Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tætnings ring til Paterson fremkalder
Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 18:11

Jeg har en Paterson fremkaldertank (Paterson tank system 4 - Universal
body) hvor den grå tætnings ring der ligger over gevindet er blevet mør
og knækket i flere stykker. Er er nogen der ved hvor man skaffer en ny
ring? Eller hvilket alternativ der kunne bruges? Min lokale fotohandler
har prøvet, men fået oplyst at importøren ikke har dem på lager længere.

-Steen Hansen, Aalborg

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-02-06 19:22

Steen Lund Hansen wrote:

> [...]
> ring? Eller hvilket alternativ der kunne bruges? Min lokale fotohandler
> har prøvet, men fået oplyst at importøren ikke har dem på lager længere.

Prøv at se om du kan finde en gummi-O-ring der passer i størrelsen, hvis
det ikke kan lade sig gøre, så køb en brugt ståltank, den kan holde i
hundrede år...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-06 20:14

Tak for tippet. Jeg har ikke kunne finde en o-ring på 110 mm. Til
gengæld har jeg byttet mig til en ny brugt tank for en flaske rødvin.
Jvf. tråden om "analog fremtid" behøver jeg nok ikke en fremkaldertank
om hundrede år

-Steen

Fra : waal

Dato : 24-02-06 10:49

"Steen Lund Hansen" <"steenlundhansen at stofanet punkt dk"> skrev i en
meddelelse news:43fe089f$0$11698$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> om "analog fremtid" behøver jeg nok ikke en fremkaldertank om hundrede år

Nu afgøres fremtiden heldigvis ikke her i gruppen. Husk, smider du
Pattersontanken ud så dukker reservedelen op dagen efter.

Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-02-06 11:48

waal wrote:

> Nu afgøres fremtiden heldigvis ikke her i gruppen.

Ja... og det er vist meget godt, for tilbage i anden halvdel af 90'erne,
der fotograferede flertallet i denne gruppe analogt, og dengang var der
udbredt enighed om, at der ville gå mindst 15 år førend flertallet ville
skifte fra analogt til digitalt fotografi.

Og jeg kan i mit stille sind hygge mig, for hvis jeg havde tid, så kan
jeg i Google-groups finde gamle tråde fra 90'erne, hvor jeg forudsiger,
at det digitale fotografi helt vil overtage markedet inden for en kort
årrække.

Her 5-6-7 år efter, der kan vi så konstatere, at flertallet i denne
gruppe fotograferer digitalt, og det er blevet meget vanskeligt at skaffe
analoge fotomatrialer, og at folk bortgiver deres mørkekammerudstyr.

Jeg bifalder udviklingen, for det analoge fotografi er kemi-baseret, og
det forbruger en masse resoucer og medfører en belastning af miljøet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : waal

Dato : 24-02-06 16:02

> [...]
> fotograferer digitalt, og det er blevet meget vanskeligt at skaffe analoge
> fotomatrialer, og at folk bortgiver deres mørkekammerudstyr.

Før det første er det ikke svært at skaffe s/h materialer i København, det
er lagervare flere steder. For det andet er Danmark mængdemæssigt
forsvindende lille m.h.t. muligt salg af analoge materialer, så Danmark er
en yders usikker markør for udviklingen. For det tredie er interessen for
brugt analogt fotoudstyr stigende hvilket medfører en efterspørgsel på film
m.v. hvilket igen medfører at der stadig vil være kanaler til dækning af
behovet.

Livet er fyldt med spillevende bortgængere der jævnligt bliver erklæret for
død og begravet

mvh
Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-02-06 19:18

waal wrote:

> [...]
> m.v. hvilket igen medfører at der stadig vil være kanaler til dækning af

Bare rolig, det står ikke i min magt at afskaffe det analoge fotografi,
du kan ikke til gengæld heller ikke holde liv i det, for når Kodak og
Fujifilm lukker og slukker filmproduktionen, så er det slut.

