Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Stroboskop effekt ?
Fra : Søren

Dato : 20-02-06 17:37

Min Canon speedlite 580 har en såkaldt stroboskop effekt ... jeg kan bare
ikke få mit 20D til at udløse flasehen som stroboskop ?? ... hvordan gøres
det ??

/Søren

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-02-06 20:58

Søren wrote:
> Min Canon speedlite 580 har en såkaldt stroboskop effekt ... jeg kan bare
> ikke få mit 20D til at udløse flasehen som stroboskop ?? ... hvordan gøres
> det ??

Jeg er ikke canno'ner. Men jeg plejer at sætte kameraet (på stativ) på B
og åbne. Herefter fyrer jeg strobeflashen manuelt. Husk at lukke bagefter...

Bo //

Fra : Brian Lund

Dato : 20-02-06 21:16

> Jeg er ikke canno'ner. Men jeg plejer at sætte kameraet (på stativ) på B
> og åbne. Herefter fyrer jeg strobeflashen manuelt. Husk at lukke
bagefter...

Med en Sigma 500 super kan man ihvertfald få den til at fyre af på kommando
fra huset, så mon ikke også Canons egne kan? - Der må stå i manualen
hvordan...

Brian

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-02-06 21:14

"Søren" <soren@rudemtb.dk_fjernvedsvar> wrote in message
> Min Canon speedlite 580 har en såkaldt stroboskop effekt ... jeg kan bare
> ikke få mit 20D til at udløse flasehen som stroboskop ?? ... hvordan gøres
> det ??

Du kan sætte kameraet på lukketidsprioriteret (Tv) og vælge en lukketid på
f.eks. 4 sek.
På flashen trykker på på "Mode" knappen til displayet skriver noget i
retningen af "1/128 ---- 1Hz". Det betyder at den vil affyre 1/128 del
af effekten 1 gang i sekundet. Ved at trykke på knappen midt i drejehjulet
kan du stille på effekten, hvor mange gange den skal affyre og frekvensen.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jacob

Dato : 21-02-06 23:03

> [...]
> kan du stille på effekten, hvor mange gange den skal affyre og frekvensen.

Helt rigtigt.
Man kan også sætte lukketiden til 1/30 og blitzen til 199Hz og 1/64 i
styrke. så kan man stadig håndholde men man får en spetaculær effekt på
bevægende genstande.
Men prøv dig frem et roterende cykel hjul er ok at øve sig på.