et bedre job end
PW-service, der så vidt jeg ved bruger vatpinde og finsprit.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ole C

Dato : 04-03-06 15:21

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med sensor swap pecpads og rensevæske gør du garanteret et bedre job end
> PW-service, der så vidt jeg ved bruger vatpinde og finsprit.

Tusinde tak for den gennemgang, det vil jeg da hellere hvis det er så nemt
som du beskriver.. Hvilke DK forhandlere har sådanne rense kits.. ?

Mvh OC

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-03-06 15:49

> Tusinde tak for den gennemgang, det vil jeg da hellere hvis det er så nemt
> som du beskriver.. Hvilke DK forhandlere har sådanne rense kits.. ?

Jeg selv har handlet hos Micro-tools.com, hvor de er fra tyskland og lader
en betale med Visa/dankort.

Jeg kan se www.hother.dk fører nogle af produkterne men har kun engangs
swabs Sensor Swab, og de er pænt dyre:
455 kr for 12 stk.

Jeg har købt denne Sensor Wand, som man folder en pec pad rundt om. Det er
langt billigere i drift.
http://www.micro-tools.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=MTE&Product_Code=SW1

husk du skal ha nummeret bredere til en 1D mk II. Det du skal bruger er så:

Sensor Wand:
http://www.micro-tools.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=MTE&Product_Code=SW2

Pecpads:
http://www.micro-tools.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=MTE&Product_Code=PSI-1

Eclipse rensevæske:
http://www.micro-tools.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=MTE&Product_Code=PSI-3-F

Jeg kender ikke lige andre danske forhandlere end hother, selvom de sikkert
findes, men Micro-tools er ganske hurtige og punktlige, så de kan anbefales.
I dk får du med garanti lov til at betale en pæn merpris for produkterne.

Google returnerer kun med hother og en række norske virksomheder, så jeg kan
ikke hjælpe dig videre med danske butikker.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ole C

Dato : 04-03-06 16:32

> [...]
>
> Google returnerer kun med hother og en række norske virksomheder, så jeg
> kan ikke hjælpe dig videre med danske butikker.

Endnu en gang tusinde tak, det ser fint ud, jeg kigger på det og får noget
hjem. Tak! :)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-03-06 13:58

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> Luft på sprayflasker vil være i flydende form.

Ja ja når den kommer ud af dåsen overgår den til luftform hvilket kræver
varme derfor "is" fænomenet.

> Ellers skulle tykkelsen af flasken være som på dykkerflasker.

Luft overgår til flydende form over et bestemt tryk.

> Så prøv at sørge for at holde flasken nedad, når du blæser, så det ikke
> kommer ud i flydende form.

Se nu kommer du efterhånden derud hvor du hurtligt mister jordforbindelsen.

En kølespray er ofte også kun komprimeret luft, her er blot indsat et
"dykrør" som går til bunden af sprydåsen, der vil luften være i flydende
form indtil man når ned på det dåsetryk hvor luften "fordamper".

Derimod er en dåse med trykluft uden omtalte "dykrør", og holdes med
ventilen i toppen, og der kommer luft ud af dåsen, vender man dåsen med
ventilen i bunden kommer der flydende luft (is) ud..

Fænomenet med is (frost) kan ofte afhjælpes med en helt ny flaske ved at man
sprayer med den i ca. 5-7 sekunder, lader dåsen stå et varmt sted, en kort
periode herefter, da dåsen afkøles. Det bedste vil nok være at bruge en
halvfuld luft spray.

Men hvorfor overhovedet bruge trykluft, hvis "møjet" på sensoren sidder så
fast at det er nødvendigt med trykluft, vil jeg umiddelbart tro at det ikke
længere er et "køkkenbord-projekt" at rense sensoren.

MVH Hans

Fra : Leif Langgaard

Dato : 04-03-06 14:46

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Luft overgår til flydende form over et bestemt tryk.

Nå, jeg mindes ikke at det har skvulpet på ryggen, men det var jo også bare
225 bar der var i flaskerne

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-03-06 15:06

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, jeg mindes ikke at det har skvulpet på ryggen, men det var jo også
> bare 225 bar der var i flaskerne

Måske derfor en god grund til at du holder dig til fotografering Leif

MVH Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-03-06 14:57

Hans L. Jørgensen skrev i w9gOf.1490$xb.778@news.get2net.dk dette:

> Ja ja når den kommer ud af dåsen overgår den til luftform hvilket
> kræver varme derfor "is" fænomenet.

