Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forslag til fast optik til Canon 350d?
Fra : KJ

Dato : 22-02-06 18:30

Hej,

Jeg har planer om at købe et Canon 350d hus. Jeg er blevet advaret om,
at den medfølgende zoom ikke er så meget værd, så jeg har tænkt mig kun
at købe huset. Jeg har desuden en EF 28-80 liggende fra mit gamle EOS
500, det kan vel hjælpe mig i gang.

Men jeg vil gerne have en god, fast optik til den, gerne hvad der svarer
til ca. 50mm. Det må vel blive et 30mm til 350d'en?

Det skal selvfølgelig være af en god kvalitet og lysstærkt, men
størrelse og vægt har også lidt betydning.

Er der mon nogen, som har et par gode forslag til, hvilken optik jeg bør
købe? Skal jeg købe Canon originalt, eller er 3. part som eks. Sigma
ligeså gode? Gerne i forskellige prislejer, jeg har ikke nødvendigvis
råd til at købe det allerbedste/dyreste

Vh. KJ

Fra : Georg Tranholm

Dato : 22-02-06 19:05

"KJ" <mail@nowhere.not> skrev i en meddelelse
> [...]
> købe? Skal jeg købe Canon originalt, eller er 3. part som eks. Sigma
> ligeså gode? Gerne i forskellige prislejer, jeg har ikke nødvendigvis råd

Her er lidt Canon forslag:

EF 28 f/2,8 ca.1699
EF 35 f/2,0 ca. 2180

Og de lidt mere lysstærke:

EF 50 f/1,8 (2) ca. 850
EF 50 f/1,4 ca 2889

Sigma har en lysstærk model : AF 30 f/1,4 EX DC ASP HSM
Pris 3139 Den har je selv lige bestilt og den skulle komme med
pakkepost i morgen. Den kan ikke bruges på analoge og full frame DSLR

Mvh.
/GT

Fra : KJ

Dato : 22-02-06 20:03

Georg Tranholm skrev:

> Her er lidt Canon forslag:

Tak for info. Tør jeg spørge hvor de priser kommer fra? de ligger lavere
end de, jeg har kunnet finde.

Vh. KJ

Fra : Georg Tranholm

Dato : 22-02-06 20:39

> Tak for info. Tør jeg spørge hvor de priser kommer fra? de ligger lavere
> end de, jeg har kunnet finde.
>
> Vh. KJ

Det er her: www.fotoshop.dk

De er faktisk ret billige med mange ting. Jeg var ved at
bestille en Monopod m. hoved i tyskland, men opdagede
så at jeg kunne spare 300kr ved at handle hos FC.

Mvh.
/GT

Fra : Brian Lund

Dato : 22-02-06 20:47

> Det er her: www.fotoshop.dk
>
> De er faktisk ret billige med mange ting. Jeg var ved at
> bestille en Monopod m. hoved i tyskland, men opdagede
> så at jeg kunne spare 300kr ved at handle hos FC.

www.kamerashop.dk er også billig med en del ting!

Brian

Fra : KNL DtP

Dato : 22-02-06 19:01

"KJ" <mail@nowhere.not> skrev i en meddelelse

> Jeg har desuden en EF 28-80 liggende fra mit gamle EOS
> 500, det kan vel hjælpe mig i gang.

Forvent ikke at den er spor bedre end 18-55 mm kitobjektivet, som endda har en
bedre brændevidde-dækning, da de 18-55 mm svarer til 29-88 mm med 1,6
cropfaktor, hvor dit 28-80 mm svarer til 45-128 mm. Du kommer med andre ord
til at mangle hele vidvinkelområdet.

> Men jeg vil gerne have en god, fast optik til den, gerne hvad der svarer
> til ca. 50mm. Det må vel blive et 30mm til 350d'en?

Ja, hvis billedvinkelen skal være den samme som 50 mm, så er en 30 mm et godt
valg. Sigma har lavet en konkret til dette formål, men ellers kan du kigge på
en fast 24 mm eller 28 mm.

Jeg ville dog ikke undvære min 50 mm f/1.8, selvom den til tider godt kan være
lidt for snæver indendørs. Lysstyrken og den optiske kvalitet er dog helt i
top.

> Det skal selvfølgelig være af en god kvalitet og lysstærkt, men
> størrelse og vægt har også lidt betydning.

