At finde igår med sh
Fra : Morten Guldager

Dato : 08-02-06 08:20

Hejsa,

På en gammel UNIX kasse, som ikke er modtagelig for gnu tools,
skal jeg i et Bourne Shell program finde frem til hvilken dag
det var igår. (c kompiler har den naturligvis heller ikke)

Jeg har forsøgt mig med

IGAAR=`TZ=MET+24 date`

men den kan så ikke rigtig finde ud af tidszonen. (tror det er UTZ/GMT)

Så kunne jeg jo korrigere ved at skrive

TZ=MET+23 date

Men det holder jo kun indtil vi får sommertid.

Forslag til en simpel løsning?

/Morten

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 08-02-06 08:51

Morten Guldager wrote:
> [...]
> skal jeg i et Bourne Shell program finde frem til hvilken dag
> det var igår. (c kompiler har den naturligvis heller ikke)

Når du skriver "dag", mener du så år/måned/dag, ugedag eller hvad?

Den date, du har, hvad kan den så?

Min SGI IRIX (ikke gnu) date kan fx:

$ date +%Y
2006
$ date +%m
02
$ date +%d
08

Så kan man så lave aritmetik derfra. Husk skudår

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-06 08:52

Morten Guldager wrote:

> Forslag til en simpel løsning?

Virker "date -d -1day"?

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-02-06 09:01

Morten Guldager <Morten.Guldager@gmail.com> writes:

> Jeg har forsøgt mig med
>
> IGAAR=`TZ=MET+24 date`

Nej, MET+24 er ikke en korrekt tidszoneangivelse.

> Forslag til en simpel løsning?

Det ser ikk eud til at der er en simpel løsning med den date(1) der er
beskrevet i Posix. Du bliver vist nødt tiol at regne.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Morten Guldager

Dato : 09-02-06 08:08

2006-02-08 Peter Makholm wrote

> Nej, MET+24 er ikke en korrekt tidszoneangivelse.

> Det ser ikk eud til at der er en simpel løsning med den date(1) der er
> beskrevet i Posix. Du bliver vist nødt tiol at regne.

Nej tak, så hellere kode... En kollega fandt følgende på nettet:

#!/bin/sh

DH=`date +%D:%H`
s=-15
while [ $s -le 14 ]
do
s=`expr $s + 1`
[ `TZ=GMT$s date +%D:%H` = $DH ] && break
done

H=`date +%H`
s=`expr $s - 2 + 24`
end=`expr $s + 4`
while [ $s -le $end ]
do
s=`expr $s + 1`
[ `TZ=GMT$s date +%H` = $H ] && break
done

answer=`TZ=GMT$s date +"%Y%m%d"`

# Finally, check if we have gone past midnight during the run
[ `date +%D:%H` != $DH ] && exec $0

# We're done.
echo "$answer"

Det virker faktisk alle de steder jeg har testet det indtil videre.
Men helt vildt let forståeligt er det nu ikke, synes jeg.

/Morten

Fra : Jan Birk

Dato : 08-02-06 13:22

> På en gammel UNIX kasse, som ikke er modtagelig for gnu tools,
> skal jeg i et Bourne Shell program finde frem til hvilken dag
> det var igår. (c kompiler har den naturligvis heller ikke)

På de fleste gamle Unix kasser findes awk. Hvis du har den, kan du måske
bruge awk's sysdate() som returnerer sekunder siden epoc og så trække en
døgns sekunder fra og vise resultatet med strftime()!

/Jan

Fra : Morten Guldager

Dato : 09-02-06 08:03

2006-02-08 Jan Birk wrote

> På de fleste gamle Unix kasser findes awk. Hvis du har den, kan du måske
> bruge awk's sysdate() som returnerer sekunder siden epoc og så trække en
> døgns sekunder fra og vise resultatet med strftime()!

Umiddelbart lyder det jo ganske genialt.

Jeg skrev følgende awk program:

awk 'BEGIN {print strftime("%Y%m%d", systime()-3600*24)}'

Og på min linux virker det helt perfekt.

Men selv på en Solaris-9 fejler det:

# awk 'BEGIN {print strftime("%Y%m%d", systime()-3600*24)}'
awk: syntax error near line 1
awk: illegal statement near line 1

Det går cirka lige så dårligt på de rigtig gamle kasser jeg
bakser med.

/Morten

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 09-02-06 10:05

Morten Guldager wrote:
> [...]
>
> Og på min linux virker det helt perfekt.
>
> Men selv på en Solaris-9 fejler det:
>
> # awk 'BEGIN {print strftime("%Y%m%d", systime()-3600*24)}'

Nu har jeg ikke lige en kørende Solaris indenfor rækkevidde, men prøv at
se om ikke der ligger en brugbar awk et sted udenfor path. /usr/ucb
eller noget deromkring

> Det går cirka lige så dårligt på de rigtig gamle kasser jeg
> bakser med.

Bare sådan af ren nysgerrighed: Hvor gamle er de, og hvad er det for
nogle boxe?

/k

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-02-06 10:20

Kristian Vilmann wrote:
> Nu har jeg ikke lige en kørende Solaris indenfor rækkevidde, men prøv at
> se om ikke der ligger en brugbar awk et sted udenfor path. /usr/ucb
> eller noget deromkring

Solaris (SunOS 5.7):

$ /usr/xpg4/bin/awk 'BEGIN {print strftime("%Y%m%d",systime()-3600*24)}'
/usr/xpg4/bin/awk: line 0 (): variable "" cannot be used as a function
$ /usr/bin/awk 'BEGIN {print strftime("%Y%m%d",systime()-3600*24)}'
awk: syntax error near line 1
awk: illegal statement near line 1

Solaris 10 skriver det samme.

SGI IRIX:

$ awk 'BEGIN {print strftime("%Y%m%d",systime()-3600*24)}'
Calling undefined function strftime
Source line number 1

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-02-06 10:22

Morten Guldager <Morten.Guldager@gmail.com> writes:

> Det går cirka lige så dårligt på de rigtig gamle kasser jeg
> bakser med.

Kan din date udskrive klokken nu som sekunder?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Morten Guldager

Dato : 09-02-06 16:57

2006-02-09 Thorbjørn Ravn Andersen wrote

Nixen.

/Morten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-02-06 19:53

> Nixen.

Kan du skrive et C program?

Noget med gettimeofday(2) og sprintf(3).
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Morten Guldager

Dato : 09-02-06 19:59

> Kan du skrive et C program?
>
> Noget med gettimeofday(2) og sprintf(3).

Ingen compilere installeret.

/Morten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-02-06 21:26

Morten Guldager <Morten.Guldager@gmail.com> writes:

> Ingen compilere installeret.

Er kassen binært kompatibel med noget der HAR en compiler installeret?

Må man se manualsiden til date?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-02-06 10:25

Morten Guldager <Morten.Guldager@gmail.com> writes:

> Jeg skrev følgende awk program:
>
> awk 'BEGIN {print strftime("%Y%m%d", systime()-3600*24)}'
>
> Og på min linux virker det helt perfekt.

Det gør det ikke på min hvor awk er mawk. Mon ikke din awk er gawk på
linux?

brother@pma-linux$ awk 'BEGIN {print strftime("%Y%m%d",systime()-3600*24)}'
awk: line 2: function strftime never defined
awk: line 2: function systime never defined
brother@pma-linux$

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Morten Guldager

Dato : 09-02-06 16:57

2006-02-09 Peter Makholm wrote

> Det gør det ikke på min hvor awk er mawk. Mon ikke din awk er gawk på
> linux?

Helt bestemt. Sådan en default SuSE installation.

/Morten