Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Chip i digital kamera
Fra : den ægte fotomand

Dato : 10-02-06 15:22

Hej

Hvordan kan det være, at de stadig bliver ved med at udvikle DSLR på chips,
der har et mindre areal, end et areal der passer til rigtige film? Altså
hvor man nu skal gange alle objektiver med 1,6 hvis du har et EOS D350.

Burde de ikke snart være så langt fremme i udviklingen, at de kan lave
ordentlige feks 6.5 MB pixels ( eller hvad det nu hedder ) chips til en
rimelig penge, is stedet for udvikler de chips med flere og flere pixels.

For mig virker det da underligt, da det vel er på chip området, som på
rigtige film området, at jo større arealet er, jo bedre kvalitet er
billedet, Hvis ellers betingelserne er opfyldt. Altså med rigtige kameraer,
hvor mellemformat er bedre end 35 mm.

Per

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-02-06 16:35

den ægte fotomand wrote:

> [...]
> billedet, Hvis ellers betingelserne er opfyldt. Altså med rigtige
> kameraer, hvor mellemformat er bedre end 35 mm.

Der er vel basalt 2 strategier, for os der befinder os nede i
consumersegmentet - uanset at dette også omfatter ret kostbart udstyr. Nikon
har f.eks. entydigt erklæret sig for det de kalder DXformatet, mens Canon
tilsyneladende har valgt at placere et ben i hver lejr.
Og at der er flere strategier er vel et udtryk for at der vælges mellem
fordele og ulemper.

FF+:
Vidvinkler skal ikke være helt så ekstreme.
Principielt mindre ISOstøj

FF-
Større og tungere obejktiver
Dyrere
Teler skal være større for at få den samme billedvinkel.

Den samlede kvalitetsforskel er svær at forholde sig til, al den stund, at
der er så mange parametre. Men man kunne vel prøve at se, hvordan Canon 5D
og Nikon d200 står overfor hinanden. Det er mit indtryk, at den basale
forskel i kvalitet er marginal og at det nok mest handler om insekterotik,
når jeg læser reviews. Men der skal nogk være nogle mærkefetichister, der er
vildt uenig og mener at eventuelle forskelle er alt afgørende. Og fred med
det. Men for os andre (eller i hvert fald for mig), så ser det ud til at
begge formater basalt kan levere fremragende billeder og at det er andre
parametre end den basale billedkvalitet, der er afgørende. Især forhold
omkring skarphedsdybde og billedvinkler, hvor det, der i det ene tilfælde er
en fordel i næste er en ulempe.

Så afhængigt af, hvad man vægter, synes om, har kræfter til at slæbe på og
råd til at købe, synes jeg ikke der er et entydigt svar på om det ene eller
det andet er 'bedst'. Og ulempen ved at udråbe en 'vinder' er, at
mangfoldigheden og valgmulighederne forsvinder, hvis 'markedet' tager
vinderen til sig.

Personligt har jeg det fint med mine DXobjektiver, der netop udmærker sig
ved at være relativt små ifht. til tilsvarende fullframeobjektiver og
tilsvarende billigere sammenlignet med tilsvarende brændvidder og kvalitet i
full frame. Men til nogle landskabsfotos savner jeg mellemformatet -
springet fra DX til FF er ikke stort nok til at det rigtigt batter
alligevel. Jeg synes bare ikke om økonomi og WAF ved en Hasselblad med et
Phaseone bagstykke. Men jeg er sikker på, at jeg ville nyde at bruge det.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-02-06 16:40

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote in message
> Hej
>
> Hvordan kan det være, at de stadig bliver ved med at udvikle DSLR på
> chips,
> der har et mindre areal, end et areal der passer til rigtige film?

Det skyldes økonomi.
Hvis der er noget som koster ved chip-produktion er fysisk størrelse (og små
styktal).

På en silicium-skive (wafer) kan man forestille sig at materiale
fejl-tætheden er konstant - uanset størrelsen på de chips der laves.
Ved at fordoble størrelsen på en chip fordobler man chancen for en fejl.
Hvis der er en fejl vil chippen ikke virke og man står således med 0 chips.
Ved at lave halvt så store chips vil der på samme område med en fejl komme
een defekt og en velfungerende chip.
Procenten af fungerende chips kaldes yield. Yielden er meget afgørende for
prisen, og falder kraftigt når chipstørrelsen stiger.

Prisen på at fremstille en wafer af en given størrelse og process teknologi
kan man forestille sig er nogenlunde konstant. Prisen på hver chip bliver så
prisen på waferen delt med antallet af fungerende chips.

