windows program under linux
Fra : gc

Dato : 07-02-06 13:48

Jeg skal lave en fil/web server (til lokalnet) og vil gerne bruge en eller
anden form for linux server.
Men desværre skal jeg have Microsoft Navision kørende/installeret på
serveren også.
Er der en brugbar løsning på dette f.eks. noget virtuel windows der dur.
Eller skal jeg købe en windows 2003 server. ?

/gert

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 07-02-06 16:57

gc wrote:
> Jeg skal lave en fil/web server (til lokalnet) og vil gerne bruge en eller
> anden form for linux server.

- Hvormange brugere ?
- hvordan skal bruger kvalificering laves ?
- adgang fra hvilke OS ?
- hvilken backup løsning ?
- web server - ud af huset - fil server kun ind - sikkerhed/firewall ?
- LAN opdeling (VLAN)

> Men desværre skal jeg have Microsoft Navision kørende/installeret på
> serveren også.

Lidt de samme spørgsmål som foroven.

Kan du ikke selv prøve at fortælle hvordan du tror/ønsker løsningen ser
ud, og hvorfor du vælger de forskellige løsninger. Det kan gøre det
lettere for folk at rådgive dig. Nogle af spørgsmålene er måske overkill
for din virksomhed, men ikke for andre - hos os ville en fil server
ALDRIG blive blandet sammen med andet.

Jørn

Fra : gc

Dato : 08-02-06 11:25

> [...]
> for din virksomhed, men ikke for andre - hos os ville en fil server ALDRIG

OK, jeg omformer lige.
En af de klassiske f.eks. Redhat vil være fint nok, vi har før brugt SME.
Men vi har 3 brugere på MS Navision og den skal installeres på serveren.
Spørgsmålet er om det er muligt at køre et program som Navision i en form
for "virtuel windows" og så også koble sig på den fra lokal pc'erne.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-02-06 15:16

On Wed, 08 Feb 2006 11:25:27 +0100, gc wrote:

> [...]
> Spørgsmålet er om det er muligt at køre et program som Navision i en form
> for "virtuel windows" og så også koble sig på den fra lokal pc'erne.
Du kan jo prøve vmware: http://www.vmware.com/products/server/
Deres entry level server kan hentes gratis.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 09-02-06 08:46

Michael Rasmussen wrote:

> Du kan jo prøve vmware: http://www.vmware.com/products/server/
> Deres entry level server kan hentes gratis.

Dog gider den ikke mulighed for at oprette en maskine - den kan "kun"
afvikle en eksisterende maskine. Men det er da bestemt en oplagt
mulighed - husk at maskinen skal have meget RAM.

Jørn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-02-06 10:21

Jørn Hundebøll <spamnews3@dblue.dk> writes:

> Dog gider den ikke mulighed for at oprette en maskine - den kan "kun"
> afvikle en eksisterende maskine. Men det er da bestemt en oplagt
> mulighed - husk at maskinen skal have meget RAM.

Du forveksler ikke med playeren? Der er lige kommet en server i denne uge.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 09-02-06 11:32

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du forveksler ikke med playeren? Der er lige kommet en server i denne uge.

Jeg mener at deres gratisprodukter alle kræver en eksisterende virtuel
maskine for at kunne bruges. Den megen RAM er set i forhold til en
stand-alone maskine. Men omvendt er 1 GB i dag meget billig, og en
server med 2-4 GB er vel også normalt. For at fungere som file/webserver
kræves jo heller ikke så meget.

Hvad det det du mente - eller har jeg misforstået dig ?

Jørn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-02-06 11:55

> [...]

> server med 2-4 GB er vel også normalt. For at fungere som
> file/webserver kræves jo heller ikke så meget.

Det er ikke lykkedes mig at få hentet deres server endnu så jeg har
ikke kunnet vurdere sagen. Måske er trykket lettet nu?

Det er det ikke... Error code VO92...

Nogen det er lykkedes for?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Søren A Christensen

Dato : 10-02-06 08:23

Det er korrekt at Vmplayer ikke understøtter at oprette nye virtuelle
maskiner, men et lille hack tillader det faktisk aligevel:

Metode1: Hvis man i forvejen har en virtuel maskine med en passende
størrelse disk-image, kan man med success kopiere hele det filsæt der
hører til, til et andet bibliotek, evt omdøbe dem og rette
konfigurationsfilen. Endeligt boote 'den nye' vm og mens den booter
smide den i 'bios', rette boot-sekvens til cdrom, disk, ..., i med
install cd'en til dit yndlingssystem .....

Metode2: Hvis du ikke har et brugbart disk-image:
http://linux.wolphination.com/?p=18

Mvh Sac

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-02-06 14:22