Og hvis det er de små tynde dåser, skulle vi måske også lige vende begrebet
'luft'. Mit gæt er, at man har fyldt dåserne med renset butan, da man ikke
tilnærmelsesvis kan have et tryk, der gør atmosfærisk luft flydende i disse
tynde alu-dåser. Ser jeg på min egen (Kenair) er den oversået med advarsler
om brændbarhed.

> Luft overgår til flydende form over et bestemt tryk.

Men meget afhængigt af luftarten - derfor nok butan.

> Se nu kommer du efterhånden derud hvor du hurtligt mister
> jordforbindelsen.

Njae - rådet er nu ikke så tosset. Fyrer man ikke fordampet gas af, kan det
skade f.eks. lukkergardinet. Så rådet om at sikre sig at fåsen er opret er
godt nok.

> Men hvorfor overhovedet bruge trykluft, hvis "møjet" på sensoren
> sidder så fast at det er nødvendigt med trykluft, vil jeg umiddelbart
> tro at det ikke længere er et "køkkenbord-projekt" at rense sensoren.

Når jeg bruger dåseluft, er det ikke få at få et højt tryk. Men jeg har det
for at have noget luft, der er støvfrit. /Jeg/ kan ikke bruge den ellers så
højt elskede øresprøjte, hvis der er støv i luften i forvejen - den blæser
jo blot støvet med ud. Desuden afskyr jeg at stoppe sådan et klodset
instrument (eller så er det min finmotorik, der svigter) ind i de ædlere
dele på mit kamera. Derimod kan jeg med dåseluften få en blid præcist rettet
stråle af helt ren gas mod CCD'en og evt. partikler bæres ud af kamerahuset
med 'returluften'. Og det fungerer også i bilen midt i en støvfuld
middelhavsmaki, hvilket jeg sætter stor, stor pris på.

mvh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-03-06 15:24

> [...]
> man ikke tilnærmelsesvis kan have et tryk, der gør atmosfærisk luft
> flydende i disse tynde alu-dåser. Ser jeg på min egen (Kenair) er den

Er da mindre vigtigt hvilken luftart der er tale om, men derimod hvor stor
energi/varme fordampningen kræver.

> Men meget afhængigt af luftarten - derfor nok butan.

Sgu da ikke nogen relevans til oprindeligt ?

> Njae - rådet er nu ikke så tosset. Fyrer man ikke fordampet gas af, kan
> det skade f.eks. lukkergardinet. Så rådet om at sikre sig at fåsen er
> opret er godt nok.

Selvfølgelig er det da tosset at foreslå agt han vender flaske med ventilen
nedad når der er tale om at undgår væskeform, så læs lige hvad det
oprindeligeforslag gik på.

> [...]
> ud af kamerahuset med 'returluften'. Og det fungerer også i bilen midt i
> en støvfuld middelhavsmaki, hvilket jeg sætter stor, stor pris på.

Kan da godt være det virker for dig, og ikke for andre så hvad skal vi lige
sige til den smøre om dine egne erfaringer, andre siger modsat dig at det er
så som så med trykluft.

Hele humlen er at du brygger noget sammen som svar på både mit andres indlæg
i et og samme indlæg, svar dog selektivt på de andres meninger. Det vil gøre
dit indlæg mere overskueligt.

Det eneste jeg efter fattig evne har prøvet at belyse her er alene hvorfor
han oplever at der kommer forfrysninger på han grejudstyr ved brug af
spraydåse, og hvordan han har mulighed for at undgå samme.

MVH Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-03-06 18:38

Hans L. Jørgensen skrev i GphOf.4291$Nd1.2001@news.get2net.dk dette:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Er da mindre vigtigt hvilken luftart der er tale om, men derimod hvor
> stor energi/varme fordampningen kræver.

Hmmm - skulle vi mon ikke undlade at starte en diskussion om fysik, som du
tilsyneladende ikke er hjemme i.
Men det er meget afgørende hvor overgangen mellem væske- og gasfase for
luftarterne er i forhold til det temperaturområde, vi normalt befinder os i.
Og der skal der altså ganske meget tryk til for at få oxygen og nitrogen
over på væskefase ved mellem 0 og 50 graders Celcius.
Og det har ikke kun noget med fordampningsvarmen at gøre, men nok så meget
med nogle intermolekylære kræfter.

> Sgu da ikke nogen relevans til oprindeligt ?

Har det ikke?

> Selvfølgelig er det da tosset at foreslå agt han vender flaske med
> ventilen nedad når der er tale om at undgår væskeform, så læs lige
> hvad det oprindeligeforslag gik på.

