Ros til DR
Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-02-06 23:04

Det gik lige op for mig at DR faktisk på nogle af deres sider har
direkte mms://... links til nogle af deres udsendelser.

Nu mangler vi selvfølgelig bare at protokollen bliver en åben standard
for formatet ligeså, men det er da dejligt at slippe for at rode rundt i
frames og javascript (eller VBscript)

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-02-06 00:31

Peter Mogensen wrote:
> Det gik lige op for mig at DR faktisk på nogle af deres sider har
> direkte mms://... links til nogle af deres udsendelser.

Det må have været en enlig svale. Jeg trækker rosen tilbage. Det er
stadig vildt besværligt at se TV-Avisen på nettet.

Det kan dog lade sig gøre. På TV-avisens side
http://www.dr.dk/pubs/nyheder/html/nyheder/tv-avisen/index.jhtml
.... er der nogle javascript links med nogle tal som argument.

Med lidt flittig og tålmodig Javascript læsning finder man ud af at de i
sidste ende ender som parameter (XXXXXX) til URL'er ala:
http://www.dr.dk/extention/playWindowsMedianyheder.aframe?id=XXXXXX&ListType=nyheder

Denne URL giver en video/x-ms-asf ASX fil hvori der er et mms:// link
til den aktuelle udsendelse.

Er der nogen, der ved hvordan man få MPlayer til at skippe i sådan en
uden at hente det hele fra starten, så man kan udnytte <starttime>
elementerne?

Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-02-06 00:39

On Thu, 09 Feb 2006 00:31:12 +0100, Peter Mogensen wrote:

> Er der nogen, der ved hvordan man få MPlayer til at skippe i sådan en
> uden at hente det hele fra starten, så man kan udnytte <starttime>
> elementerne?
Det kan kun lade sig gøre i mediaplayer 10 - det er en udvidelse, der kun
kan implementeres med MS' DRM

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-02-06 19:53

Michael Rasmussen wrote:

> Det kan kun lade sig gøre i mediaplayer 10 - det er en udvidelse, der kun
> kan implementeres med MS' DRM

DRM er skyld i mange ulyksagligheder, men jeg tvivler nu på at du har
ret i ovenstående. Det ville jo betyde at WMP 7/8/9 brugere heller ikke
kan se enkelt indslag. Det er da ikke tilfældet?

Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-02-06 20:35

On Thu, 09 Feb 2006 19:53:04 +0100, Peter Mogensen wrote:

> DRM er skyld i mange ulyksagligheder, men jeg tvivler nu på at du har ret
> i ovenstående. Det ville jo betyde at WMP 7/8/9 brugere heller ikke kan
> se enkelt indslag. Det er da ikke tilfældet?
Jo. For lydstreams gælder dog, at man kan afspille dem i laveste
opløsning. Dette er blandt andet grunden til, at lyden hakker, når du
afspiller i mplayer. Det codec der kræves for at kunne afspille korrekt,
kan ikke installeres på andre OS, end dem der har implementeret MS' DRM.
Gæt selv på hvilke OS det gælder for:-\

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-02-06 20:50

Michael Rasmussen wrote:

> Jo. For lydstreams gælder dog, at man kan afspille dem i laveste
> opløsning.

En gang til.... fortæller du mig at en Windowsbruger med WMP9 ikke kan
klikke på "Vejret" på denne side:
http://www.dr.dk/pubs/nyheder/html/nyheder/tv-avisen/index.jhtml

.... og så kun se selve vejrudsigten uden at se hele TV-avisen?

Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-02-06 20:29

> [...]

> i ovenstående. Det ville jo betyde at WMP 7/8/9 brugere heller ikke kan
> se enkelt indslag. Det er da ikke tilfældet?
Jo. Læs selv her: http://www.dr.dk/hjaelp/html/nettv/0103.shtml
og følg link til download.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-02-06 09:47

Michael Rasmussen wrote:

> Jo. Læs selv her: http://www.dr.dk/hjaelp/html/nettv/0103.shtml
> og følg link til download.

Det er jo ikke det, der står på den side. Der står at de kun kan se i
laveste kvalitet. Det var IKKE det jeg spurgte om. Kvaliteten er ok til
mig ligenu.

En gang til: Det eneste jeg er interesseret i er at kunne bruge
"starttime" tagget til at skippe ind og hente kun det aktuelle indslag
uden at skulle downloade hele udsendelsen.

Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-02-06 12:37

On Fri, 10 Feb 2006 09:47:24 +0100, Peter Mogensen wrote:

> Det er jo ikke det, der står på den side. Der står at de kun kan se i
> laveste kvalitet. Det var IKKE det jeg spurgte om. Kvaliteten er ok til
> mig ligenu.

Her har vi så forskellige holdninger.

> En gang til: Det eneste jeg er interesseret i er at kunne bruge
> "starttime" tagget til at skippe ind og hente kun det aktuelle indslag
> uden at skulle downloade hele udsendelsen.

Jeg prøvede i går aftes en w2k med seneste version af MVP9 at se
tv-avisen. Selv når jeg tilgik linket gennem IE6, havde jeg kun mulighed
for, at afspille udsendelsen fra start til slut - altså ingen mulighed
for, og det blev ej heller fremvist, at se de enkelte indslag.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-02-06 14:04

Michael Rasmussen wrote:

> Her har vi så forskellige holdninger.

Nej... vi kan umuligt have forskellige holdninger til om den kvalitet
jeg i øjeblikket kan se er godt nok til mig pt. Det kan jeg da kun selv
afgøre. Vi kan heller ikke have forskellige holdninger til hvad mit
spørgsmål gik ud på og det gik IKKE ud på kvaliteten.
Det er muligt at du har en holdning til om kvaliteten er god nok til
dig, men det har ikke noget med starttime-tagget at gøre

> [...]
> for, at afspille udsendelsen fra start til slut - altså ingen mulighed
> for, og det blev ej heller fremvist, at se de enkelte indslag.

Hmm... ok. Det tyder jo på at du har ret.
Det undrer mig bare. Jeg fandt en workaround-beskrivelse hos Microsoft
på det problem at WMP9 åbenbart ikke tog højde for fraktioner af et
sekund i starttime-tagget. Det må da tyde på at den faktisk prøver at
bruge det.

Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-02-06 14:12

On Fri, 10 Feb 2006 14:04:11 +0100, Peter Mogensen wrote:

> [...]
> ikke tog højde for fraktioner af et sekund i starttime-tagget. Det må da
> tyde på at den faktisk prøver at bruge det.
Nu er mit kendskab til Windows og WMP yderst begrænset. Jeg kan blot
konstatere, at jeg ingen mulighed havde for at springe rundt i indslagene,
og selvom der findes et hack, tror jeg næppe hr og fru Jensen kender til
det, endsige har nogen ide om at anvende det. Min konklusion må derfor
være, at DR, i min forståelse, groft tilsidesætter deres public service
forpligtelse, hvis man kun har det fulde udbytte af deres streams med
WMP10. Jeg er ikke sikkert i det følgende, men jeg mener ikke, WMP10
findes til andet end XP. Har jeg ret i denne påstand?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-02-06 23:10

Peter Mogensen wrote:

> Det må have været en enlig svale. Jeg trækker rosen tilbage. Det er
> stadig vildt besværligt at se TV-Avisen på nettet.

Til gengæld gør DR2 det på en nem og ligefrem måde med direkte links til
ASX-filer. Godtnok er der stadig tale om systemer designet udelukkende
til Windows, men de har da i det mindste ikke gået gennem ild og vand
for at gøre livet så besværligt som muligt for andre licensbetalere.

Peter