Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Program der laver en html side ud af en ma~
Fra : sdsf

Dato : 23-02-06 17:13

Der findes sikkert flere programmer der gør dette.

F.eks. en side hvor billederne er i små formater,
og forstørrelse fås ved klik på billederne.

Er der nogen der kan anbefales?

Fra : Max

Dato : 23-02-06 17:18

Hej

> Er der nogen der kan anbefales?

Naturligvis PhotoShop, men også ACDSee kan bruges.

Mvh Max

Fra : Jacob Ask

Dato : 23-02-06 17:47

sdsf wrote:
> Der findes sikkert flere programmer der gør dette.
>
> F.eks. en side hvor billederne er i små formater,
> og forstørrelse fås ved klik på billederne.
>
> Er der nogen der kan anbefales?

Proev at tage et kig paa Jalbum, det er gratis, meget nemt at gaa til -
og meget simpelt at skraedersy (hvis man ved bare en anelse om
html/css). Programmet samt en masse skins kan findes her:
http://jalbum.net/

Mvh
Jacob Ask

Fra : sdsf

Dato : 23-02-06 22:47

Jacob Ask skrev:

> [...]
> og meget simpelt at skraedersy (hvis man ved bare en anelse om
> html/css). Programmet samt en masse skins kan findes her:
Tak, det var et rigtig godt program synes jeg.
Overraskende let at bruge!

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-06 00:26

> [...]
>og meget simpelt at skraedersy (hvis man ved bare en anelse om
>html/css). Programmet samt en masse skins kan findes her:

Er det muligt at få programmet til at arbejde på Engelsk? Den danske
undersættelse er stort set umilig at betjene. Ellers ser det spædnende ud.

Fra : sdsf

Dato : 24-02-06 01:06

Jesper Juul Pedersen skrev:

> Er det muligt at få programmet til at arbejde på Engelsk? Den danske
> undersættelse er stort set umilig at betjene. Ellers ser det spædnende ud.
Det må det være for jeg blev spurgt under instalationen.
(og valgte engelsk)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-02-06 10:13

Jesper Juul Pedersen skrev i

> Er det muligt at få programmet til at arbejde på Engelsk? Den danske
> undersættelse er stort set umilig at betjene. Ellers ser det
> spædnende ud.

Nu er jeg simpelthen nysgerrig. Jeg har både en dansk og en eng. udgave af
jAlbum (på forskellige maskiner). Hvad pokker er det, der gør den danske
oversættelse 'stort set umulig at betjene'? Altså hvis man kan læse dansk,
selvfølgeligt. Jeg påstår ikke at ove3rsættelsen er fremragende, men den er
IMO umulig at misforstå.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : sdsf

Dato : 24-02-06 16:45

> [...]
> selvfølgeligt. Jeg påstår ikke at ove3rsættelsen er fremragende, men den
Nu kan jeg jo ikke vide hvad Jesper Juul Pedersen mener, men jeg valgte den
engelske fordi jeg har vænnet mig til de engelske betegnelser i menuer
og tekst i computerprogrammer, og hvis de så kommer på dansk lyder det
bare ikke rigtig.

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-06 20:50

> [...]
> selvfølgeligt. Jeg påstår ikke at ove3rsættelsen er fremragende, men den

Problemet er at man har oversat softwaren på en måde så de danske tekster
afviger væsentligt fra "gængs" software på dansk, og i nogle tilfælde er
informationen om hvad funktionen er beregnet til helt gået tabt i
oversættelsen.

Eksempler på dette:
"Output to image directory" oversættes til "Udskriv i billedkataloget"
"Output directory" oversættes til "Albumkatalog"

Man kan net finde flere af disse undersættelser.

Iøvrigt så er den engelske udgave af programmet heller ikke særligt godt
lavet når det drejer sig om layout af skærmbilleder og formulering af
teksterne på skærmen. Også her er der store afvigelser fra "gængs" software.

Så der er nok mere tale om et generelt problem ved softwaren end et problem
med den danske oversættelse.

Mvh
Jesper

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-02-06 10:07

Jesper Juul Pedersen skrev i
44020654$0$27510$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> [...]
> "Output to image directory" oversættes til "Udskriv i billedkataloget"
> "Output directory" oversættes til "Albumkatalog"

Det er godt nok blevet temmeligt OT, men alligevel:

Hvad er det der i ovennævnte oversættelse er problematisk?
Det forudsætter jo selvfølgeligt at læseren rent faktisk behersker et bare
nogenlunde dansk. Og selvfølgeligt forstår den terminologi, der benyttes.

> Man kan net finde flere af disse undersættelser.

Det er sgu'tte undersættelser.

> [...]
> fra "gængs" software.
>
> Så der er nok mere tale om et generelt problem ved softwaren end et

Næh, der er IMO det problem, at folk kun kan finde ud af at bruge et
program, der minde om MS Office. Jeg ved ikke om det er fordi, man ikke
/kan/ læse eller bare ikke gide - men med årelang erfaring fra
supportorganisationer kan jeg konstatere, at man i almindelighed er meget
tilbøjelig til at reagere på hvad man 'tror' står på en skærm i stedet for
at /læse/ det. Om det er dovenskab eller det er evnerne, der svigter, skal
jeg ikke kunne sige - men udbredt, det er det.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 23:39

> Det er godt nok blevet temmeligt OT, men alligevel:
> Hvad er det der i ovennævnte oversættelse er problematisk?