Der var et 'ikke', der var smuttet for mig. Du har ganske ret. Selvfølgeligt
ville det være åndssvagt at vende dåsen på hovedet (med mindre, den /er/
udstyret med et stigerør).

> Kan da godt være det virker for dig, og ikke for andre så hvad skal
> vi lige sige til den smøre om dine egne erfaringer, andre siger
> modsat dig at det er så som så med trykluft.

Nu er jeg ikke (i modsætning til dig?) af den opfattelse, at jeg udtaler mig
autoritivt. Jeg kan selvfølgeligt kun viderebringe mine egne erfaringer, og
postulerer ikke at de er andet. Jeg har dog svært ved at se, hvorfor din
konklusion skulle være bedre funderet end min.

> Hele humlen er at du brygger noget sammen som svar på både mit andres
> indlæg i et og samme indlæg, svar dog selektivt på de andres
> meninger. Det vil gøre dit indlæg mere overskueligt.

Nu redigerer jeg mine egne indlæg - du kan læse dem eller lade være som du
har lyst. Og synes du mit indlæg er for kompliceret for dig, så er det vel
også en glimrende grund til blot at ignorere det.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-03-06 21:15

> Har det ikke?

Nej - spørgsmålet har ikke fra start været noget om gasarter, men derimod om
evt.skade på aparatdele p.g.a. for "frysninger".

> [...]
> erfaringer, og postulerer ikke at de er andet. Jeg har dog svært ved at
> se, hvorfor din konklusion skulle være bedre funderet end min.

Har ikke på noget tidspunkt udtalt mig "autori(ta)tivt", men alene på
livslang erfaring (+60).

> Nu redigerer jeg mine egne indlæg -

Jow..

> du kan læse dem eller lade være som du har lyst.

Det gør jeg også oftest fra din hånd Jan...

Men - er dog ikke på nogen måde ignorant. Forsøger altid at skrive/svare
ordentlig til debatørene herinde.

MVH Hans

Fra : Ole C

Dato : 04-03-06 15:20

> [...]

> fast at det er nødvendigt med trykluft, vil jeg umiddelbart tro at det
> ikke længere er et "køkkenbord-projekt" at rense sensoren.

Det sad ikke ret fast, men jeg er bare ikke så "vild" med at kaste mig rundt
inde ved en sensor på et 1D MKII N hus, hvis du forstår Derfor luft..

Fra : 7c

Dato : 04-03-06 12:51

> [...]
>
> Tror I at det har nogen effekt, hvis noget af det is fænomen er nået helt
> ind til sensor og i værste fald, hvad tager PW Service for en evt.

_____

Jeg har lavet den samme "bøf". Det betød jeg måtte sende huset til rensning,
hvilket absolut ikke er gratis. Nu har jeg købt et par specielle børster der
suger støv væk fra spejlet og det virker helt fint. Men børsterne koster
kassen. Kan desværre ikke huske hvor jeg købte dem, men fik det anbefalet
gennem fotoshop.dk

Vh.
Søren

Fra : enrico

Dato : 04-03-06 13:03

Jeg har selv brøvet med trykluft på flaske, og det giver ganske
rigtigt skjolder.

Skal du rense den som jeg vil tro PW gør, er det temmlig bekosteligt
første gang.

Du køber en øresprøjte i Matas eller på apoteket. Den er ikke dyr. Den
bruger du istedet for trykluft til det "løse".

Så køber du et fabrikat, der hedder Eclipse. Du skal både have
rensevæske og sensor swabs.

Væske er nogenlunde rimelig i pris, men de der swaps koster til mit
kamera ca. 40 kr stk. - og man køber en hel pakke.

Du skal have nogle swabs, der passer til bredden på din sensor (derfor
er mine swabs 24 mm :) - og du bruger dem kun een gang. De er
enkeltpakket uden støv (derfor prisen). Du kommer væsken på swabben,
og kører een gang fra H til V - vender den og kører tilbage. Du
gentager processen med en ny swab til sensoren er ren - lav prøveskud
af f.eks himlen imellem dine rensninger.

Så vidt jeg ved, sidder der glas henover sensoren, så du har ikke
ødelagt den, men du skal have renset den dis af din sensor.

Du kan læse om produktet her:
http://www.2filter.com/prices/products/eclipse.html

Jeg købteproduktett hos Hother, men andre har det vel også.
Nu kan du så selv rense din sensor professionelt.

-enrico