Automatisk slukning
Fra : |-|enning

Dato : 04-03-06 20:10

Hej

Jeg har fået installeret Debian på min lille server.
Tidligere havde jeg Ubuntu.

Da jeg havde Ubuntu slukkede jeg serveren ved enten at skrive "halt"
eller "telinit 0". Og så lukkede maskinen HELT ned.
I modsætning til Ubuntu, så lukker Debian næsten helt ned, men kræver
lige at man skal trykke på "sluk" knappen.

Dette problem må da kunne fikses, eller?

På forhånd tak!
Mvh
- Henning Horn / www.ricaplaza.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 20:58

|-|enning wrote:

> [...]
> lige at man skal trykke på "sluk" knappen.
>
> Dette problem må da kunne fikses, eller?

Det kan gøres med enten APM eller ACPI. Det første du skal finde
ud af er, hvilke af dem maskinen understøtter. (APM har eksisteret
siden engang midt i 90'erne, men det nåede vist aldrig at blive
noget man havde på alle computere før producenterne begyndte at
udfase det til fordel for ACPI. Der findes computere med support
for begge dele. Det sidste par år tror jeg alle nye PCere har haft
support for ACPI).

Hvis din computer har ACPI support, så kig først efter, om der er
noget acpi directory i /proc. Og kig efter om der er nogle acpi
parametre på kernens kommandolinie.

grep acpi /proc/{cmdline,modules}
ls /proc/acpi

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : |-|enning

Dato : 05-03-06 10:13

Kasper Dupont skrev:

> [...]
>
> Hvis din computer har ACPI support, så kig først efter, om der er
> noget acpi directory i /proc. Og kig efter om der er nogle acpi

Hej igen.
Min server er en IBM 300GL. Det er overhovedet ikke det bedste af det
bedste, men den er fin til at lære Linux miljøet at kende : )

Ved at det ER muligt at få den til at slukke helt, da den jo gjorde det
med Ubuntu 5.10.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-03-06 10:18

On Sun, 05 Mar 2006 10:13:28 +0100, |-|enning wrote:

> Ved at det ER muligt at få den til at slukke helt, da den jo gjorde det
> med Ubuntu 5.10.
Prøv: apt-get install acpi acpid

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-06 15:32

|-|enning wrote:

> Ved at det ER muligt at få den til at slukke helt, da den jo gjorde det
> med Ubuntu 5.10.

Så prøv at undersøge hvordan Ubuntu gorde det. Den kan have
brugt enten APM eller ACPI.

Fra : Jesper

Dato : 04-03-06 22:03

|-|enning wrote:

> Hej
>skal trykke på "sluk" knappen.
> Dette problem må da kunne fikses, eller?
> [...]
prøv med halt -p , undersøg om det er ACPI eller giv apm=power-off til
kerneargumenterne i lillo eller hvad du nu bruger.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-03-06 20:18

|-|enning wrote:
> Dette problem må da kunne fikses, eller?

Sikkert...
Men Debian slukker fint helt ned på min maskine og du skriver ikke noget
om hvilken server, så folk har nok lidt svært ved at hjælpe dig.

Peter