Udskriv betyder at et stykke papir kommer ud af en printer... Udskriv er et
reserveret ord som kun må anvendes i denne forbindelse. I det konkrete
tilfæde kunne man istedet fx. have oversat til "Placér fotoalbummet i samme
mappe som original billederne". Iøvrigt burde GUI'en være lavet anderledes
men det er en helt anden historie... endnu mere OT.

Albumkatalog er et ord man selv har opfundet. Her kunne man fx. have skrevet
noget i retning af "mappe hvor foto albumet skal placeres", efterfulgt af en
knap som hedder "gennemse...".

<..>

> Næh, der er IMO det problem, at folk kun kan finde ud af at bruge et
> program, der minde om MS Office

Sjov måde at dreje tingene 180 grader på... Mine indlæg stopper her, men
prøv at finde en nyhedsgruppe om religion hvis du vil fortsætte diskussionen
om dette. Det bliver uden min deltagelse.

>Næh, der er IMO det problem, at folk kun kan finde ud af at bruge et
>program, der minde om MS Office. Jeg ved ikke om det er fordi, man ikke
>/kan/ læse eller bare ikke gide -

De fleste her i gruppen er rigtigt gode til at læse og skrive. Det viser sig
dog desværre ofte at software designere er dårlige til at formulere tekster
og lave gui. Dette viser sig ofte ved at fx. internationale oversættelser af
softwaren afviger væsentligt fra standard softwares måde at oversætte samme
begreber på, såsom fx. MS Office og MS Windows. Hvad enten folk vil
acceptere det eller ej så er disse systemer pt. toneangivende for hvordan
brugerflader bør designes og hvordan tekster bør oversættes og formuleres.
sorry, OT.

> [...]
> at /læse/ det. Om det er dovenskab eller det er evnerne, der svigter, skal
> jeg ikke kunne sige - men udbredt, det er det.

Jeg er forbavset over at en person med din baggrund ikke er enig i at den
konkrete danske oversættelse af det konkret nævnte stykke software ville
kunne gøres meget bedre.

Da dette er OT så er dette mine sidste kommentarer i denne tråd.

P.S. Iøvrigt synes at jeg selve programmet er udmærket, jeg mener bare at
den danske oversættelse er af en sådan ringe beskaffenhed at den ikke burde
inkluderes i default downloaden. Men som sagt tidligere så er der nok mere
tale om et generelt problem med GUI'en som afleder at den danske
oversættelse er løbet så meget af sporet.

P.P.S. Jan, Det er som om du forsvarer den middelmådige oversættelse. Har du
selv været med til at lave den, eller kender du nogle som har?

Mvh
Jesper

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-02-06 09:57

Jesper Juul Pedersen skrev i
44037f6b$0$27626$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> [...]

> P.P.S. Jan, Det er som om du forsvarer den middelmådige oversættelse.
> Har du selv været med til at lave den, eller kender du nogle som har?

Øh - har du ikke gentagne gange lukket denne tråd?

Hvorfor så spørge, med mindre du vil fremsætte et IMO injurierende
synspunkt?

Jeg forsvarer ikke nogen oversættelse, jeg synes du lider af
proportionsforvrængelse, det er såmænd det
hele. Og så synes jeg at man må være voldsomt ubehjælpsom, hvis man
virkeligt mener at denne oversættelse, der /er/ anfægtelig rent sprogligt,
gør det svært at /betjene/ programmet. Og da jeg i almindelighed anser folk
for at være udstyret med nogenlunde fornuftige evner, mente jeg ikke at dit
udsagn skulle have lov til at stå som det blev fremsat.
Hvor er det dog i øvrigt utroligt, så voldsom trang visse folk har til at
granske motiver. Er det mon fordi, de selv drives af dubiøse motiveringer?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-06 21:31

<snip>

> vh
> Jan

Jan, jeg sender de bedste hilsner herfra. Jeg håber at du får taget nogle
gode billeder og får glæde af funktionaliteten i programmet, til at opstille
fotoalbums i HTML format...

P.S. Det kan anbefales at tage et kig på de mange skins som kan bruges i
forbindelse HTML genereringen af albums. Der er mange gode imellem.

Mvh.
Jesper

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-02-06 18:55

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse
> Der findes sikkert flere programmer der gør dette.
>
> F.eks. en side hvor billederne er i små formater,
> og forstørrelse fås ved klik på billederne.
>
> Er der nogen der kan anbefales?

Der findes f.eks. Express Thumbnail Creator, der er rigtig mange
indstillinger i programmet. Du kan downloade en trial version, og læsse lidt
om det her http://www.neowise.com/etc/
Det minder lidt om Jalbum som Jacob anbefalder, bare med lidt flere
muligheder, men det er jo så heller ikke gratis.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-02-06 21:50

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> wrote in message
> Der findes sikkert flere programmer der gør dette.
>
> F.eks. en side hvor billederne er i små formater,
> og forstørrelse fås ved klik på billederne.
>
> Er der nogen der kan anbefales?

Porta
http://www.stegmann.dk/mikkel/porta/

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 26-02-06 23:58

sdsf wrote:
> Der findes sikkert flere programmer der gør dette.
>
> F.eks. en side hvor billederne er i små formater,
> og forstørrelse fås ved klik på billederne.
>
> Er der nogen der kan anbefales?

Web Album Generator er gratis. Det program er jeg meget tilfreds med.

http://www.ornj.net/

/Mogens