Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rensning af gammelt storformat objektiv?
Fra : Michael Birkmose

Dato : 17-02-06 23:38

Hejsa,

Jeg har fået fat i et gammelt schneider super angulon storformat objektiv.
Lukkeren virker ganske fint med undtagelse af lukketiderne 1/4, 1/2 og 1
sekund. Er der nogle der kender et godt sted at få renset sådan et objektiv?

Mvh
Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-02-06 23:57

Michael Birkmose wrote:

> [...]
> sekund. Er der nogle der kender et godt sted at få renset sådan et objektiv?

Det kan du selv klare, husk at lukker og blænde kun må smøres med
grafitstøv...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Birkmose

Dato : 18-02-06 00:24

> Det kan du selv klare, husk at lukker og blænde kun må smøres med
> grafitstøv...

Hej Niels - tak for rådet,

Nu har jeg aldrig selv rodet med rense mine objektiver, så jeg kunne nok
godt bruge lidt mere information :)
Men jeg ville nu heller ikke have noget med at give en plovmand eller hvad
det nu måtte koste, at sende skidtet forbi en kammera tekniker.

Mvh
Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-02-06 00:30

Michael Birkmose wrote:

> [...]
> Men jeg ville nu heller ikke have noget med at give en plovmand eller hvad
> det nu måtte koste, at sende skidtet forbi en kammera tekniker.

Hmm... de gamle objektiver er da lige til at skrue fra hinanden, først
den forreste del, og så den bagerste del, og så sidder man med
lukker/blænden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kjeld

Dato : 18-02-06 02:32

Det kan du selv være !

Fra : Asle Bjerva

Dato : 20-02-06 21:38

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i melding

> Hmm... de gamle objektiver er da lige til at skrue fra hinanden, først den
> forreste del, og så den bagerste del, og så sidder man med
> lukker/blænden...

Problemet er som oftest ikke å få ting fra hverandre, det er sammen igjen
som er tricket.
Service på objektiver, og ikke minst lukkere som skal justeres ved hjelp av
måleinstrumenter,
er ikke noen alle og enhver lett kan gjøre. Til slikt kreves det fagfolk og
utstyr.
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-02-06 09:35

Asle Bjerva wrote:

> [...]
> måleinstrumenter,
> er ikke noen alle og enhver lett kan gjøre. Til slikt kreves det fagfolk og

Hmm... de gamle objektiver til storformatkameraer er netop konstrureret
så de er servicevenlige, og det kræver ikke specielle måleinstrumenter at
rense og smøre en mekanisk compur lukker, og pudse linseelementerne.

Tidligere var det en del af uddannelsen som fotograf, at lærlingene på
fagskolen blev undervist i, hvordan de selv rensede et objektiv og smurte
en lukker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen