streaming mp3
Fra : fes

Dato : 04-03-06 09:51

jeg har nogle biblioteker med mp3filer som gerne må høres på lokalnettet.
Jeg har ingen problemer med denne begrænsning, men jeg vil også gerne opnå
at filerne ikke kan downloades, men kun afspilles.
Jeg har en ide om at der så skal streames, men hvor starter jeg?
gode ideer efterlyses! også gerne de logiske

finn

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 10:49

fes wrote:

> jeg har nogle biblioteker med mp3filer som gerne må høres på lokalnettet.
> Jeg har ingen problemer med denne begrænsning, men jeg vil også gerne opnå
> at filerne ikke kan downloades, men kun afspilles.

Administrerer du selv alle maskinerne på lokalnettet? Du kan
begrænse læseadgangen til filerne til en specifik gruppe. Så
installerer du et program med sgid til denne gruppe. Dermed er
det kun det ene program, som kan læse filerne, så skal du bare
sikre dig, at det er et program, der ikke kan gemme filerne.
(Muligvis bliver du selv nødt til at ændre lidt på programmet
først.)

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Kent Friis

Dato : 04-03-06 11:10

Den Sat, 4 Mar 2006 09:51:04 +0100 skrev fes:
> [...]
> Jeg har en ide om at der så skal streames, men hvor starter jeg?
> gode ideer efterlyses! også gerne de logiske

Ting der streames kan også gemmes.

Mvh
Kent

Fra : Christian Iversen

Dato : 04-03-06 13:02

fes wrote:

> [...]
> Jeg har en ide om at der så skal streames, men hvor starter jeg?
> gode ideer efterlyses! også gerne de logiske

Alt hvad der kan høres, kan gemmes.

--
| Christian Iversen | Well, he was the son of zeus anyway. |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-03-06 13:08

> Alt hvad der kan høres, kan gemmes.

<flameproof suit on>
DRM
</f>

Thomas

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-03-06 13:33

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

><flameproof suit on>
>DRM
></f>

Jeg har aldrig helt forstået DRM implementeret i software. Okay,
man kan ikke nødvendigvis komme til at gemme den komprimerede
fil, som den så ud, mens den var krypteret.

Når pirater er dumme nok til at finde sig i en kamera-optagelse
fra en biograf, er tabet ved rekomprimering jo en bagatel.

Men så længe den dekrypterede lyd skal forbi en (software)driver
for at blive spillet, kan man lave hooks i driveren til at gemme
de ukodede data.

Hvis musik- og filmindustrien virkelig mener det, er de nødt til
at lave noget custom-hardware, som i én chip modtager en kodet
stream og som outputter et analogt signal. Alt andet er dømt til
at fejle før eller siden.

Men hva', hvis folk kan leve med en kamera-optagelse, kan de vel
også leve med musik optaget med en mikrofon foran en højttalerne
på en DRM-afspiller?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-03-06 13:41

> Men så længe den dekrypterede lyd skal forbi en (software)driver
> for at blive spillet, kan man lave hooks i driveren til at gemme
> de ukodede data.

Ja hvis du kan komme til på det niveau. Det er også derfor OSS aldrig kommer
til at blive en trucsted computing platform.

> [...]
> at lave noget custom-hardware, som i én chip modtager en kodet
> stream og som outputter et analogt signal. Alt andet er dømt til

Prøv at læse om trusted computing. Det er uhyggelig læsning. ALT bliver
overvåget/beskyttet fra den dumme bruger.

> Men hva', hvis folk kan leve med en kamera-optagelse, kan de vel
> også leve med musik optaget med en mikrofon foran en højttalerne
> på en DRM-afspiller?

He he. Ja jeg har heller ikke forstået at folk gladeligt henter 1400MB ned
og så lever med ringe lyd, frimærke billede, out of sync tekster og folk der
lige rejser sig op og skal tisse i biffen hvor det er optaget. Men de havde
det før os andre, no doubt about it

Thomas

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-03-06 13:47

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

>Ja hvis du kan komme til på det niveau. Det er også derfor OSS aldrig kommer
>til at blive en trucsted computing platform.

Strengt taget er det jo bare at lodde en PIC med lidt logik på
det rigtige sted. For eksempel på PCI-bussen hvor de digitale
men ukrypterede data er på vej til lydkortet.

Det er lidt svært for et stykke software at opdage det.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-03-06 13:56

Klaus Ellegaard wrote:
> Strengt taget er det jo bare at lodde en PIC med lidt logik på
> det rigtige sted. For eksempel på PCI-bussen hvor de digitale
> men ukrypterede data er på vej til lydkortet.

Ehh.. nope.
http://www.freedom-to-tinker.com/?p=882

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-03-06 14:36

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

>Ehh.. nope.
>http://www.freedom-to-tinker.com/?p=882

No problem - så sætter vi den selve på lydkortet.

Ligesom Samsung (der er certificeret efter alle kunstens regler)
lavede DVD'er med et meget løst forhold til DVD-kryptering, vil
det samme naturligvis ske med hardware.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-03-06 13:52

Thomas S. Iversen wrote:

> Ja hvis du kan komme til på det niveau. Det er også derfor OSS aldrig kommer
> til at blive en trucsted computing platform.

Der er ikke noget ivejen for et OSS trusted computing system.
Spørgsmålet er hvem, der kontrollerer nøglerne. Hvis ejeren af maskinen
kontrollerer nøglerne, er det skam et stærkt sikkerhedsværktøj som
snildt kan bruges i OSS systemer.
Det er imidlertid ikke det som der er lagt op til fra TCG's side. De
ønsker jo at producenten kontrollerer nøglerne, så det kan bruges til
Digital Restrictions Management.
http://www.eff.org/Infrastructure/trusted_computing/20031001_tc.php

Peter

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-03-06 13:54

> [...]
> Spørgsmålet er hvem, der kontrollerer nøglerne. Hvis ejeren af maskinen
> kontrollerer nøglerne, er det skam et stærkt sikkerhedsværktøj som

Ahh ja det har du selvklart ret i

Men vinden blæser i anden retning.

Thomas

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-03-06 13:48

fes wrote:
> [...]
> Jeg har en ide om at der så skal streames, men hvor starter jeg?
> gode ideer efterlyses! også gerne de logiske

Al logik siger at det er ren ønsketænkning.

Selvfølgelig...hvis du selv administrerer og kontrollerer softwaren på
alle klienter, der har adgang, så kan du bare sørge for at softwaren
smider det som den modtager væk.
Kontrollerer du ikke klienterne, kunne du ligeså godt ønske dig en
evighedsmaskine.

Btw... "streaming" har intet at gøre med om det kan gemmes eller ej.
"streaming" betyder at den protokol, det overføres med tager højde for
real-tid, så det bliver muligt at afspille samtidig med overførslen.
Alm. TCP vil jo stoppe og vente, når en pakke bliver væk, men det er
ikke særlig smart med net-radio. Der er man mere interesseret i at komme
videre og følge med "strømmen", så skidt med at det lige hakkede lidt.

Peter

Fra : fes

Dato : 04-03-06 14:56

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse

> Al logik siger at det er ren ønsketænkning.

Tak til alle. Jeg havde ikke regnet med så megen responce så hurtigt.
Nu er problemet ikke så stort, idet jeg (som jeg nævnte i 2 sætning . Jeg
styrer det hele selv, og kan sagtens anvende maskiner uden outputmulighed (i
alt fald når jeg lige har fundet ud af at disable indbyggede
USBstik -sikkert bios!)
Jeg ville bare for syns skyld undlade at invitere til at omgå mine
bestræbelser

og, ja jeg er klar over at streaming også kan sakes, - bare ikke så let

men tak for inputtene
finn

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-03-06 15:24

fes wrote:
> Tak til alle. Jeg havde ikke regnet med så megen responce så hurtigt.
> Nu er problemet ikke så stort, idet jeg (som jeg nævnte i 2 sætning . Jeg
> styrer det hele selv,

Jammen så kan du jo bare lade være med at installere afspillere på
maskinerne og så kun tillade eksekvering af en enkelt binær, der kan
modtage og afspilledet du sender.

> og, ja jeg er klar over at streaming også kan sakes, - bare ikke så let

Mener du at "mplayer -dumpstream" er svært?

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 15:33

Peter Mogensen wrote:

> Mener du at "mplayer -dumpstream" er svært?

Det sværeste ved -dumpstream er at finde den på mplayer man
siden uden på forhånd at vide hvad den hedder. Derefter er det
nemt at bruge. Det er bare ikke altid den virker. Jeg har været
ude for nogle streams, jeg ikke kunne dumpe.

