"dd" kommando?
Fra : johs32

Dato : 15-02-06 18:12

Jeg kom ved et uheld til at skrive "dd" istedet for "df". Den stod i lidt
tid før jeg trykkede ctrl-c. Er det ikke noget med at dd formatere ens
hardisk? Kan det være være sket noget ved at jeg trykkede "dd"?

Mvh
Johs

Fra : Kent Friis

Dato : 15-02-06 18:16

Den Wed, 15 Feb 2006 18:11:30 +0100 skrev johs32:
> Jeg kom ved et uheld til at skrive "dd" istedet for "df". Den stod i lidt
> tid før jeg trykkede ctrl-c. Er det ikke noget med at dd formatere ens
> hardisk? Kan det være være sket noget ved at jeg trykkede "dd"?

Nej, dd laver ikke andet end at læse og skrive (evt. med konvertering).
Når du kun skriver dd, læser den fra tastaturet, og skriver til skærmen.

Ikke noget problem.

Når man bruger dd til at slette en harddisk, gør man det ved at
fortælle den at den skal skrive til harddisken (of=/dev/hda), det
er denne del der er den farlige, ikke dd.

Det kan man dog kun når man er logget ind som root, så selv om
man forsøger at skrive til /dev/hda, sker der normalt ikke noget
ved det.

(For man er jo ikke logget ind som root!)

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-02-06 18:45

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

>(For man er jo ikke logget ind som root!)

Snæeh, højst 85% af tiden.

Mvh.
   Klaus, Unix systemadministrator.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-02-06 18:53

Den Wed, 15 Feb 2006 17:44:30 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> Snæeh, højst 85% af tiden.
>
> Mvh.
>    Klaus, Unix systemadministrator.

Så må du gøre noget galt. Man er kun logget ind som root, når der
er noget der ikke er som det skal være. Og når der er det, er det
vel fordi man ikke har gjort sit arbejde godt nok.

Jeg ryster på hovedet hver gang jeg ser nogen logge ind som root,
fordi traceroute eller lignende ikke er i path når de er logget
ind som bruger. Så skriv da for h.* /sbin/ eller ret path, eller
symlink traceroute til /usr/local/bin...

Mvh
Kent

Fra : Allan Joergensen

Dato : 15-02-06 18:59

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Så må du gøre noget galt. Man er kun logget ind som root, når der
> er noget der ikke er som det skal være. Og når der er det, er det
> vel fordi man ikke har gjort sit arbejde godt nok.

Jeg tror du (igen?) missede pointen.

--
Allan Joergensen

"Never dance with a girl whose brothers have knife scars." - Mat Cauthon

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-06 21:09

> Så må du gøre noget galt. Man er kun logget ind som root, når der er
> noget der ikke er som det skal være. Og når der er det, er det vel
> fordi man ikke har gjort sit arbejde godt nok.

Nå, Klaus, så må du jo på passende vis overbevise os om at du godt kan
lave dit arbejde godt nok selvom du er root hele tiden :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-02-06 21:15

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

>Så må du gøre noget galt.

Du har vist aldrig arbejdet i et enterprise-class Unix-miljø?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-02-06 21:50

Den Wed, 15 Feb 2006 20:15:20 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> Du har vist aldrig arbejdet i et enterprise-class Unix-miljø?

Min buzz-word -> dansk ordbog er desværre lånt ud.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 15-02-06 22:06

> Du har vist aldrig arbejdet i et enterprise-class Unix-miljø?

Ikke hvor der sad folk logget ind som root konstant uden at vide
hvordan devices og dd-kommandoen hænger sammen.

Mvh
Kent

Fra : Sune Vuorela

Dato : 15-02-06 21:50

On 2006-02-15, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Så må du gøre noget galt. Man er kun logget ind som root, når der
> er noget der ikke er som det skal være. Og når der er det, er det
> vel fordi man ikke har gjort sit arbejde godt nok.

