Samba / Linux fil rettigheder
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 04-03-06 14:30

Filer er flyttet fra en Novell 4.10 server til Linux (samba) med rsync.

Jeg er så ved med chown og chmod at tilpasse til Linux rettigheder.
I den forbindelse satte jeg i første omgang kun rw bittene for u, g, o, da
jeg i har læst at execute bittene af samba anvendes til DOS archive (og
måske system, hidden).

Men for at kunne se/operere på filer og directories fra windows/samba skal
execute bitten(e), så vidt jeg kan finde ud af, sættes på Linux siden.
Nogen god forklaring på det ?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 05-03-06 11:50

Lars P. Magnussen wrote:
> [...]
>
> Men for at kunne se/operere på filer og directories fra windows/samba skal
> execute bitten(e), så vidt jeg kan finde ud af, sættes på Linux siden.

Du skal sætte execute bit på alle directories.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du har pillet
ved disse permissions?

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 05-03-06 13:27

> Du skal sætte execute bit på alle directories.

Det anede mig. Skal det forstås sådan, at DOS / Linux mapningen kun sker på
fil niveau ?
Og at directory execute giver rettighed til at se directoriet ?

> Jeg forstår ikke helt hvorfor du har pillet
> ved disse permissions?

Jeg har prøvet at finde ud af hvordan Samba / Linux fungerer, bl.a. herfra
http://us2.samba.org/samba/docs/using_samba/ch08.html

Men jeg mangler jo nok noget forståelse
For at få overført alle data fra Novell serveren anvendte jeg
ncpmount -S server -U bruger -b -f 764 -d 764 /mnt/server
og derefter rsync til kopieringen.
Brugeren selvfølgelig med rettigheder til alt nødvendigt. De 764 i et forsøg
på ikke at "forstyrre" sambas anvendelse af execute bit.
Jeg har så oprettet et forholdsvis simpelt system af brugere og grupper, som
jeg vil styre adgangsrettigheder til serverens filer og directories med.
Dvs. at jeg har kørt et script, som sætter u,g,o ejerskab og filrettigheder
til noget, som ligner, hvad jeg havde kørende på Novell. Og her er det nok
at jeg mangler execute bitten på directories.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 05-03-06 13:36

Lars P. Magnussen wrote:

> Det anede mig. Skal det forstås sådan, at DOS / Linux mapningen kun sker på
> fil niveau ?
> Og at directory execute giver rettighed til at se directoriet ?

Man skal have execute rettigheder til et directory
for at kunne cd'e ned i det. Hvis du ikke har
denne rettighed i Linux får du heller ikke adgang
via samba.

> [...]
> Brugeren selvfølgelig med rettigheder til alt nødvendigt. De 764 i et forsøg
> på ikke at "forstyrre" sambas anvendelse af execute bit.

Jeg har aldrig interesseret mig for denne bit, og det
har virket alligevel.

Mogens

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 05-03-06 15:40

> Jeg har aldrig interesseret mig for denne bit, og det
> har virket alligevel.

Hvad har du i smb.conf shares ?
directory mask og create mask

Bruger du force directory mode og force create mode ?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 05-03-06 15:54

Lars P. Magnussen wrote:

> Hvad har du i smb.conf shares ?
> directory mask og create mask
>
> Bruger du force directory mode og force create mode ?

Det kommer jo an på hvilke shares.

Til [homes] bruger jeg:

create mode = 0664
directory mode = 0775