Er der forresten nogen, som har fået -dumpaudio til at virke?
Jeg har en mpeg stream, som mplayer afspiller uden problemer.
Nu vil jeg så gerne have lyden for sig selv og prøver derfor med
-dumpaudio. Der kommer en fil ud af det, og den ser også ud til
at have den rigtige størrelse. Men mplayer kan ikke afspille
filen.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-03-06 15:38

Kasper Dupont wrote:

> Det sværeste ved -dumpstream er at finde den på mplayer man
> siden uden på forhånd at vide hvad den hedder.

man mplayer :)

> Det er bare ikke altid den virker. Jeg har været
> ude for nogle streams, jeg ikke kunne dumpe.

ok... jeg har ikke oplevet problemer. Mit eneste problem er at mplayer
ikke er glad for at skippe i mms:// streams, så man er nød til at
høre/se det hele fra starten. Og hvis man pauser den, så risikerer man
at den senere tror den er nået til EOF og afbryder.

Peter

Fra : Heine Laursen

Dato : 04-03-06 17:46

On Sat, 04 Mar 2006 15:33:12 +0100, Kasper Dupont wrote:

> [...]
> -dumpaudio. Der kommer en fil ud af det, og den ser også ud til
> at have den rigtige størrelse. Men mplayer kan ikke afspille

Det er måske ikke det du vil. Men jeg har mange gange haft held til at
extrackte lyden fra en video fil med:
mplayer -vc dummy -vo null -ao pcm video fil

Man ender så med en audiodump.wav (RIFF (little-endian) data, WAVE audio,
Microsoft PCM) ifølge file.

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 19:32

Heine Laursen wrote:

> [...]
> mplayer -vc dummy -vo null -ao pcm video fil
>
> Man ender så med en audiodump.wav (RIFF (little-endian) data, WAVE audio,

Pointen var jo at filen skulle blive mindre af det. Jeg kan
sagtens afspille sådan en fil med "-vo null". Det fungerer fint,
men det giver jo en masse diskaktivitet og cache forbrug. Jeg
ville derfor gerne have en udgave med kun den komprimerede lyd.
Og nej, jeg vil ikke rekomprimere den med yderligere kvalitetstab
til følge.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-03-06 21:48

Den Sat, 04 Mar 2006 15:33:12 +0100 skrev Kasper Dupont:

> [...]
> nemt at bruge. Det er bare ikke altid den virker. Jeg har været
> ude for nogle streams, jeg ikke kunne dumpe.

Sjovt nok har jeg aldrig fået -dumpstream til at virke, men
mencoder -oac copy -ovc copy plejer at virke.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-06 23:08

Kent Friis wrote:

> Sjovt nok har jeg aldrig fået -dumpstream til at virke, men
> mencoder -oac copy -ovc copy plejer at virke.

Nu har jeg haft problemer med filer hvor -dumpstream virkede
fint, men -dumpaudio ikke virkede.

Jeg prøvede så med: mencoder -oac copy -ovc frameno
Resultatet blev at jeg fik en 2.5MB fil med lyden, som faktisk
kan afspilles. Men det ser ud som om mplayer stadigvæk mener
der er et eller andet video i filen.

Nu er 2.5MB jo ikke noget dårligt resultat, når udgangspunktet
var at jeg ville have noget mindre end de 46MB som den original
mpeg fil fyldte. Men til min overraskelse, var de 2.5MB faktisk
ikke særlig godt komprimeret. Med gzip kunne jeg få den helt
ned på 2.1MB.

Fra : Søren Reinke

Dato : 06-03-06 07:49

Kent Friis wrote:

> Sjovt nok har jeg aldrig fået -dumpstream til at virke, men
> mencoder -oac copy -ovc copy plejer at virke.

Hmmm ?

Den virker fint i windows udgaven af mplayer, jeg har brugt den til at
gemme streaming videoer med uden problemmer.

--
Hilsen Søren Reinke
www.Xray-Mag.com Gratis online dykkermagasin

Fra : Kent Friis

Dato : 06-03-06 17:05

Den Mon, 06 Mar 2006 07:48:53 +0100 skrev Søren Reinke:

> Hmmm ?
>
> Den virker fint i windows udgaven af mplayer, jeg har brugt den til at
> gemme streaming videoer med uden problemmer.

Jeg tror det har mere at gøre med hvilket streaming-format det er jeg
forsøger at gemme i forhold til hvilket format du forsøger med.

Det skal måske også siges at jeg kun har prøvet et par gange, efter jeg
konstaterede at mencoder virkede, er der jo ingen grund til at blive
ved med at forsøge. Så der er absolut ikke tale om nogen videnskabelig
test.

Mvh
Kent