Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nef til jpg hvilket program
Fra : Disney

Dato : 28-02-06 17:03

Hej

Jeg har taget nogle billeder i nef format.
nu er mit problem at det program som fulgte med kameraet laver det om fra en
ca 5,5Mb fil til en kun ca 0,7Mb stor jpg fil.
Er det det maximale man kan få ud af sådan en fil???
Jeg bruger et program der hedder pictureProject

MVH
Jens

Fra : Keld Vinther

Dato : 28-02-06 17:15

> [...]
> Er det det maximale man kan få ud af sådan en fil???
> Jeg bruger et program der hedder pictureProject

Det burde kunne gøres anderledes.
Prøv med xnview...(gratisprogram)
Den kan i hvert fald læse .nef-filerne men jeg husker ikke lige nu, om den
også kan konvertere dem...

Nikon View kan også konvertere dem. Gratis program (35mb!) der kan hentes
fra "nikon support"...

mvh
KV

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-02-06 18:12

"Disney" <j-erboFJERN@DETTEhongnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det det maximale man kan få ud af sådan en fil???
> Jeg bruger et program der hedder pictureProject

Mon ikke du kan indstille jpg kvaliteten? 0,7MB tyder på en mellemkvalitet.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : abacus

Dato : 28-02-06 20:14

Hans Kruse skrev:

> "Disney" <j-erboFJERN@DETTEhongnet.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke du kan indstille jpg kvaliteten? 0,7MB tyder på en mellemkvalitet.

Prøv at hente Pixmantec RawShooter essentials 2006 version 1.2
hjem, det er nok et af de bedste raw-programmer.
Den nye udgave understøtter nef.
MVH
Niels

Fra : abacus

Dato : 28-02-06 20:28

PS.
Rawshooter konverterer ikke til JPG, men uddrager alle de informationer
der er i nef-filen, og derefter kan du bruge et andet program til at
konvertere med.
Picture Project kan indstilles til at konvertere i forskellige
kvaliteter.
Prøvede lige med et på 5,365 MB i nef.
Picture project gav i bedste opløsning jpg 2,869 MB
Photoshop gav i bedste jpg 2,751 MB, så ikke den store forskel.
MVH
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-06 20:44

"abacus" <msteenstrup@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]
I min version af Rawshooter Elements 2006 kan jeg konvertere til jpg eller
tiff og den gør det hurtigt.
Jeg kan specielt godt lide, at man kan kopiere ændringerne fra billed til
billed ved at sige Ctrl +C vælge fx. alle setting og så i det nye billede
Ctrl +V = indsæt. Så er man altså kommet langt.
Ved et tilfælde opdagede jeg i Photoshop Elements 4 (virker nok også i CS2).
Har man justeret levels i et billede og man i næste billede i stedet for
"Ctrl + L" laver "Ctrl + Alt +L", så tager den justeringen med fra sidste
billede - også noget der kan gøre det hurtigere
mvh - Per

Fra : Kim Andersen

Dato : 28-02-06 21:05

>PS.
>Rawshooter konverterer ikke til JPG, men uddrager alle de informationer
>der er i nef-filen, og derefter kan du bruge et andet program til at
>konvertere med.

Du kan godt konverter til JPG eller TIFF i Rawshooter. Enda mange på engang
hvis man ønsker.

"Batch convert"

/Kim

Fra : Jakob

Dato : 28-02-06 21:13

In article <1141154855.941471.199790@v46g2000cwv.googlegroups.com>,
msteenstrup@gmail.com says...
> PS.
> Rawshooter konverterer ikke til JPG, men uddrager alle de informationer
> der er i nef-filen, og derefter kan du bruge et andet program til at
> konvertere med.

Lodret forkert, rawshooter kan sagtens konvertere til jpeg.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-03-06 08:29

"Jakob" <nomail@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Lodret forkert, rawshooter kan sagtens konvertere til jpeg.

Sludrechatol - vandret forkert ;-/

MVH Hans

Fra : abacus

Dato : 28-02-06 21:11

Kim Andersen skrev:

> Du kan godt konverter til JPG eller TIFF i Rawshooter. Enda mange på engang
> hvis man ønsker.
>
> "Batch convert"
>
> /Kim

Undskyld, har af gammel vane brugt andre programmer til konvertering
til forskellige formål, havde derfor overset facilitetn
MVH
Niels