LinkSys og freeBSD wmp54g erfaringer
Fra : Henning Wangerin

Dato : 14-02-06 11:50

Hejsa!

Jeg har forsøgt at få be- eller afkræftet at Linksys' trådløse pci-netkort
wmp54g kan gøre under linux of freeBSD(pfSense).

LinkSys svarer ikke.

Et par google søgninger giver heller ikke rigtigt noget svar.

Er der nogen som har erfaringer med sådan en tingest?

TIA

/Henning

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-02-06 12:32

On Tue, 14 Feb 2006 11:50:08 +0100, Henning Wangerin wrote:

> [...]
>
> Et par google søgninger giver heller ikke rigtigt noget svar.
>
> Er der nogen som har erfaringer med sådan en tingest?

Hvis du vil have et, der helt sikkert virker, kan jeg anbefale ASUS
WL 107-g. Det er baseret på ra-2500, som er under GPL-licens. I samme
serie laver ASUS også et mini-pci og en usb-dongle. Begge virker
ligeledes perfekt.

*BSD: http://damien.bergamini.free.fr/ral/ral-freebsd.html
GNU/Linux: http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Main_Page

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Henning Wangerin

Dato : 14-02-06 12:43

On Tue, 14 Feb 2006 12:32:13 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Hvis du vil have et, der helt sikkert virker,

Det vil da være at foretrække

> kan jeg anbefale ASUS WL
> 107-g. Det er baseret på ra-2500, som er under GPL-licens. I samme serie
> laver ASUS også et mini-pci og en usb-dongle. Begge virker ligeledes
> perfekt.

Det vil jeg kigge på.

Hvad så men en pci-adaptor? Er den til at betale sig fra i løs vægt?

> *BSD: http://damien.bergamini.free.fr/ral/ral-freebsd.html GNU/Linux:
> http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Main_Page

De sider kigger heg nærmere på.

Takker.

/Henning

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-02-06 13:07

On Tue, 14 Feb 2006 12:43:11 +0100, Henning Wangerin wrote:

> Hvad så men en pci-adaptor? Er den til at betale sig fra i løs vægt?

Det har jeg ingen erfaring med.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 14-02-06 21:02

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> WL 107-g. Det er baseret på ra-2500, som er under GPL-licens. I samme
> serie laver ASUS også et mini-pci og en usb-dongle. Begge virker

Har du et nummer på den usb-dongle?

/Magnus

--
"Ford, you're turning into a penguin. Stop it."

Douglas N. Adams (1952-2001)

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-02-06 22:03

On Tue, 14 Feb 2006 21:02:27 +0100, Magnus wrote:

> Har du et nummer på den usb-dongle?

Asus WL-167g, måske: http://ralink.rapla.net/

Jeg har lige bestilt én. Glæder mig til at se om den virker...

Mvh.

--
"Who ees thees Kählveen?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : N/A

Dato : 15-02-06 00:39

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-02-06 00:39

On Tue, 14 Feb 2006 22:49:37 +0100, Magnus Pedersen wrote:

> Giver du ikke lige et vink om det er en succes når stumpen kommer hjem?
Det gør den: http://www.qbik.ch/usb/devices/showdr.php?id=155
Hvis du har udev installeret, burde det sket automatisk, ellers er det
blot modprobe usbnet, er du er kørende.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-02-06 23:30

On Wed, 15 Feb 2006 00:38:32 +0100, Michael wrote:

> Det gør den: http://www.qbik.ch/usb/devices/showdr.php?id=155

Hvor står der noget om Asus WL-167g på den side?

Mvh.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-02-06 03:43

On Wed, 15 Feb 2006 23:30:08 +0100, Adam Sjøgren wrote:

> Hvor står der noget om Asus WL-167g på den side?
"This project is a development effort to create a stable and feature rich
Linux driver for wireless 802.11b and 802.11g cards that are based on the
Ralink rt2400 and rt2500 chipsets. The driver(s) support PCI, MiniPCI,
CardBus and USB adapters."

http://www.qbik.ch/usb/devices/showdr.php?id=184
http://www.ralinktech.com/supp-1.htm
Ralinks egen:
http://www.ralinktech.com/drivers/Linux/RT25USB-SRC-V2.0.6.0.tar.gz

[mir@loke]$ apt-cache search rt2500 rt2500 - configuration tool for
wireless RT2500 network cards rt2500-source - RT2500 wireless network
drivers source

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-02-06 07:53

On Thu, 16 Feb 2006 03:43:10 +0100, Michael wrote:

> [...]
> Linux driver for wireless 802.11b and 802.11g cards that are based on the
> Ralink rt2400 and rt2500 chipsets. The driver(s) support PCI, MiniPCI,

Du har fuldstændig ret. Der står intet om Asus WL-167g på den side.

(Jeg kan sagtens finde et projekt der har lavet en driver til
RTL8180¹, som sidder på det D-Link PCI-kort jeg har liggende, men det
betyder ikke at jeg rent faktisk har fået det til at fungere.

Sagt på en anden måde: Der er forskel på at få oplysningen: "Det burde
virke" og "Jeg har fået det til at virke selv, i praksis").

Mvh.

Adam

¹ http://rtl8180-sa2400.sourceforge.net/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-02-06 09:43

On Thu, 16 Feb 2006 07:52:37 +0100, Adam Sjøgren wrote:

> Du har fuldstændig ret. Der står intet om Asus WL-167g på den side.

Om der står Asus, Intel eller noget andet, er uden betydning. Det
afgørende er det brugte chipsæt, og for Asus WL-167g er chipsættet
rt2500.

> Sagt på en anden måde: Der er forskel på at få oplysningen: "Det
> burde virke" og "Jeg har fået det til at virke selv, i praksis").
Derom kan vi ikke være uenige. Min praktiske erfaring er baseret på Asus
WL-107g (PCMCIA), men for WL-167g gælder som sagt, at det er samme
chipsæt, hvorfor det burde virke. I et af de link jeg sendte dig, kunne
du også læse, at det virker på Debian Sarge.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-02-06 19:42

On Thu, 16 Feb 2006 09:42:31 +0100, Michael wrote:

> Derom kan vi ikke være uenige.

Tak.

> Min praktiske erfaring er baseret på Asus WL-107g (PCMCIA), men for
> WL-167g gælder som sagt, at det er samme chipsæt, hvorfor det burde
> virke.

Ja, præcis.

Det Magnus Pedersen spurgte efter var så at få at vide om den Asus
WL-167g jeg har bestilt så rent faktisk også virker tilfredsstillende
i praksis.

Hvortil du svarede at det gør den - hvilket er ganske godt klaret al
den stund at den lige nu ligger på posthuset og venter på at blive
hentet.

Mvh.

--
"They're all teeth and no digestive tract. No Adam Sjøgren
brains at all." asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-02-06 19:56

On Fri, 17 Feb 2006 19:42:18 +0100, Adam Sjøgren wrote:

> Hvortil du svarede at det gør den - hvilket er ganske godt klaret al den
> stund at den lige nu ligger på posthuset og venter på at blive hentet.
Så må vi jo afvendte dit besøg på posthuset i morgen, før vi kan få
bekræftet, hvorvidt jeg er synsk eller ej

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-02-06 20:15

On Fri, 17 Feb 2006 19:56:21 +0100, Michael wrote:

> Så må vi jo afvendte dit besøg på posthuset i morgen, før vi kan få
> bekræftet, hvorvidt jeg er synsk eller ej

/me leder efter en maskine uden USB-porte...

,

--
"Girl, you thought he was a man Adam Sjøgren
But he was a muffin" asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-02-06 20:44

On Fri, 17 Feb 2006 20:14:37 +0100, Adam Sjøgren wrote:

> /me leder efter en maskine uden USB-porte...

Du skal ikke lede længere. Jeg har en gammel 486sx stående, du skal få
helt gratis

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-02-06 20:49

On Fri, 17 Feb 2006 20:44:18 +0100, Michael wrote:

> Du skal ikke lede længere. Jeg har en gammel 486sx stående, du skal få
> helt gratis

Jeg stikker den med en Amiga 1000.

,

--
"What looks large from a distance Adam Sjøgren
Close up is never that big" asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 17-02-06 20:57

Den Fri, 17 Feb 2006 20:48:58 +0100 skrev Adam Sjøgren:

> Jeg stikker den med en Amiga 1000.

Gratis?

Den må efterhånden være et samlerobjekt (bare man havde pladsen).

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-02-06 21:29

On 17 Feb 2006 19:57:13 GMT, Kent wrote:

> Gratis?

> Den må efterhånden være et samlerobjekt (bare man havde pladsen).

Jeg solgte den til en i dk.marked.privat.edb for symbolske 100,-, men
han dukkede aldrig op.

(Jeg har selv reddet den fra en skraldebunke, men har måttet indse at
jeg ikke orker at finde ud af at lave en kickstart-diskette til den).

Mvh.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-02-06 21:43

Den Fri, 17 Feb 2006 21:28:33 +0100 skrev Adam Sjøgren:

> [...]
>
> (Jeg har selv reddet den fra en skraldebunke, men har måttet indse at
> jeg ikke orker at finde ud af at lave en kickstart-diskette til den).

Prøv at spørge i en Amiga-gruppe, det må nemt kunne klares med en
Amiga (PC og Amiga diskette-formatet passer ikke sammen) og en
internet-forbindelse (til at downloade en A1000 kickstart, medmindre
du kan finde en der har en Amiga 1000 og få en kopi af).

Glem alt om at gøre det selv på en PC, det kan sandsynligvis slet
ikke lade sig gøre. Og hvis du lader andre gøre arbejdet, kan det jo
være lige meget om du orker at gøre det

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-02-06 22:02

On 17 Feb 2006 20:43:25 GMT, Kent wrote:

> Prøv at spørge i en Amiga-gruppe, det må nemt kunne klares med en
> Amiga (PC og Amiga diskette-formatet passer ikke sammen)

(Næææh, det siger du ikke?! Det næste du belærer mig om er vel at
Amigaen havde tre hjælpeprocessorer med nuttede navne og at det kun er
A1000 der kræver en Kickstart diskette?)

