Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering af lysfænomener på himlen
Fra : Georg Tranholm

Dato : 26-02-06 17:29

Der er måske ikke lige sæson nu, men på et eller andet
tidspunkt bliver det helt sikkert aktuelt igen og mine
spørgsmål er flg.

1. Er det bedst at bruge en lysfølsom optik f.eks.30mm f/1,4
eller kan man bruge næsten hvad som helst?

2. Kommer der støj på billedet hvis bulp er åbnet for længe?

3. Kan et kraftigt lynglimt beskadige kameraets sensor?

4. Er der andre ting jeg skal huske ikke at glemme inden jeg
forsøger mig?

Jeg er selvfølgelig klar over stativ og trådudløser er nødvendig.

Så er der andre lysfænomener som nordlys og fyrværkeri,
men fremgangs måden er vel nogenlunde den samme her.
Nogle folk påstår at de har fotograferet ufoér, dog vil jeg
lige ved selvsyn først konstatere om de virkelig findes

Jeg håber nogle stykker her i gruppen har kvalificerede svar
på spørgsmålene.

Mvh og på forhånd tak for svar
/GT

Fra : KJ

Dato : 26-02-06 18:02

Georg Tranholm skrev:

> Jeg er selvfølgelig klar over stativ og trådudløser er nødvendig.

Trådudløseren behøver du strengt taget ikke, hvis du ikke behøver at
tage billedet lige i det rigtige sekund. Slå blot selvudløseren til, så
ryster kameraet ikke, når billedet tages.

> ufoér, dog vil jeg
> lige ved selvsyn først konstatere om de virkelig findes

Når du har konsteret det, så sig lige til. Vi er andre, der også gerne
vil fotografere sådan en

Vh. KJ

Fra : Per B

Dato : 27-02-06 01:29

> Når du har konsteret det, så sig lige til. Vi er andre, der også gerne vil
> fotografere sådan en
>
> Vh. KJ

De er da lige her, se selv
http://video.google.com/videoplay?docid=-9080369676973948865&q=ufo%20

Per

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-03-06 13:25

Georg Tranholm wrote:

> 1. Er det bedst at bruge en lysfølsom optik f.eks.30mm f/1,4
> eller kan man bruge næsten hvad som helst?

Det kommer an på om fænomenet bevæger sig eller er stationært. Står det
stille kan du bare kompensensere med en længere exp.tid.

> 2. Kommer der støj på billedet hvis bulp er åbnet for længe?

Pixelstøjen forøges ved lange eksponeringer. Det kan du til dels
kompensere for ved "dark frame subtraction" hvor du tager et billede på
omtrent samme eksponeringstid med hætten på linsen, så du kun
fotograferer mørke så at sige. Støjen vil komme de samme steder (næsten)
og kan derfor elimineres ret godt ved at trække de to billeder fra hinanden.

Værre end pixelstøjen er nok lysforureningen som ved eksponeringer
længere end ca 30 sekunder bliver problematisk. Med mindre man altså bor
meget langt ude på landet!

> 3. Kan et kraftigt lynglimt beskadige kameraets sensor?

Tror det ikke

> 4. Er der andre ting jeg skal huske ikke at glemme inden jeg
> forsøger mig?

Sørg for at kameraet er temperet i forhold til udetemperaturen. Stor
temperaturforskel kan give flimmer. Husk at batteriet bliver svagt når
det er koldt! Jeg skulle engang fotografere meteorstormen Leoniderne
(omkring 2000), men det var frostvejr og batteriet døde lynhurtigt!

> Jeg er selvfølgelig klar over stativ og trådudløser er nødvendig.

Eller selvudløser...

Ja. Se mine billeder her: http://martin.larsen.homepage.dk/nordlys/

> Nogle folk påstår at de har fotograferet ufoér, dog vil jeg
> lige ved selvsyn først konstatere om de virkelig findes

Ufoer findes helt sikkert - det er jo betegnelsen for uidentificerede
flyvende objekter. Men om de så er fulde af små grønne mænd er en helt
anden sag!

Martin

Fra : Georg Tranholm

Dato : 01-03-06 15:55

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Ja. Se mine billeder her: http://martin.larsen.homepage.dk/nordlys/

Hej Martin. Tak for dine svar

Fantastisk flotte billeder af nordlys. Det undrer mig meget at
landskabet kan ses så tydeligt en mørk januarnat. Er det en
konbination af høj iso og fuldmåne som gør dette muligt??

MVH
/GT