Canon EF 28mm f/1.8 USM: www.kortlink.dk/canon/2few

Canon EF 24mm f/1.4L USM: www.kortlink.dk/canon/2fex

Sigma EX 30 mm f/1.4 MSH www.kortlink.dk/sigmaphoto/2fey

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : KJ

Dato : 22-02-06 20:13

KNL DtP skrev:

> Forvent ikke at den er spor bedre end 18-55 mm kitobjektivet

Det gør jeg heller ikke, men nu ligger den på hylden og keder sig, og så
kan jeg jo ligeså godt starte der.

> Ja, hvis billedvinkelen skal være den samme som 50 mm, så er en 30 mm et godt
> valg. Sigma har lavet en konkret til dette formål, men ellers kan du kigge på
> en fast 24 mm eller 28 mm.

Det er ikke sådan, at jeg er 100% sikker på, at 50mm (hvad der svarer
til det) er det bedste valg, så jeg vil gerne have gode råd.

Jeg er ikke typen, der slæber en seperat kamerataske med indeholdende
5 forskellige objektiver. I stedet er kameraet altid (gerne hver dag)
med i rygsækken for at dokumentere, hvad jeg arbejder med og oplever
rundt omkring. Mit mål er at købe en god og ikke alt for fysisk stor
optik, som kan sidde på kameraet til daglig og klare 'det hele'. Det ved
jeg jo godt er en umulighed, men omvendt havde jeg for en del år siden
et lille nikon EM, og der klarede jeg mig rigtig lang tid bare med et
50mm objektiv. Da jeg senere købte et zoom, blev jeg hurtigt frustreret
over den lavere lysfølsomhed og endte med at bruge 50mm det meste af
tiden alligevel.

> Jeg ville dog ikke undvære min 50 mm f/1.8, selvom den til tider godt kan være
> lidt for snæver indendørs. Lysstyrken og den optiske kvalitet er dog helt i
> top.

Er det det billige til ca. 900 kr?

Vh. Kjeld

Fra : Brian Lund

Dato : 22-02-06 20:41

> Det gør jeg heller ikke, men nu ligger den på hylden og keder sig, og så
> kan jeg jo ligeså godt starte der.

Til den lille merpris kan du næsten lige så godt købe den! - Den er altså
ikke så ringe...

Hvad med et Canon 35mm f/2 - det er billigt, småt og vejer ikke så meget.

> [...]
> 50mm objektiv. Da jeg senere købte et zoom, blev jeg hurtigt frustreret
> over den lavere lysfølsomhed og endte med at bruge 50mm det meste af

Husk at nu har du mulighed for at variere ISO'en som du lyster, og støjen er
ikke så gal endda på 350D.
Hvis objektivet ikke må være for stort så tror jeg du skal holde dig til
Canons primes på f/2 - f/2,8, jeg har selv lige købt en Sigma EX 20mm
f/1,8 - den er ret stor og tung, og deres 24 og 28mm er ca. lige så store!

> Er det det billige til ca. 900 kr?

800, ja ;) - Jeg har selv den første udgave af den, og lige nu har jeg en
makker 2'er liggende, den nye vejer næsten ingenting!

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 19:12

> Jeg har planer om at købe et Canon 350d hus. Jeg er blevet advaret om, at
> den medfølgende zoom ikke er så meget værd,

Det er noget sludder !

Det medfølgende optik er rigtig fint - og fungerer upåklageligt.

I kæden af alle ting der kan gå galt, når du bruger 350d+st.optik vil jeg
påstå, at det er manden der trykker på knappen der i 99,99% af tilfældene er
det svageste led.

De fleste af mine billeder er taget med st.optik:

http://asp.fotobasen.dk/?page=15&author=3171

Hilsen Palle

Fra : Alex W

Dato : 22-02-06 19:48

> Det er noget sludder !
>
> Det medfølgende optik er rigtig fint - og fungerer upåklageligt.

Canon kommer med en ny Canon S 18-55 f2:8 IS
Den bliver sikkert interessant.

/Alex W

Fra : Andreas M.

Dato : 22-02-06 20:08

Alex W wrote:
> Canon kommer med en ny Canon S 18-55 f2:8 IS
> Den bliver sikkert interessant.

17-55mm er den nu ;)

--
Andreas M.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-02-06 20:06

"Alex W" <alex@(slet)skriverstuen.dk> wrote in message

> Canon kommer med en ny Canon S 18-55 f2:8 IS
> Den bliver sikkert interessant.

Den koster kr. 9025

Venlig hilsen

Mogens Hansen