> [...]
> medmindre du kan finde en der har en Amiga 1000 og få en kopi af).

> Glem alt om at gøre det selv på en PC, det kan sandsynligvis slet
[...]

Undlad venligst at skyde mig tåbelige ideer¹ i skoene, tak.

Jeg har en gammel CDTV stående et sted, men jeg besidder ikke
entusiasme nok til at støve den af og lave en diskette (har jeg
opdaget).

Nu er vi vist røget off-topic.

Mvh.

Adam (ex opskåret A500-ejer (yeps, eksternt tastatur!) og ex
A4000-ejer)

¹ (Se forøvrigt: <http://www.jschoenfeld.com/products/catweasel_e.htm>
<http://www.soundtracker.org/raw/cwfloppy/> og endelig:
<http://jwz.livejournal.com/351216.html>)

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-02-06 17:39

On Tue, 14 Feb 2006 22:49:37 +0100, Magnus wrote:

> Giver du ikke lige et vink om det er en succes når stumpen kommer hjem?

Ved at installere seneste CVS-snapshot af driverne til rt2570 ser det
ud til at virke perfekt indtil videre - på både en P4/2GHz og en
PII/300MHz, begge med 2.6.15-kerner på.

(Jeg har ikke prøvet WEP og WPA endnu, da jeg har en dum bridge der
går ned hvis det slås til).

Jæs!

,

--
"I try to make everyone's day a little more surreal" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-06 13:48

On Sat, 18 Feb 2006 17:39:09 +0100, Adam Sjøgren wrote:

> Ved at installere seneste CVS-snapshot af driverne til rt2570 ser det ud
> til at virke perfekt indtil videre - på både en P4/2GHz og en
> PII/300MHz, begge med 2.6.15-kerner på.

Skal man tilgå donglen gennem usbnet, eller har driveren direkte
understøttelse for usb?

> (Jeg har ikke prøvet WEP og WPA endnu, da jeg har en dum bridge der
> går ned hvis det slås til).

En tilbagemelding på ovenstående finder jeg særdeles interessant -
specielt WPA, så når/hvis du får det testet, må du meget gerne vende
tilbage med status.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-02-06 14:00

On Sun, 19 Feb 2006 13:48:20 +0100, Michael wrote:

> Skal man tilgå donglen gennem usbnet, eller har driveren direkte
> understøttelse for usb?

rt2570 er specifikt til USB, så vidt jeg har forstået ved hurtig
skimning af <http://rt2x00.serialmonkey.com/>

Ihvertfald gjorde jeg ikke andet end at kopiere den rt2570.ko der kom
ud af oversættelsen ned i /lib/modules, kørte depmod -a && modprobe
rt2570 og så dukkede et fint rausb0 interface op i /sbin/iwconfig's
liste.

Efter at have tilføjet de relevante linier i /etc/network/interfaces
var det bare at køre ifup rausb0, så fik jeg netforbindelse via
rausb0-interfacet.

Jeg testede lidt (kopierede en del), og fik nogle linier i loggen, men
om de er slemme eller ej kan jeg ikke bedømme; maskinen kørte
i det mindste fint videre:

<http://sourceforge.net/mailarchive/forum.php?thread_id=9759140&forum_id=40709>

(Bah, SourceForge har skået min email over).

> En tilbagemelding på ovenstående finder jeg særdeles interessant -
> specielt WPA, så når/hvis du får det testet, må du meget gerne vende
> tilbage med status.

Det tager nok et stykke tid, da jeg ikke har tænkt mig at udskifte
bridgen lige med det samme.

Hm, men det kunne være jeg skulle udskifte den med endnu en Asus
WL-167g. Hm.

Mvh.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-06 14:37

On Sun, 19 Feb 2006 14:00:23 +0100, Adam Sjøgren wrote:

> rt2570 er specifikt til USB, så vidt jeg har forstået ved hurtig
> skimning af <http://rt2x00.serialmonkey.com/>

Nice

> [...]
> de er slemme eller ej kan jeg ikke bedømme; maskinen kørte i det mindste

Det meste ser harmløst ud på nær badness_in_local_bh. Denne mail fra
Linus til Ingo kunne dog tyde på, at det er en fejl i kernen, der altså
ikke direkte relaterer sig til driveren:
http://marc.theaimsgroup.com/?l=linux-kernel&m=113874971618220&w=2

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-06 14:30

> [...]

> de er slemme eller ej kan jeg ikke bedømme; maskinen kørte i det mindste

Er det disse linjer, der bekymre? Badness in local_bh_enable at
kernel/softirq.c:140. Uden at kalde mig selv for en kerneguru, vil jeg
mene, at ovenstående er en harmløs meddelelse. Forstået således: Det
er ikke driveren, men kernen der har et problem. Læs mail fra Linus to
Ingo: http://marc.theaimsgroup.com/?l=linux-kernel&m=113874971618220&w=2

Resten ser blot ud til at være almindeligt info. Måske er niveauet for
output til syslog sat højt, da det er en version fra cvs, du har hentet

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen