Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Manuel mode 20D
Fra : Gert Medom

Dato : 27-02-06 18:47

Hej i gruppen.

Idag kom jeg til at forvilde mig ind i Manuel mode på min 20D. Jeg plejer at
bruge P automatiq.

Jeg går ud fra at ideen med manuel mode er at man kan finde en alternativ
korrekt eksponering ift hvad kameraet automatisk ville gøre. Mit spørgsmål
er nu, er der et mønster i den måde 20D eksponerer på?? For eks at hurtig
lukkertid prioriteres højere end stor DOF (Depth of field) eller omvendt?

Jeg synes ikke manualen fortæller om det

Mvh Gert M.

Fra : Martin

Dato : 27-02-06 19:05

Gert Medom skrev
> [...]
> lukkertid prioriteres højere end stor DOF (Depth of field) eller omvendt?
>
> Jeg synes ikke manualen fortæller om det

Hej Gert

Program mode P prioriterer hurtig lukketid og lav DOF, du kan dog ændre
programmets kombination af lukketid/blænde ved det lille rillehjul ved
pegefingeren.

Det virker kun når du har aktiveret kameraet med udløser halvt ned et
øjeblik = lys i søgeren.

Martin

Fra : den ægte fotomand

Dato : 27-02-06 19:38

"Gert Medom" <Gert.medom (slet dette)@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lukkertid prioriteres højere end stor DOF (Depth of field) eller omvendt?
>
> Jeg synes ikke manualen fortæller om det

I manuel er det jo dig der styrer det hele, det være blænde og lukker og
iso. Og sikkert også hvid balance. Så her er det din lærdom, der kommer til
sin rette.

Per

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-02-06 20:12

> [...]
> lukkertid prioriteres højere end stor DOF (Depth of field) eller omvendt?

Jeg bruger ofte P, hvis jeg går rundt og skyder under vidt forskellige
forhold og desuden sætter jeg hellere ISO lidt for højt end for lavt. Men
hvis du vil have mere kontrol over situationen vil jeg da anbefale at bruge
Tv og Av, før du går over i rent manuel. Hvis du skyder nogle steder, hvor
der er risiko for overbelysning, så kan du benytte center målig (20D's form
for spotmåling) og bruge * knappen til at låse eksponering, mens du
fokuserer og eventuelt rekomponerer inden du tager billedet. Hvis du ikke
bruger det, er det en god ting at lære. Du kan også gøre det omvendte at
udnævne * knappen til at fokusere (via custom function 04), sådan at du kan
pege på det, du vil eksponere på og så rekomponere. Hvis du checker
histogrammet, så kan du lave en EC kompensation, som gælder for alle
billeder du tager. Husk at stille on knappen op til øverste position, da det
bagerste hjul ellers ikke vil stille EC kompensation og stil on knappen
tilbage igen, så du ikke ved en fejltagelse kommer til at stille EC før du
ønsker det igen.

Hvis du bruger Av med en blænde beregnet til store dybdeskarphed kan du pege
på noget, der vil give dig dybdeskarphed from f.eks. 2m til uendelig (du kan
beregne dybdeskaprheder via http://www.dofmaster.com/dofjs.html. Så kan du
gå rundt og meget hurtigt skyde billeder uden at tænke på fokusering etc.
Til fugle eller bevægelige "objekter" bruger jeg ofte Tv og custom function
16 (enable) safety shift in Av or Tv. Hvis jeg sætter lukkertid til f.eks.
1/1250 sek. og ISO til 400, så vil blænden automatisk bliver så stor som
mulig. Hvis lyset ikke er tilstrækkeligt til den maksimale blændeåbning
(f.eks. f/4), så vil tiden automatisk bliver reduceret for det enkelte
billede. Hvis man noterer sig det sker, så kan man jo sætte ISO værdien op
(eller ned, hvis blændeværdierne er unådigt store).

Jeg kan anbefale at gå på opdagelse.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Gert Medom

Dato : 28-02-06 22:35

> [...]
> billede. Hvis man noterer sig det sker, så kan man jo sætte ISO værdien op
> (eller ned, hvis blændeværdierne er unådigt store).

Jamen det vil jeg så prøve. Det lyder til at der er stof til en del timer i
det. Jeg fotograferer faktisk lidt fugle så det er bestemt interessant!

Tak for dit input

/ Gert

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-02-06 20:43

"Gert Medom" <Gert.medom (slet dette)@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> lukkertid prioriteres højere end stor DOF (Depth of field) eller omvendt?
>
> Jeg synes ikke manualen fortæller om det

Gert for søren da! Du har da vel ikke et dyrt DSLR, når du bare skyder i
P mode? Du skulle skamme dig Mit Canon A10 skyder fint i P mode, så for
at hjælpe dig, tilbyder jeg dig at vi bytter lige over. Du kan evt. få en
plovmand oven i :oÞ

M mode er til for at DU bestemmer hvilken vej vinden blæser. For eks. kan du
ikke stole på din lysmåler i sne. Ofte vil det ikke være dumt at skyde i M
mode og så give den et ekstra F stop. Jeg er begyndt at skyde meget i M mode
selv. Hvis man tænker sig lidt om (og øver sig lidt mere end man tænker sig
om), så lærer man ret hurtigt at "læse" lyset. Claus har vel også lært dig
lidt om zone systemet? Læs. evt. Ansel Adams "The Camera" og "The negative"
for at forstå lys og eksponering bedre. Du burde kunne få fat i de bøger ret
nemt på den læreanstalt hvor du studerer

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Gert Medom

Dato : 28-02-06 22:39

"Thomas Schreiber" <spam@nej.tak> skrev i en meddelelse

> [...]
for
> at hjælpe dig, tilbyder jeg dig at vi bytter lige over. Du kan evt. få en

Du er da en flink fyr Der er jo mindst to fordele ved dit kamera fremfor
mit. Det er mere handy og der kan være flere billeder på mine hukommelskort,
så det er fristende.

> [...]
ret
> nemt på den læreanstalt hvor du studerer

Claus har gjort et udmærket forsøg på at lære mig om zone systemet, men det
er vist ikke trængt helt ind endnu, men jeg håber det kommer en dag. Jeg må
prøve at c om de nævnte bøger kan lokaliseres og indlånes til mig

/ Gert

Fra : Jacob

Dato : 28-02-06 23:56

> [...]
> må
> prøve at c om de nævnte bøger kan lokaliseres og indlånes til mig

Zone system ? hvilket zone system ?

Jeg har erfaring for at centermåling er vejen frem. jeg bruger så lav iso
som muligt. det er sikkert en dårlig vane.
P mode bruger jeg en del. det er det hurtigst hvis billedet er ukritisk.
Tv er det mode jeg bruger allermest udendørs. det skyldes at jeg godt kan
lide en 200-300mm brændvide. samtidigt er det også det mode jeg bruger når
jeg panner.
Av bruger jeg ved potrætter og blitz billeder (indendørs)
M bruger jeg sjældent. Men det sker hvis kameraet er helt håbløst eller jeg
skal have flere billeder af forskellige ting på nogenlunde samme sted.

Tager du billeder hvor der er sne så brug avarage metering og over eksponer
1 1/3 -1 2/3 blænde.

Jacob