Virus fundet - hva så ?
Fra : Ukendt

Dato : 04-02-06 10:32

Efter fin guide herinde fra har jeg fået installeret antispam
og antivirus på min SME server.
Desværre fandt scanneren en virus og finder den igen og igen.

Det er vel ikke engang en virus men en orm eller trojan ?
Hvordan skal jeg gøre nu for at komme af med den ?

Min log ser sådan ud :

//var/qmail/queue/mess/1/931317: HTML.Phishing.Bank-1 FOUND

> [...]
>
> Min log ser sådan ud :
>
> //var/qmail/queue/mess/1/931317: HTML.Phishing.Bank-1 FOUND

Er det som den fortæller dig ikke bare at der i en af de emails, den
behandler ligger noget, der forsøger at "Phishe" modtageren?
Det er jo ikke maskinen selv, der er inficeret. Hvad med bare at slette
den email? ... eller måske sætte dit anti-spam op til at fange dem
automatisk i fremtiden?

Peter

Fra : Claus Alboege

Dato : 04-02-06 15:35

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> [...]
> behandler ligger noget, der forsøger at "Phishe" modtageren?
> Det er jo ikke maskinen selv, der er inficeret. Hvad med bare at slette

Don't. Mailen her ligger i qmails kø - og den skal man ikke pille ved -
med mindre man ved helt præcist hvad man gør. Er skaden allerede sket
kan man prøve at fixe sin mail-kø med:

http://pyropus.ca/software/queue-repair/

/Claus A

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-02-06 15:52

Claus Alboege wrote:

> Don't. Mailen her ligger i qmails kø - og den skal man ikke pille ved -
> med mindre man ved helt præcist hvad man gør.

Øhh... det antog jeg ligesom at man vidste. M.a.o.... hvis man
administrerer qmail, så kender man værktøjet til at slette den på den
rigtige måde. - alternativt sletter man den fra inbox'en hos modtageren.
Evt. med sit alm. email-program.
Det var ikke en opfordring til at køre en uovervejet "rm" på filen.

Peter

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-02-06 11:44

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> writes:

>//var/qmail/queue/mess/1/931317: HTML.Phishing.Bank-1 FOUND

>Det er vel ikke engang en virus men en orm eller trojan ?

Det er et uskadeligt HTML-dokument. Det kan ikke inficere andet
end din hjerne

Phishing er et forsøg på at lokke noget ud af folk. For eksempel
ved at sende en mail, der ser ud til at være fra Danske Bank. I
mailen beder "banken" dig om at indtaste dit Visa-nummer og den
tilhørende pinkode på en webside, fordi (indsæt dårlig årsag).

Der er altså intet skadeligt ved den mail - udover for meget,
meget godtroende mennesker

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-06 11:46

> Der er altså intet skadeligt ved den mail - udover for meget,
> meget godtroende mennesker

Ok - takker til begge 2.

Mvh. Allan

Fra : Kent Friis

Dato : 04-02-06 12:40

Den Sat, 4 Feb 2006 10:44:12 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> [...]
> tilhørende pinkode på en webside, fordi (indsæt dårlig årsag).
>
> Der er altså intet skadeligt ved den mail - udover for meget,

Dem er der så desværre alt for mange af.

(nogen ville nok sige "dumme" i stedet for "godtroende")

Mvh
Kent

Fra : P og T

Dato : 04-02-06 16:56

> Desværre fandt scanneren en virus og finder den igen og igen.

Hvad mener du med desværre....Den fandt den, du fik ikke en virusmail... Det
er da super...

> Det er vel ikke engang en virus men en orm eller trojan ?
> Hvordan skal jeg gøre nu for at komme af med den ?

Det er tid for at du kigger lidt i din server manager. Der har du fået et
panel der hedder "Antivirus" (ja nem'li ja), og der kan du slette dine virus
mail hvis du har lyst. Der kan du også konfigurere den til at slette dem
automatisk efter nogle dage.

Per