Jeg bruger godt nok oftest sudo, men der er maskiner som jeg logger til
hvor jeg over 85% af tiden skriver sudo foran kommandoerne - og også et
par enkelte maskine som jeg logger ind på og skifter til root med det
samme.

Enkelte maskiner logger man kun ind på for at ændre opsætninger eller
installerer et par ekstraprogrammer eller sådan noget - og det kræver
altså privilegier af en eller anden form.

Bekagler!

/Sune

Fra : Kent Friis

Dato : 15-02-06 21:58

Den Wed, 15 Feb 2006 20:50:03 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela:

> [...]
> installerer et par ekstraprogrammer eller sådan noget - og det kræver
> altså privilegier af en eller anden form.

Men du sidder vel ikke og ændrer opsætningen konstant? Hvis du gør,
må det jo være fordi "noget ikke er som det skal være"?

Man kan naturligvis have så mange maskiner at der konstant er fejl
der skal løses et eller andet sted, men hvis man har så travlt til
hverdag, så er man lost den dag der er et alvorligt problem.

Mvh
Kent

Fra : Sune Vuorela

Dato : 15-02-06 22:02

On 2006-02-15, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Men du sidder vel ikke og ændrer opsætningen konstant? Hvis du gør,
> må det jo være fordi "noget ikke er som det skal være"?

Næh. Kun en gang hver anden måned eller lignende. eller når der skal
opdateres software.
Det her er maskiner som jeg kun logger ind på i tilfælde af
konfigurationsændringer eller sikkerhedsbrister i ssh eller et par andre
småting.

Ellers passer de sig selv og gør deres job.

--
Sune

Fra : Kent Friis

Dato : 15-02-06 22:04

Den Wed, 15 Feb 2006 21:01:43 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela:

> [...]
> småting.
>
> Ellers passer de sig selv og gør deres job.

Så er du forhåbentlig heller ikke logget ind som root 85% af *tiden*,
men kun når de ikke passer sig selv?

Mvh
Kent

Fra : Sune Vuorela

Dato : 15-02-06 22:05

On 2006-02-15, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Så er du forhåbentlig heller ikke logget ind som root 85% af *tiden*,
> men kun når de ikke passer sig selv?

Det er vel et spørgsmål om definitionen på *tiden*. Jo. jeg er logget
ind som root 85% af den tid som jeg er logget ind på maskinen, hvis
ikke mere.

/Sune

Fra : Kent Friis

Dato : 15-02-06 22:14

Den Wed, 15 Feb 2006 21:05:13 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela:

> Det er vel et spørgsmål om definitionen på *tiden*. Jo. jeg er logget
> ind som root 85% af den tid som jeg er logget ind på maskinen, hvis
> ikke mere.

Hvis du regner på den måde, er det jo nemt at opnå. Så kan man jo være
logget ind som root 100% af tiden på en maskine man slet ikke har noget
login til...

Mvh
Kent

Fra : Sune Vuorela

Dato : 15-02-06 22:20

On 2006-02-15, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Hvis du regner på den måde, er det jo nemt at opnå. Så kan man jo være
> logget ind som root 100% af tiden på en maskine man slet ikke har noget
> login til...

.... og hvis man ellers logger af inden man går i seng, så kommer man med
en anden regnemetode aldrig over 66% hvis man sover de anbefalede 8
timer.
Eller hvis vi eksempelvis regner det som tiden siden år 1900 så kommer
vi aldrig særlig højt op.

Siden hvornår mener du at vi skal regne tiden ? Og hvordan ?

/Sune

Fra : Kent Friis

Dato : 15-02-06 22:33

Den Wed, 15 Feb 2006 21:20:09 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela:

> ... og hvis man ellers logger af inden man går i seng, så kommer man med
> en anden regnemetode aldrig over 66% hvis man sover de anbefalede 8
> timer.

Hvis vi snakker om arbejde, må det være arbejdstiden der er det
fælles referencepunkt.

> Eller hvis vi eksempelvis regner det som tiden siden år 1900 så kommer
> vi aldrig særlig højt op.

Den maskine må bruge hulkort...

Mvh
Kent