Og jeg vil hermed fremsætte den profiti, at om 5-6 år vil de få analoge
fotografer der er tilbage, kun kunne skaffe nogle få typer fotomaterialer
fra et par leverandører i udlandet.

Jeg bygger det på mine erfaringer fra den grafiske branche, der var den
digitale teknologi kun 10 år om at udrydde den analoge teknologi,
digitaliseringen startede så småt i 1985, og 1995 var det løb kørt, i dag
findes der kun analog grafisk teknologi på nogle få museer.

Og jeg må sige, at jeg bifalder udviklingen, for den analoge teknologi er
skadeligt for miljøet, kemikalierne forurener, og det er resoucespild, at
der bruges 20-30 liter vand til skyldningen af en film.

Jeg kan dog godt forstå dem, der for historiens skyld holder liv i de
helt gamle metoder, hvor de laver billeder med på glasplade med den våde
kollodiumteknik, eller efter Daguerres metode.

> Livet er fyldt med spillevende bortgængere der jævnligt bliver erklæret for
> død og begravet

Ja-da... Apple Computer er blevet erklæret død en halv snes gange...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 24-02-06 20:19

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Her 5-6-7 år efter, der kan vi så konstatere, at flertallet i denne
> gruppe fotograferer digitalt,

Flertallet i denne gruppe, jeg er ikke overbevist om at flertallet
generelt fotograferer digitalt. Men jeg er overbevist om at langt de
fleste billeder blive taget digitalt.

Det er fordi jeg regner med at masser af familier, som kun skyder nogle
få billeder om året, ikke skifter deres gamle billige analog kamera, med
et digitalt.

Hvorimod næste alle som tager mange billeder, er skiftet til digital.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-02-06 21:05

HKJ wrote:

> Flertallet i denne gruppe, jeg er ikke overbevist om at flertallet
> generelt fotograferer digitalt.

Jeg er til gengæld helt sikker på, at flertallet af brugerne i denne
gruppe fotograferer digitalt, det knækkede allerede over et par år
tilbage, for dengang der var der et forslag om en opdeling i en analog-
og en digital gruppe, og de analoge fotografer blev nedstemt med et meget
stort flertal.

> Det er fordi jeg regner med at masser af familier, som kun skyder nogle
> få billeder om året, ikke skifter deres gamle billige analog kamera, med
> et digitalt.

Bare rolig, disse fotoforbrugere får helt automatisk et digitalt kamera,
næste gang de køber en ny mobiltelefon, og så er den ged barberet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-02-06 11:25

Steen Lund Hansen wrote:

> Jvf. tråden om "analog fremtid" behøver jeg nok ikke en fremkaldertank
> om hundrede år

Uanset om man kan få film til den tid, så får DU ikke brug for den om
100år

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-02-06 11:29

Bo Bjerre skrev i 43fedee5$0$11696$ba624c82@nntp02.dk.telia.net dette:

> Uanset om man kan få film til den tid, så får DU ikke brug for den om
> 100år

Skulle man kunne få film til den tid, må der vel også være plads til andre
mirakler.

mvh

Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-02-06 11:25

Steen Lund Hansen wrote:

> Jeg har ikke kunne finde en o-ring på 110 mm.

Hmm... 110 mm er lige nøjagtig målet på PVC kloakrør, så du kan prøve at
tjekke hvad dit lokale byggemarked har af O-ringe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-06 16:37

> Hmm... 110 mm er lige nøjagtig målet på PVC kloakrør, så du kan prøve at
> tjekke hvad dit lokale byggemarked har af O-ringe...

Det var også min første tanke. Det eneste jeg kunne finde i
byggemarkedet i den diameter var noget i stil med en gummi muffe. Alt
for stor og kraftig med andre ord. Det findes helt givet o-ringe i 110
mm, men jeg har ikke kunne finde dem i detail handelen. Nu løste
problemet sig jo også efter at der var en der havle læst tråden og ville
sælge sin tank.

-Steen