Dertil kommer at spild arealet langs kanterne på den runde wafer øges når
størrelsen af de firkantede chips øges - det er ren geometri.

Man kan "sagtens" øge antallet af transistorer eller pixel uden at prisen
øges - men fysisk størrelse gør ondt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : AS

Dato : 10-02-06 15:43

> [...]
> ordentlige feks 6.5 MB pixels ( eller hvad det nu hedder ) chips til en
> rimelig penge, is stedet for udvikler de chips med flere og flere pixels.

Canon 5D? 1Ds MarkII ? PhaseOne ?

Fra : Thomas Kjær

Dato : 11-02-06 08:00

On 2006-02-10, AS <ars@TrasH.net> wrote:
> "den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote in message

> Canon 5D? 1Ds MarkII ? PhaseOne ?

For mig lød det somom Per godt kender de huse (og bagstykker), men gerne
snart vil have producenterne til at lave consumer huse med FF i stedet
for blot at bruge det i deres (semi-) professionelle modeller.

Det er bestemt også noget jeg godt kunne tænke mig, men jeg tror ikke vi
ser til årets PMA (eller Photokina som jo falder i år), jeg tror der
stadig vil gå et til to år før det bliver aktuelt. Men lad os nu se,
det er ikke den allernemmeste branche at spå om, så det kunne jo være
man blev positivt overrrasket her sidst på måneden. :)

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 11-02-06 09:47

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der har et mindre areal, end et areal der passer til rigtige film? Altså
> hvor man nu skal gange alle objektiver med 1,6 hvis du har et EOS D350.

Det kunne da være ønskeligt, men som tidligere skrevet i tråden, så er der
fordele og ulemper ved begge formater.
Jeg syntes nu det er ganske fint med begge formater, hvad jeg hellere så de
udviklede var chip med højere lysfølsomhed uden mere støj. Men det arbejder
de vel også på. men en god iso 128 ville da være kanon.

Fra : waal

Dato : 12-02-06 14:40

"Jan Damkjær Dahl" <jdd@cykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de udviklede var chip med højere lysfølsomhed uden mere støj. Men det
> arbejder de vel også på. men en god iso 128 ville da være kanon.

Det er størrelsen på de enkelte pixels der afgør lysfølsomheden så drømmen
om "både og" er og bliver en drøm. I den virkelige verden gælder det om at
finde en afvejning af egenskaber.

Den største fejl er at fabrikanterne med overlæg modarbejder anvendelsen af
de millioner af objektiver der findes i fotografernes skuffer og skabe

mvh
Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-02-06 18:33

waal wrote:

> Den største fejl er at fabrikanterne med overlæg modarbejder
> anvendelsen af de millioner af objektiver der findes i fotografernes
> skuffer og skabe

Lige nøjagtigt den reducerede chipstørrelse gør ikke de gamle objektiver
uanvendelige - de gør dem blot mere snævre mht. billedvinkel. Og man kan
selvfølgeligt ærgre sig over at ens wide ikke længere er helt så wide - men
folk med tilbøjelighed til lange teler har jo så i den anden ende fået noget
foræret.
Problemet kunne opstå, hvis der sælges en bunke kvalitetsobjektiver til det
reducerede format - de bliver svære at anvende i en 24x36-verden. Så alt i
alt, må vi da blot håbe, at forskelligheden bevares.
En anden sag er, at digitale kameraer ubønhørligt afslører gamle /dårlige/
objektiver - men det er da til at leve med. Jeg har nogle stykker, hvor den
eneste grund til at de ikke ryger i containeren er en mystisk modvilje mod
at behandle objektiver sådan. Men man burde nok gøre det.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Lars Clausen

Dato : 12-02-06 18:52

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> folk med tilbøjelighed til lange teler har jo så i den anden ende fået noget

Netop det at de gøres mere snævre har også en fordel -- det kan
gøre et ellers godt objektiv der har problemer i kanterne til et
generelt godt objektiv. Det er jo typisk i hjørnerne, at et objektivs
svagheder først viser sig, så det er en fordel at skære dem lidt af.

-Lars

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-02-06 19:23

> "Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> generelt godt objektiv. Det er jo typisk i hjørnerne, at et objektivs
> svagheder først viser sig, så det er en fordel at skære dem lidt af.

Det er at gøre en dyd af nødvendigheden.
Man har altid kunnet beskære sit billede - uanset on det er film eller
elektronisk sensor og uafhængigt af størrelsen på den.

Venlig hilsen

Mogens Hansen